|
| Erfaringer med Swedol og forskellige oliek~ Fra : PNT |
Dato : 21-11-04 00:19 |
|
Hej gruppe,
Er der nogen her som kender fordele/ulemper ved swedol ?
Bilen er en Audi 80 1,8 E fra 88 og har gået 176.000
Kan det bedre betale sig at bruge dyrere olier ?
Normalt bruger man vel w15/40 men jeg kan se at der er nogen der hedder
W5/40 og w0/30.
Kan man godt bruge det til ældre motorer eller er det forbeholdt nyere
motorer ?
Pft.
Mvh. Pierre
| |
Jørgen M. Rasmussen (21-11-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 21-11-04 00:54 |
|
"PNT" <pnt@fjernmigcity.dk> skrev i en meddelelse
> Normalt bruger man vel w15/40 men jeg kan se at der er nogen der hedder
> W5/40 og w0/30.
Normalt bruger man 5W40-10W40 fuldsyntetisk. 15W40 er for tykt her om
vinteren, så hvis det ikke er en gl. slidt havetraktor, brug noget tyndere
.
> Kan man godt bruge det til ældre motorer eller er det forbeholdt nyere
> motorer ?
0W30 vil jeg kun bruge på en ny,moderne motor, hvor det udtrykkeligt er
oplyst at den kan tåle det.
| |
PNT (21-11-2004)
| Kommentar Fra : PNT |
Dato : 21-11-04 12:09 |
|
> 0W30 vil jeg kun bruge på en ny,moderne motor, hvor det udtrykkeligt er
> oplyst at den kan tåle det.
hvorfor det ?
kan det skade motoren ?
| |
Jørgen M. Rasmussen (21-11-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 21-11-04 12:49 |
|
"PNT" <pnt@"fjernmig"adr.dk> skrev i en meddelelse
> hvorfor det ?
> kan det skade motoren ?
>
Ja "30" viser den er tyndere end fx. "40", når den er varm. Det giver fx. et
lidt mindre "tab" i motoren, men den skal altså være beregnet,"godkendt" til
en så tynd olie.
| |
PNT (21-11-2004)
| Kommentar Fra : PNT |
Dato : 21-11-04 13:04 |
|
ok - jeg troede det var bedst hvis den er så tynd som muligt....
nå, men tak for svaret.
det er altid godt at blive klogere
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message
news:41a080b6$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "PNT" <pnt@"fjernmig"adr.dk> skrev i en meddelelse
>
> > hvorfor det ?
> > kan det skade motoren ?
> >
> Ja "30" viser den er tyndere end fx. "40", når den er varm. Det giver fx.
et
> lidt mindre "tab" i motoren, men den skal altså være beregnet,"godkendt"
til
> en så tynd olie.
>
>
| |
Jørgen M. Rasmussen (21-11-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 21-11-04 13:22 |
|
"PNT" <pnt@"fjernmig"adr.dk> skrev i en meddelelse
> ok - jeg troede det var bedst hvis den er så tynd som muligt....
Det er påsinvis oxo rigtigt, men den skal jo samtidig både smøre og "klare
mosten".
| |
Henrik B. (21-11-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 21-11-04 21:03 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41a080b6$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "PNT" <pnt@"fjernmig"adr.dk> skrev i en meddelelse
>
>> hvorfor det ?
>> kan det skade motoren ?
>>
> Ja "30" viser den er tyndere end fx. "40", når den er varm. Det giver fx.
> et lidt mindre "tab" i motoren, men den skal altså være
> beregnet,"godkendt" til en så tynd olie.
Vrøvl Jørgen. En alm. moderne motor, uden olieforbrug, har intet problem med
en 0W-30 olie. Og den skader heller ikke motoren.
F.eks. i USA kører over 50% af bilerne på -30 olie.
--
M.v.h.
------------------------------
Det handler om at ha' TRYK!
| |
Mogens (22-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 22-11-04 18:35 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41a0f485$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> F.eks. i USA kører over 50% af bilerne på -30 olie.
Eksempelvis Chevrolet Camaro Z28
(5W30)
| |
Henrik B. (22-11-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 22-11-04 20:41 |
|
"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cnt7vr$11ke$1@news.cybercity.dk...
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a0f485$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> F.eks. i USA kører over 50% af bilerne på -30 olie.
>
> Eksempelvis Chevrolet Camaro Z28
> (5W30)
Hold da op Mogens! Den skal da ha' en Castrol 10W-60 racing olie - ska' den
ik'? )
--
M.v.h.
------------------------------
Det handler om at ha' TRYK!
| |
Mogens (22-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 22-11-04 20:48 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41a240de$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hold da op Mogens! Den skal da ha' en Castrol 10W-60 racing olie - ska'
den
> ik'? )
He, he - jeg har jo et mindre lager stående, så det burde den
faktisk
Nuvel - GM siger, at det skal den ikke, så jeg har bestilt
noget 5W30-olie hos dem
| |
John Sahl (22-11-2004)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 22-11-04 22:05 |
|
Mogens wrote:
> He, he - jeg har jo et mindre lager stående, så det burde den
> faktisk
Hvad koster sådan noget olie fra en lokal oliekilde så?
--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det
| |
Mogens (22-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 22-11-04 22:53 |
|
"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cntk5v$1jvd$1@news.cybercity.dk...
> Hvad koster sådan noget olie fra en lokal oliekilde så?
He he - jeg husker ikke, hvad vi gav.
Det var noget med, at vi købte en 30-40
liter på en gang. Skal du bruge noget?
| |
John Sahl (22-11-2004)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 22-11-04 23:06 |
|
Mogens wrote:
> He he - jeg husker ikke, hvad vi gav.
> Det var noget med, at vi købte en 30-40
> liter på en gang. Skal du bruge noget?
Kunne måske godt bruge en 5 liter hvis prisen er go-fin,
sådan bare for at se hvordan den kører på sådan noget
sprøjt....
--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det
| |
Mogens (23-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 23-11-04 06:19 |
|
"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cntnoh$1q21$1@news.cybercity.dk...
> Kunne måske godt bruge en 5 liter hvis prisen er go-fin,
> sådan bare for at se hvordan den kører på sådan noget
> sprøjt....
OK - det må vi lige finde ud af.
| |
Henrik B. (21-11-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 21-11-04 21:26 |
|
"PNT" <pnt@fjernmigcity.dk> skrev i en meddelelse
news:419fd0b2$0$11571$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Er der nogen her som kender fordele/ulemper ved swedol ?
Hold dig væk fra det skrammel. Havde det været et positivt tilsæt for
motoren, havde alminde olieproducenter og bilfabrikanterne for længst
anbefalet det.
--
M.v.h.
------------------------------
Det handler om at ha' TRYK!
| |
|
|