"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a8da2b$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Opgivelser eller ej: Luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden,
> > hvilket selvfølgelig betyder, at en bil med et stort frontareal koster
> > mere
> > i brændstof - specielt ved motorvejshastighed. Det kan du også se af
mine
> > erfaringer ovenfor!
>
> Frontareal eller ej, så burde en bil uanset om den var formet som en
> dominobrik på højkant køre nogenlunde det den er opgivet til - og det
gjorde
> Picassoen ikke hverken ved motorvejshastighed eller langsommere.
Jeg er da helt enig i, at den burde (ca.) ramme det lovede. Min reaktion gik
også mere på din sammenligning af forbruget for en Picasso, en Octavia og en
Fabia - det er som at sammenligne æbler, pærer og blommer!
>
> > Jeg har også hørt tilsvarende - har ingen erfaringer selv. Der er dog
også
> > PSA-ejere, der ubesværet rammer det lovede forbrug, så det handler nok
> > også
> > meget om kørselsmønster.
>
> Jamen dem har jeg også hørt om. Der er bare ikke så mange som blandt dem
der
> kører en TDi fra VW.
Det er rigtigt - men det kan jo også skyldes, at VW-ejere generelt har en
tendens til ikke at ville indrømme, at deres dyrt købte køretøj ikke er
bedre end andre gode gennemsnitsbiler. Dog har jeg mødt en del VW-TDI-ejere,
der kørte en del over det lovede, så jeg tror på, at TDI'en er mere nøjsom
end HDI'en - men også mere ukultiveret og "traktor-agtig".
>
> > Picassoens forbrug v. 140 lyder højt - i vores Scénic 1.6 benzin kører
vi
> > faktisk længere på literen ved den hastighed. Kan det måske have noget
med
> > en boks/chip at gøre?
(Nej - det forventer jeg ikke, at du
> > bekræfter - du sælger dem jo
)
>
> Smiley eller ej - det er en "interessant" bivirkning ved at gå så meget op
i
> en ting, at man gør den til ens levevej, at man mere eller mindre skal
> bedømmes som lystløgner og bedrager. Men hvis du ellers lige for engang
> skyld kan prøve at sætte dig ud over at jeg sælger tuningsbokse, så kan
jeg
> prøve at fortælle, at det forbrug blev målt med boks og at den generelt
> kørte længere med boksen end uden. Normalt kørte jeg aldrig så stærk som
de
> 140km/t (af indlysende grunde), men jeg lå ofte på 130km/t på
speedometeret
> (altså reelt 120km/t) og der gik Picassoen på en tur til KBH uden boks
> 13.6km/l og 17.0km/l hjem igen ved samme hastighed, men med boks.
Hov-hov - jeg har da vist aldrig kaldt dig lystløgner - eller noget, der
mindede om!
Ingenting kommer af ingenting - undtagen lommeuld - og hvis man udnytter de
ekstra kræfter en boks giver, vil forbruget nok med stor sandsynlighed
stige. Omgåes man speederen med fornuft, kan forbruget åbenbart holdes nede
på eller under forbruget uden boks. Mit budskab var bare, at brugt "forkert"
kan boksen få forbruget til at stige.
>
> > Frontarealet spiller nok også ind her - en Xsara med samme motor kører
> > formentlig en del længere på literen.
>
> Sikkert. Men der er da også nogle som kører endnu kortere. I øvrigt brugte
> en Berlingo HDi 8.2L/100km i snit i en test i et tysk bilblad.
Og en Berlingos aerodynamik/frontareal er... ?
FDM kunne også få en Scénic til at køre 4km/l kortere end vores daglige
gennemsnit - jeg giver ikke meget for bladenes opgivelser - jeg har indtryk
af at de kører bilerne med sømmet i bund konstant for at se, hvor højt
forbruget kan blive.
> Bilmagasinet
> kørte tværs gennem Tyskland i en Golf IV GTi TDi 150hk med hastigheder
over
> 200km/t og kørte alligevel 14km/l. Mon testen af Berlingoen foregik med
> 250km/t?
I så fald er jeg på vej ud for at købe en Berlingo....