|
| Søventiler Fra : Steen Andreasen |
Dato : 28-11-04 12:04 |
|
Hej
Jeg har en Granada 34 fra 1988, hvor jeg har sat mig for at udskifte
søventiler og tilhørende gennemføringer.
Det har vist sig meget svært (umuligt?) at skrue gennemføring og ventil fra
hinanden, og jeg er efterhånden ved at tro at den eneste løsning er fjerne
brystet på gennemføringen ved enten at slibe eller fræse. Brystet er
forsænket op i bunden af båden udefra, og derfor er det ikke umiddelbart
muligt at benytte en vinkelsliber.
Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
ventiler og gennemføringer på???
mvh Steen
| |
Claus Tersgov (28-11-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-11-04 12:10 |
|
Steen Andreasen skriblede og skrablede følgende:
> Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
> ventiler og gennemføringer på???
Skær så meget af du kan med en vinkelsliber indefra. Hvis der så er fri
adgang i gennemføringen, så kan du måske komme til med en bajonetsav inde i
selve skroggennemføringen. Men det afhænger naturligvis af åbningen. Man
kan købe små klinger i rigtige værktøjsbutikker.
Claus
| |
MAXI-87 (28-11-2004)
| Kommentar Fra : MAXI-87 |
Dato : 28-11-04 12:31 |
|
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:41a9b0a3$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
> ventiler og gennemføringer på???
Hej
Jeg har efterhånden skiftet et utal af skrog gennemføringer, jeg
har altid brugt en lille enhånds vinkelsliber med en skæreskive.
skær forsigtig, så tæt på skroget som muligt - "angrib" møtrikken
fra flere sider, og ret hurtigt kan du knække resten over.
Det er meget nemt, bare gå i gang med arbejdet
Bank forsigtig "stumpen" ud indefra.
Husk at bruge briller og støvmaske.
Husk at rengøre grundig omkring hullet, og brug simson.
Hilsen
Hans
---
anbefaler www.udkik.dk
| |
Steen Andreasen (28-11-2004)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 28-11-04 14:21 |
|
Hej
Tak for svaret. Den ventil jeg er i gang med i øjeblikket sidder placeret i
et skab under pantryet, og det bliver ikke let at komme til med en
vinkelsliber, men det er måske den eneste løsning. Hvad er "simson" for
noget??
"MAXI-87" <ho@ ZZvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:cocctt$2ldp$1@news.orange.dk...
> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a9b0a3$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
>> ventiler og gennemføringer på???
>
> Hej
> Jeg har efterhånden skiftet et utal af skrog gennemføringer, jeg
> har altid brugt en lille enhånds vinkelsliber med en skæreskive.
> skær forsigtig, så tæt på skroget som muligt - "angrib" møtrikken
> fra flere sider, og ret hurtigt kan du knække resten over.
> Det er meget nemt, bare gå i gang med arbejdet
> Bank forsigtig "stumpen" ud indefra.
> Husk at bruge briller og støvmaske.
> Husk at rengøre grundig omkring hullet, og brug simson.
>
> Hilsen
> Hans
>
> ---
> anbefaler www.udkik.dk
>
>
>
>
| |
Kurt Jørgensen (28-11-2004)
| Kommentar Fra : Kurt Jørgensen |
Dato : 28-11-04 13:24 |
|
Jeg har med held brugt en skarp mejsel på møtrikken på begge sider. Efter
flere slag med en hammer er den enten flækket eller blevet så mør at den kan
skrues af.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten
| |
Ivrige sejler (30-11-2004)
| Kommentar Fra : Ivrige sejler |
Dato : 30-11-04 08:22 |
|
Hej Steen.
Jeg har med succes fået mine søventiler (der også var groet fast) ud ved at
bruge en "rival" i passende størrelse.
En rival er en form for høvl der indefra kan høvle søventilen op. Når man
har høvlet tilstrækkeligt, kan man meget let slå søventilen af. Jeg tror, at
det er den letteste metode for dig, da man benytter rivalen fra bådens
yderside og dermed ikke skal ligge og slibe og lignende i trange kroge inde
i båden.
Harald Nyborg har rivaler i forskellige størrelser, men jeg tror nu ikke, at
de er store nok - man kan sikkert få dem andre steder også
( http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5433&n=20100). Rivalen
sætter man på en stærk langsomgående boremaskine og så går man ellers igang.
Det kan være en ide at have en stolpe og en "løftestang" under boremaskinen,
så man lettere kan presse den op mod søventilen - ellers kan det være ret
hårdt for armene, da der skal en del tryk til.
Når du skal have de nye søventiler i igen, så skal du på en eller anden måde
kunne holde igen på selve gennemføringen udefra. Det gøres lettest ved at
tage en gammel top fra et topnøglesæt. Toppen skal have samme yderdiameter
som gennemføringens inderdiameter. Med en vinkelsliber saves to hakker i den
der passer til de to tapper inde i selve gennemføringen. Ved at bruge en
skralde eller lignende, har man nu et glimrende værktøj, når man skal
stramme de nye gennemføringer. Husk at bruge en eller anden form for
tætning - jeg brugte selv rigeligt med Sikaflex.
Jeg håber, at du kan bruge rådene. Da jeg sidste år ville skifte mine
søventiler, stødte jeg på samme problem som dig og anede ikke, hvad jeg
skulle gøre, indtil en venlig sejler viste mig ovenstående kneb.
Ivrige sejler
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:41a9b0a3$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har en Granada 34 fra 1988, hvor jeg har sat mig for at udskifte
> søventiler og tilhørende gennemføringer.
>
> Det har vist sig meget svært (umuligt?) at skrue gennemføring og ventil
> fra hinanden, og jeg er efterhånden ved at tro at den eneste løsning er
> fjerne brystet på gennemføringen ved enten at slibe eller fræse. Brystet
> er forsænket op i bunden af båden udefra, og derfor er det ikke
> umiddelbart muligt at benytte en vinkelsliber.
>
> Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
> ventiler og gennemføringer på???
>
> mvh Steen
>
| |
Steen Andreasen (30-11-2004)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 30-11-04 18:25 |
|
Hej
Tak for svaret. Jeg har selv overvejet at fræse materialet væk på samme måde
som du beskriver, men havde faktisk forkastet løsningen igen. Kan rivalen
fra Harald Nyborg køre i rustfast stål, og hvor længe tror du den holder?
Jeg har forøvrigt købt slibesten til at sætte på en boremaskine, men jeg er
usikker på om det en god låsning.
mvh Steen
"Ivrige sejler" <IngenSpamTak@IngenSpamTak.dk> skrev i en meddelelse
news:coh721$5f4$1@news.cybercity.dk...
> Hej Steen.
>
> Jeg har med succes fået mine søventiler (der også var groet fast) ud ved
> at bruge en "rival" i passende størrelse.
>
> En rival er en form for høvl der indefra kan høvle søventilen op. Når man
> har høvlet tilstrækkeligt, kan man meget let slå søventilen af. Jeg tror,
> at det er den letteste metode for dig, da man benytter rivalen fra bådens
> yderside og dermed ikke skal ligge og slibe og lignende i trange kroge
> inde i båden.
>
> Harald Nyborg har rivaler i forskellige størrelser, men jeg tror nu ikke,
> at de er store nok - man kan sikkert få dem andre steder også
> ( http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5433&n=20100). Rivalen
> sætter man på en stærk langsomgående boremaskine og så går man ellers
> igang. Det kan være en ide at have en stolpe og en "løftestang" under
> boremaskinen, så man lettere kan presse den op mod søventilen - ellers kan
> det være ret hårdt for armene, da der skal en del tryk til.
>
> Når du skal have de nye søventiler i igen, så skal du på en eller anden
> måde kunne holde igen på selve gennemføringen udefra. Det gøres lettest
> ved at tage en gammel top fra et topnøglesæt. Toppen skal have samme
> yderdiameter som gennemføringens inderdiameter. Med en vinkelsliber saves
> to hakker i den der passer til de to tapper inde i selve gennemføringen.
> Ved at bruge en skralde eller lignende, har man nu et glimrende værktøj,
> når man skal stramme de nye gennemføringer. Husk at bruge en eller anden
> form for tætning - jeg brugte selv rigeligt med Sikaflex.
>
> Jeg håber, at du kan bruge rådene. Da jeg sidste år ville skifte mine
> søventiler, stødte jeg på samme problem som dig og anede ikke, hvad jeg
> skulle gøre, indtil en venlig sejler viste mig ovenstående kneb.
>
>
> Ivrige sejler
>
>
> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a9b0a3$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Jeg har en Granada 34 fra 1988, hvor jeg har sat mig for at udskifte
>> søventiler og tilhørende gennemføringer.
>>
>> Det har vist sig meget svært (umuligt?) at skrue gennemføring og ventil
>> fra hinanden, og jeg er efterhånden ved at tro at den eneste løsning er
>> fjerne brystet på gennemføringen ved enten at slibe eller fræse. Brystet
>> er forsænket op i bunden af båden udefra, og derfor er det ikke
>> umiddelbart muligt at benytte en vinkelsliber.
>>
>> Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
>> ventiler og gennemføringer på???
>>
>> mvh Steen
>>
>
>
| |
Claus Tersgov (30-11-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 30-11-04 19:12 |
|
Steen Andreasen skriblede og skrablede følgende:
> Tak for svaret. Jeg har selv overvejet at fræse materialet væk på
> samme måde som du beskriver, men havde faktisk forkastet løsningen
> igen. Kan rivalen fra Harald Nyborg køre i rustfast stål, og hvor
> længe tror du den holder?
Er det rusfrit stål, så holder den ikke længe. Det er en hård belastning for
en rival, og dem hos HN er ikke verdens bedste. Jeg har dem selv alle tre...
> Jeg har forøvrigt købt slibesten til at sætte på en boremaskine, men
> jeg er usikker på om det en god låsning.
Du kommer til at slibe til du bliver smølfeblå i hovedet!
Claus
| |
bentp (01-12-2004)
| Kommentar Fra : bentp |
Dato : 01-12-04 17:22 |
|
Hej
Ikke slibe, det frembringer også en del varme. Næ, frem med en
nedstryger-klinge, evt. med et af de håndtag hvor ½-delen af klingen sidder
frit. Hvad hedder de forøvrigt?
mvh
bent
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> wrote in message
news:41acace3$0$197$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Tak for svaret. Jeg har selv overvejet at fræse materialet væk på samme
måde
> som du beskriver, men havde faktisk forkastet løsningen igen. Kan rivalen
> fra Harald Nyborg køre i rustfast stål, og hvor længe tror du den holder?
>
> Jeg har forøvrigt købt slibesten til at sætte på en boremaskine, men jeg
er
> usikker på om det en god låsning.
>
> mvh Steen
>
>
>
> "Ivrige sejler" <IngenSpamTak@IngenSpamTak.dk> skrev i en meddelelse
> news:coh721$5f4$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Steen.
> >
> > Jeg har med succes fået mine søventiler (der også var groet fast) ud ved
> > at bruge en "rival" i passende størrelse.
> >
> > En rival er en form for høvl der indefra kan høvle søventilen op. Når
man
> > har høvlet tilstrækkeligt, kan man meget let slå søventilen af. Jeg
tror,
> > at det er den letteste metode for dig, da man benytter rivalen fra
bådens
> > yderside og dermed ikke skal ligge og slibe og lignende i trange kroge
> > inde i båden.
> >
> > Harald Nyborg har rivaler i forskellige størrelser, men jeg tror nu
ikke,
> > at de er store nok - man kan sikkert få dem andre steder også
> > ( http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5433&n=20100). Rivalen
> > sætter man på en stærk langsomgående boremaskine og så går man ellers
> > igang. Det kan være en ide at have en stolpe og en "løftestang" under
> > boremaskinen, så man lettere kan presse den op mod søventilen - ellers
kan
> > det være ret hårdt for armene, da der skal en del tryk til.
> >
> > Når du skal have de nye søventiler i igen, så skal du på en eller anden
> > måde kunne holde igen på selve gennemføringen udefra. Det gøres lettest
> > ved at tage en gammel top fra et topnøglesæt. Toppen skal have samme
> > yderdiameter som gennemføringens inderdiameter. Med en vinkelsliber
saves
> > to hakker i den der passer til de to tapper inde i selve gennemføringen.
> > Ved at bruge en skralde eller lignende, har man nu et glimrende værktøj,
> > når man skal stramme de nye gennemføringer. Husk at bruge en eller anden
> > form for tætning - jeg brugte selv rigeligt med Sikaflex.
> >
> > Jeg håber, at du kan bruge rådene. Da jeg sidste år ville skifte mine
> > søventiler, stødte jeg på samme problem som dig og anede ikke, hvad jeg
> > skulle gøre, indtil en venlig sejler viste mig ovenstående kneb.
> >
> >
> > Ivrige sejler
> >
> >
> > "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> > news:41a9b0a3$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >> Hej
> >>
> >> Jeg har en Granada 34 fra 1988, hvor jeg har sat mig for at udskifte
> >> søventiler og tilhørende gennemføringer.
> >>
> >> Det har vist sig meget svært (umuligt?) at skrue gennemføring og ventil
> >> fra hinanden, og jeg er efterhånden ved at tro at den eneste løsning er
> >> fjerne brystet på gennemføringen ved enten at slibe eller fræse.
Brystet
> >> er forsænket op i bunden af båden udefra, og derfor er det ikke
> >> umiddelbart muligt at benytte en vinkelsliber.
> >>
> >> Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
> >> ventiler og gennemføringer på???
> >>
> >> mvh Steen
> >>
> >
> >
>
>
| |
Peter Ingsø Laursen (30-11-2004)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 30-11-04 22:56 |
|
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:41a9b0a3$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har en Granada 34 fra 1988, hvor jeg har sat mig for at udskifte
> søventiler og tilhørende gennemføringer.
Hva' med en stiksav og metalklinge? Vil du mon så ikke kunne save den op?
--
Mvh, Peter Ingsø Laursen
Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk
| |
Steen Andreasen (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 04-12-04 18:23 |
|
Hej igen
Nu har jeg brugt en times tid i formiddag på at få fjernet én af mine
søventiler. Ventil, gennemføring og omløber sad så fast at den eneste måde
at få ventilen ud på, var at skære den i stykker med en vinkelsliber.
Bortset fra trange pladsforhold er det forøvrigt ganske nemt.
Ventilen fejlede som forventet ingenting selvom den er 16 år gammel. Det er
forøvrigt en ventil i messing eller bronze, og altså ikke rustfast stål.
Jeg har følgende spørgsmål:
1. Bør jeg skifte de øvrige tre søventiler der sidder i båden, eller skal
tage jeg chancen og tro på at de er i samme stand som den første?
3. Skal hullet i skroget behandles på en speciel måde før montering af
gennemføring og omløber.
3. Ved montering af den ny gennemføring og omløber regner jeg med at pakke
med sikafleks, og efterfølgende indstøbe med polyester på indersiden. Er det
en korrekt fremgangsmåde?
4. Hvilket pakningsmateriale bruges mellem gennemføring og ventil?
5. Hvilken type ventil skal jeg købe, rustfast, bronze eller...............?
I øvrigt tak for hjæpen til alle.
mvh Steen
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:41a9b0a3$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har en Granada 34 fra 1988, hvor jeg har sat mig for at udskifte
> søventiler og tilhørende gennemføringer.
>
> Det har vist sig meget svært (umuligt?) at skrue gennemføring og ventil
> fra hinanden, og jeg er efterhånden ved at tro at den eneste løsning er
> fjerne brystet på gennemføringen ved enten at slibe eller fræse. Brystet
> er forsænket op i bunden af båden udefra, og derfor er det ikke
> umiddelbart muligt at benytte en vinkelsliber.
>
> Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
> ventiler og gennemføringer på???
>
> mvh Steen
>
| |
MAXI-87 (04-12-2004)
| Kommentar Fra : MAXI-87 |
Dato : 04-12-04 21:34 |
|
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:41b1f27f$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nu har jeg brugt en times tid i formiddag på at få fjernet én af mine
> søventiler. Ventil, gennemføring og omløber sad så fast at den eneste
måde
> at få ventilen ud på, var at skære den i stykker med en vinkelsliber.
> Bortset fra trange pladsforhold er det forøvrigt ganske nemt.
Hejsa
Jeg har også lige skiftet 2 stk. i dag, søvandsintaget var undersænket
på møtrik siden, så jeg ikke kunne komme til med en nøgle.
Så først fjernede jeg en si som sad undepå, derefter brugte jeg
en "gummihoved" en rund gummidims med løs sliberondel.
Med den fjernede jeg det meste i undersænkningen, og med en lille
dårn (gammel skruetrækker bankede jeg indtil ventilen gik løs
i resterne af kraven.
det tager lidt tid, men ingen problemer når det er messing, som jeg
tidligere har skrevet " på med vanten og gå i gang, det er ingen kunst"
> 1. Bør jeg skifte de øvrige tre søventiler der sidder i båden, eller skal
> tage jeg chancen og tro på at de er i samme stand som den første?
Jeg mener ikke det er nødvendig, men for at være sikker og have ro
i sindet, skifter jeg alle mine - MEN skift alle spændebånd, de kan
godt være "trætte" efter så mange år
>
> 3. Skal hullet i skroget behandles på en speciel måde før montering af
> gennemføring og omløber.
Kun en grundig "regøring" let raspning omkring og i hullet, for at
tætningsmassen
kan binde på fiberen, ikke noget med primer - topcoat.
>
> 3. Ved montering af den ny gennemføring og omløber regner jeg med at pakke
> med sikafleks, og efterfølgende indstøbe med polyester på indersiden. Er
det
> en korrekt fremgangsmåde?
Yes pakning med sikaflex - eller som vi bruger "simson" fra bostik, IKKE
noget med at glasse noget fast uha da.
>
> 4. Hvilket pakningsmateriale bruges mellem gennemføring og ventil?
Ja - simson - som ingen kender
>
> 5. Hvilken type ventil skal jeg købe, rustfast, bronze
eller...............?
Ja du har jo selv prøvet hvor nemt det går med messing, alle nye både
monteres kum med dette materiale.
Hilsen
Hans
Som endnu at mangler skifte skrog gennemføringer til - toilet afløb - vask
afløb i toilet - selvlænse udløbet - lænsepumpe afløb osv.
| |
Steen Andreasen (05-12-2004)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 05-12-04 00:18 |
|
Hej MAXI 87
>Yes pakning med sikaflex - eller som vi bruger "simson" fra bostik, IKKE
> noget med at glasse noget fast uha da.
De gennemføringer der sidder i min båd ER glasset fast indvendigt, men også
pakket med sikaflex eller noget der ligner.
Jeg tror at det er værftet (Granada) der i sin tid har låst og pakket med
polyester efter at alt er monteret. På mig virker det ok at gøre det på den
måde. Tager jeg fejl?
mvh Steen
>
"MAXI-87" <ho@ ZZvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:cot70g$1kfr$1@news.orange.dk...
>
>
> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> news:41b1f27f$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Nu har jeg brugt en times tid i formiddag på at få fjernet én af mine
>> søventiler. Ventil, gennemføring og omløber sad så fast at den eneste
> måde
>> at få ventilen ud på, var at skære den i stykker med en vinkelsliber.
>> Bortset fra trange pladsforhold er det forøvrigt ganske nemt.
>
> Hejsa
> Jeg har også lige skiftet 2 stk. i dag, søvandsintaget var undersænket
> på møtrik siden, så jeg ikke kunne komme til med en nøgle.
> Så først fjernede jeg en si som sad undepå, derefter brugte jeg
> en "gummihoved" en rund gummidims med løs sliberondel.
> Med den fjernede jeg det meste i undersænkningen, og med en lille
> dårn (gammel skruetrækker bankede jeg indtil ventilen gik løs
> i resterne af kraven.
> det tager lidt tid, men ingen problemer når det er messing, som jeg
> tidligere har skrevet " på med vanten og gå i gang, det er ingen kunst"
>
>> 1. Bør jeg skifte de øvrige tre søventiler der sidder i båden, eller skal
>> tage jeg chancen og tro på at de er i samme stand som den første?
>
> Jeg mener ikke det er nødvendig, men for at være sikker og have ro
> i sindet, skifter jeg alle mine - MEN skift alle spændebånd, de kan
> godt være "trætte" efter så mange år
>
>>
>> 3. Skal hullet i skroget behandles på en speciel måde før montering af
>> gennemføring og omløber.
> Kun en grundig "regøring" let raspning omkring og i hullet, for at
> tætningsmassen
> kan binde på fiberen, ikke noget med primer - topcoat.
>
>>
>> 3. Ved montering af den ny gennemføring og omløber regner jeg med at
>> pakke
>> med sikafleks, og efterfølgende indstøbe med polyester på indersiden. Er
> det
>> en korrekt fremgangsmåde?
>
> Yes pakning med sikaflex - eller som vi bruger "simson" fra bostik, IKKE
> noget med at glasse noget fast uha da.
>
>>
>> 4. Hvilket pakningsmateriale bruges mellem gennemføring og ventil?
>
> Ja - simson - som ingen kender
>
>>
>> 5. Hvilken type ventil skal jeg købe, rustfast, bronze
> eller...............?
>
> Ja du har jo selv prøvet hvor nemt det går med messing, alle nye både
> monteres kum med dette materiale.
>
> Hilsen
> Hans
> Som endnu at mangler skifte skrog gennemføringer til - toilet afløb - vask
> afløb i toilet - selvlænse udløbet - lænsepumpe afløb osv.
>
>
| |
Bjarke Christensen (05-12-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 05-12-04 09:53 |
|
Det bliver jo bare besværligt næste gang de skal skiftes og jeg kan ikke
rigtig se hvad formål glasfiberen tjener. Epoxyen, derimod, er en anden sag.
Min "nabo" i havnen (bådejer gennem mange år og altid fuld af gode og
grundige ideer) smurte hullet, og området rundt om hullet, med epoxy inden
han spændte gennemføringen fast. Han sagde han havde gjort det samme da han
byggede båden på værftet i 1979 og de havde siddet der siden uden problemer.
/Bjarke
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> wrote in message
news:41b245bc$0$209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej MAXI 87
>
>
>>Yes pakning med sikaflex - eller som vi bruger "simson" fra bostik, IKKE
>> noget med at glasse noget fast uha da.
>
> De gennemføringer der sidder i min båd ER glasset fast indvendigt, men
> også pakket med sikaflex eller noget der ligner.
> Jeg tror at det er værftet (Granada) der i sin tid har låst og pakket med
> polyester efter at alt er monteret. På mig virker det ok at gøre det på
> den måde. Tager jeg fejl?
>
> mvh Steen
>
>>
> "MAXI-87" <ho@ ZZvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:cot70g$1kfr$1@news.orange.dk...
>>
>>
>> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
>> news:41b1f27f$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Nu har jeg brugt en times tid i formiddag på at få fjernet én af mine
>>> søventiler. Ventil, gennemføring og omløber sad så fast at den eneste
>> måde
>>> at få ventilen ud på, var at skære den i stykker med en vinkelsliber.
>>> Bortset fra trange pladsforhold er det forøvrigt ganske nemt.
>>
>> Hejsa
>> Jeg har også lige skiftet 2 stk. i dag, søvandsintaget var undersænket
>> på møtrik siden, så jeg ikke kunne komme til med en nøgle.
>> Så først fjernede jeg en si som sad undepå, derefter brugte jeg
>> en "gummihoved" en rund gummidims med løs sliberondel.
>> Med den fjernede jeg det meste i undersænkningen, og med en lille
>> dårn (gammel skruetrækker bankede jeg indtil ventilen gik løs
>> i resterne af kraven.
>> det tager lidt tid, men ingen problemer når det er messing, som jeg
>> tidligere har skrevet " på med vanten og gå i gang, det er ingen kunst"
>>
>>> 1. Bør jeg skifte de øvrige tre søventiler der sidder i båden, eller
>>> skal
>>> tage jeg chancen og tro på at de er i samme stand som den første?
>>
>> Jeg mener ikke det er nødvendig, men for at være sikker og have ro
>> i sindet, skifter jeg alle mine - MEN skift alle spændebånd, de kan
>> godt være "trætte" efter så mange år
>>
>>>
>>> 3. Skal hullet i skroget behandles på en speciel måde før montering af
>>> gennemføring og omløber.
>> Kun en grundig "regøring" let raspning omkring og i hullet, for at
>> tætningsmassen
>> kan binde på fiberen, ikke noget med primer - topcoat.
>>
>>>
>>> 3. Ved montering af den ny gennemføring og omløber regner jeg med at
>>> pakke
>>> med sikafleks, og efterfølgende indstøbe med polyester på indersiden. Er
>> det
>>> en korrekt fremgangsmåde?
>>
>> Yes pakning med sikaflex - eller som vi bruger "simson" fra bostik, IKKE
>> noget med at glasse noget fast uha da.
>>
>>>
>>> 4. Hvilket pakningsmateriale bruges mellem gennemføring og ventil?
>>
>> Ja - simson - som ingen kender
>>
>>>
>>> 5. Hvilken type ventil skal jeg købe, rustfast, bronze
>> eller...............?
>>
>> Ja du har jo selv prøvet hvor nemt det går med messing, alle nye både
>> monteres kum med dette materiale.
>>
>> Hilsen
>> Hans
>> Som endnu at mangler skifte skrog gennemføringer til - toilet afløb -
>> vask
>> afløb i toilet - selvlænse udløbet - lænsepumpe afløb osv.
>>
>>
>
>
| |
MAXI-87 (06-12-2004)
| Kommentar Fra : MAXI-87 |
Dato : 06-12-04 17:33 |
|
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:41b245bc$0$209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg tror at det er værftet (Granada) der i sin tid har låst og pakket med
> polyester efter at alt er monteret. På mig virker det ok at gøre det på
den
> måde. Tager jeg fejl?
Hej
Man skal jo aldrig sige aldrig - men jeg har talt med to medarbejdere
som har været på Granada i en årrække, og de kan ikke huske at
man har glasset skroggennemføringer fast.
Hilsen
Hans
| |
Bjarke Christensen (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 04-12-04 22:21 |
|
1: Det afhænger jo af om de har taget den der er mest udsat (toilet) eller
en der ikke er udsat. Hvis den mest udsatte er OK, så ser jeg ingen grund
til at skifte de andre
Iøvrigt er det jo lidt væsentligt om den er messing eller bronze. Vi skal jo
passe på at hele den samlede båd-befolkning ikke går i panik og skifter en
masse gode gamle bronze ventiler/gennemføringer til nye af en dårligere
kvalitet.
Du skal bare IKKE bruge messing ventiler/gennemføringer og
ventil/gennemføring skal være i samme materiale. Min anbefaling ville klart
være bronze/rødgods.
/Bjarke
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> wrote in message
news:41b1f27f$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej igen
>
> Nu har jeg brugt en times tid i formiddag på at få fjernet én af mine
> søventiler. Ventil, gennemføring og omløber sad så fast at den eneste
> måde at få ventilen ud på, var at skære den i stykker med en vinkelsliber.
> Bortset fra trange pladsforhold er det forøvrigt ganske nemt.
>
> Ventilen fejlede som forventet ingenting selvom den er 16 år gammel. Det
> er forøvrigt en ventil i messing eller bronze, og altså ikke rustfast
> stål.
>
> Jeg har følgende spørgsmål:
>
> 1. Bør jeg skifte de øvrige tre søventiler der sidder i båden, eller skal
> tage jeg chancen og tro på at de er i samme stand som den første?
>
> 3. Skal hullet i skroget behandles på en speciel måde før montering af
> gennemføring og omløber.
>
> 3. Ved montering af den ny gennemføring og omløber regner jeg med at pakke
> med sikafleks, og efterfølgende indstøbe med polyester på indersiden. Er
> det en korrekt fremgangsmåde?
>
> 4. Hvilket pakningsmateriale bruges mellem gennemføring og ventil?
>
> 5. Hvilken type ventil skal jeg købe, rustfast, bronze
> eller...............?
>
> I øvrigt tak for hjæpen til alle.
>
> mvh Steen
>
>
>
>
>
>
> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a9b0a3$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Jeg har en Granada 34 fra 1988, hvor jeg har sat mig for at udskifte
>> søventiler og tilhørende gennemføringer.
>>
>> Det har vist sig meget svært (umuligt?) at skrue gennemføring og ventil
>> fra hinanden, og jeg er efterhånden ved at tro at den eneste løsning er
>> fjerne brystet på gennemføringen ved enten at slibe eller fræse. Brystet
>> er forsænket op i bunden af båden udefra, og derfor er det ikke
>> umiddelbart muligt at benytte en vinkelsliber.
>>
>> Er der nogen der har gode forslag til en måde at få fjernet mine gamle
>> ventiler og gennemføringer på???
>>
>> mvh Steen
>>
>
>
| |
MAXI-87 (04-12-2004)
| Kommentar Fra : MAXI-87 |
Dato : 04-12-04 22:25 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cot9n3$m8v$1@news.cybercity.dk...
> ventil/gennemføring skal være i samme materiale. Min anbefaling ville
klart
> være bronze/rødgods.
Hej Bjarke
Hvor har det fra - samme materialer - kan
du lave en henvisning ?
Hilsen
Hans
| |
Bjarke Christensen (05-12-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 05-12-04 00:12 |
|
Alm. "galvanisk tæring" praksis. Der går jo søvand op i dem (elektrolyt) og
da den grundige sammenspæning sikrer perfekt galvanisk kontakt, kan der være
et problem.
Better safe than sorry.
Bjarke
"MAXI-87" <ho@ ZZvejen-net.dk> wrote in message
news:cota0a$1lf5$1@news.orange.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:cot9n3$m8v$1@news.cybercity.dk...
>> ventil/gennemføring skal være i samme materiale. Min anbefaling ville
> klart
>> være bronze/rødgods.
> Hej Bjarke
> Hvor har det fra - samme materialer - kan
> du lave en henvisning ?
> Hilsen
> Hans
>
>
| |
MAXI-87 (05-12-2004)
| Kommentar Fra : MAXI-87 |
Dato : 05-12-04 18:04 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cotg8v$ssb$1@news.cybercity.dk...
> Alm. "galvanisk tæring" praksis. Der går jo søvand op i dem (elektrolyt)
og
> da den grundige sammenspæning sikrer perfekt galvanisk kontakt, kan der
være
> et problem.
Hej
Det undre mig bare, da jeg skiftede skroggennemføringer og ventiler på
en gammel lystkutter, fejlede de gennemføringer der havde en bronze
Skroggennemføring/bronze
ventil og der efter en vinkel i rustfri intet.
Men der var nogle stykker som var bronze skroggennemføring / ventil og
derefter forlænget med
en kobberrør, og uha - da jeg tog fat i med en tang var de som glas, og
splintrede totalt.
Derfor kunne det være rart med lidt info bronze / rustfri.
Hilsen
Hans
| |
Bjarke Christensen (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 06-12-04 22:08 |
|
TJa...... Den har jeg lidt svært ved at greje ....
Nu kan jeg ikke lige finde min spændingstabel (hjælp, nyt link ??) men jeg
mener ikke at huske kobber og bronze ligger så langt fra hinanden, så det
burde ikke være et stort problem. Hvad var der i den anden ende af
kobberrøret ??
Kommentarer ????
Bjarke
"MAXI-87" <ho@ ZZvejen-net.dk> wrote in message
news:covf2h$2anu$1@news.orange.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:cotg8v$ssb$1@news.cybercity.dk...
>> Alm. "galvanisk tæring" praksis. Der går jo søvand op i dem (elektrolyt)
> og
>> da den grundige sammenspæning sikrer perfekt galvanisk kontakt, kan der
> være
>> et problem.
> Hej
> Det undre mig bare, da jeg skiftede skroggennemføringer og ventiler på
> en gammel lystkutter, fejlede de gennemføringer der havde en bronze
> Skroggennemføring/bronze
> ventil og der efter en vinkel i rustfri intet.
> Men der var nogle stykker som var bronze skroggennemføring / ventil og
> derefter forlænget med
> en kobberrør, og uha - da jeg tog fat i med en tang var de som glas, og
> splintrede totalt.
> Derfor kunne det være rart med lidt info bronze / rustfri.
> Hilsen
> Hans
>
>
>
| |
MAXI-87 (06-12-2004)
| Kommentar Fra : MAXI-87 |
Dato : 06-12-04 22:47 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cp2hoc$1r00$1@news.cybercity.dk...
> TJa...... Den har jeg lidt svært ved at greje ....
>
> Nu kan jeg ikke lige finde min spændingstabel (hjælp, nyt link ??) men jeg
> mener ikke at huske kobber og bronze ligger så langt fra hinanden, så det
> burde ikke være et stort problem. Hvad var der i den anden ende af
> kobberrøret ??
>
> Kommentarer ????
Hej
først skroggennemføring i bronze - så kom kobberrøret - derefter
kugleventil - sådan
var det efter nærmere tankegang, derefter gummislange, jeg fik virkelig et
chok, tænk
det havde vi sejlet med et halvt år.
et lille slag og det hele splintrede i små stykker.
Jeg mener der var et gennemføring mere på samme måde, men husker ikke
hvilken.
Det med kobber rør fordi skrogtykkelsen var endog meget tyk.
hilsen
Hans
| |
Bjarke Christensen (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 06-12-04 23:22 |
|
OK, og det var så ikke toiletafløb, der kan være meget "krads" ??
Bjarke
"MAXI-87" <ho@ ZZvejen-net.dk> wrote in message
news:cp2k0t$66e$1@news.orange.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:cp2hoc$1r00$1@news.cybercity.dk...
>> TJa...... Den har jeg lidt svært ved at greje ....
>>
>> Nu kan jeg ikke lige finde min spændingstabel (hjælp, nyt link ??) men
>> jeg
>> mener ikke at huske kobber og bronze ligger så langt fra hinanden, så det
>> burde ikke være et stort problem. Hvad var der i den anden ende af
>> kobberrøret ??
>>
>> Kommentarer ????
> Hej
> først skroggennemføring i bronze - så kom kobberrøret - derefter
> kugleventil - sådan
> var det efter nærmere tankegang, derefter gummislange, jeg fik virkelig et
> chok, tænk
> det havde vi sejlet med et halvt år.
> et lille slag og det hele splintrede i små stykker.
> Jeg mener der var et gennemføring mere på samme måde, men husker ikke
> hvilken.
> Det med kobber rør fordi skrogtykkelsen var endog meget tyk.
> hilsen
> Hans
>
>
| |
|
|