Værktøj hvad???
Fra : Preben Christensen

Dato : 25-11-04 22:47

Hej

Er der nogen her der kan fortælle mig hvad der er bedst til at slibe
en træbåd med er det en eksentrersliber eller en rystepudser
og hvad er fordele ved den ene og den anden

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-11-04 14:46

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en træbåd med er det en eksentrersliber eller en rystepudser
> og hvad er fordele ved den ene og den anden

En båndpudser er yderst effektiv, men man skal lige bodybuilde først.
Hilsen
Steffen

Fra : Preben Christensen

Dato : 26-11-04 18:51

Hej Steffen

Jeg spurgte ikke om en båndpudser den kan man selvfølgelig ikke bruge til
dette formål

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Jens Mogensen

Dato : 26-11-04 20:39

Kommer an på, hvad du skal slibe

Hvis du skal fjerne gammel maling på fribordet, anbefaler jeg i stedet en
elektrisk varmeblæser og en malingsskraber - eller en spartel. Når malingen
får den rette varme kan den trækkes af i meterlange baner, og træet står
helt flot tilbage. Men lad være med at overvarme, så kan træet få en mørk
farve.

Bundmalingen kan tages med malingsskraberen uden opvarmning.

Hvis det er de lakerede flader, du er ud efter, kan varmeblæseren også
bruges, hvis du vil helt i bund, men forsigtigt !!! - ellers er
eksentersliberen rigtig god. Husk, den fungerer 10 gange bedre, og papiret
holder 10 gange længere, hvis du sætter en gammel støvsuger på den.

Hjørner osv. kan du tage med en 'mus'. Den er god til at komme ind i
hjørnerne med, men arbejder langsomt

Forskellen på eksentersliber og rystepudser er, at eksentersliberen er
effektiv, og laver ikke spor pga bevægelserne. Rystepudseren er langt fra så
effektiv, og afsætter slibespor.

Efter min mening er rystepudseren blevet overflødig, efter eksentersliberens
fremkomst.

mvh
Jens

> [...]
> en træbåd med er det en eksentrersliber eller en rystepudser
> og hvad er fordele ved den ene og den anden

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-04 23:11

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Er der nogen her der kan fortælle mig hvad der er bedst til at slibe
> en træbåd med er det en eksentrersliber eller en rystepudser
> og hvad er fordele ved den ene og den anden

Det kommer helt an på, hvad du skal slibe, og hvilken maskine, du har råd
til at købe.

En excentersliber virker ved, at sålen roterer langsomt og samtidig roterer
om sin egen axe. En god excentersliber kan kendes ved, at man kan lægge en
hvilken som helst kropsdel på skiven, uden at det kan mærkes på nogen måde!
Kan man mærke, at den roterer, så er det en møgmaskine. Sålen skal stå helt
stille, når man lægger hånden på...

Jeg prøvede engang at lægge fingrene på en kammerats nyindkøbte Kinzo, og
det var lige før, jeg mistede alle snitterne - den møgmaskine er en ren
vinkelsliber, så hold dig langt væk fra det bras! Den er intet mindre end PH
værdiløs!

Sådan må det ikke være! Den vil ridse ad pommeren til. Den bedste
excentersliber er uden tvivl en Festo, men de koster også ca. kr 4000-
5000,- men så fås de altså heller ikke bedre. Jeg har både een af de nye og
så en gammel Festo, en model WET-A, der er over tyve år gammel. Den er i
mine øjne bedre end den nye. Den er både silkeblid, men kan alligevel tage
rigtigt godt fat. Jeg bruger den maskine til alt, hvad der overhoved skal
slibes. Men mindre kan også gøre det. Bosh laver nogle billige maskiner,
som egentlig er ganske udmærkede, prisen taget i betragtning. Men, desværre
har de svindlet med sålen. Sålen holder ikke mange timer, uanset hvor godt
man passer på den, og da den koster kr 130,- løber det hurtigt op. Det
smarteste er at finde en sål fra en anden maskine. Ellers kan man købe sig
fattig i såler. Jeg mener, at jeg monterede en Metabosål på min Bosh. det er
den lille 125 mm maskine, hvorimod mine Festo er 150 mm. Sålen på min Bosch
holdt ikke engang fem timer, og til sammenligning er sålen på min ene Festo
over ti år og har kørt mange hundrede timer....

Det værste med Bosh maskinerne er bare, at de ryster i hele kroppen, så hvis
man skal arbejde mange timer med dem, så er det et helvede. Det ser man slet
ikke på en Festo, dem kan man arbejde med i timevis, uden at blive træt af
rystelserne.

Men igen, det afhænger af, hvad du skal slibe. Skal man f.eks. slibe nogle
træluger, der er helt plane, så vil jeg hellere bruge en rystepudser fremfor
en billig excentersliber. En rystepudser er til det fine arbejde, og egner
sig ikke til epoxy, glasfiber og grovafslibning af gammel maling. Der er
excentersliberen mange gange bedre. En rystepudser egner sig heller ikke til
krumme flader, den er simpelthen ikke effektiv nok.

Men det afhænger også at slibepapiret. Der er *STOR* forskel på de enkelte
mærker. Jeg har gennem årene prøvet stort set alle mærker, men bruger
udelukkende Metabo idag. Det er de skiver, jeg finder er bedst til både
maling, træ og epoxy. De tager godt fat, og samtidig holder de længe.
Navnlig den røde serie i korn 40, 80 og 120 er noget der vil noget (der er
flere forskellige serier afhængigt af anvendelsen).

Men hvis du køber en fornuftig excentersliber, så er du godt dækket ind. Den
kan klare alle de opgaver, man kan komme ud for på en båd. Men lad være med
at købe discount. Lige netop med en excentersliber, der dur
discountmaskinerne bare ikke..

Claus

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 29-11-04 19:01

"Claus Tersgov" skrev en meddelelse

SNIP
> [...]
> Den kan klare alle de opgaver, man kan komme ud for på en båd. Men lad
> være med at købe discount. Lige netop med en excentersliber, der dur

Enig jeg købte en Metabo med hastighedsregulering - jeg ved ikke om det er
elektronisk styring - og den dur bare til en pris af ca. 1200.- . De har den
stadig i Bauhaus!!

MVH
Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-04 19:52

Alvin A. Bang skriblede og skrablede følgende:

> Enig jeg købte en Metabo med hastighedsregulering - jeg ved ikke om
> det er elektronisk styring - og den dur bare til en pris af ca.
> 1200.- . De har den stadig i Bauhaus!!

Det er ikke så væsentligt med elektronisk styring på lige netop en
excentersliber (men på mange andre maskiner er det meget vigtigt).Min gamle
festo har det f.eks. ikke. Det er jo ikke en maskine, som kræver så meget
kraft. Men det, der er virkeligt vigtigt, er, at den gear eller mekanik
konstruktion, der laver bevægelserne er i orden. Det er tilsyneladende ikke
ligegyldigt, hvordan det er lavet, og det er langfra alle producenter, som
er gode til det.

Claus

Fra : Preben Christensen

Dato : 30-11-04 19:20

Mange tak for svaret det er rigtigt det er bedre at købe en ordentlig
maskine der kan holde i flere år,
fremfor en der holder en sæson

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-11-04 19:32

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Mange tak for svaret det er rigtigt det er bedre at købe en ordentlig
> maskine der kan holde i flere år,
> fremfor en der holder en sæson

Jeg tror nu ikke, at det handler om holdbarheden. Jeg har mange billige
maskiner fra Aldi, som har holdt rigtigt godt, selv om de har fået tæsk.

Det handler mere om, at det er ikke så simpelt at lave en ordentlig
excentersliber, netop fordi konstruktionen er så indviklet. Og jo mere
indviklet mekanik, jo dyrere bli'r det..

Claus

Fra : Steen

Dato : 01-12-04 19:38

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> wrote in message news:<41a652b9$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Hej
>
> Er der nogen her der kan fortælle mig hvad der er bedst til at slibe
> en træbåd med er det en eksentrersliber eller en rystepudser
> og hvad er fordele ved den ene og den anden

Hej Preben.

Eksenter sliperen bruger du til det grove. Den kører rundt eller i en
s bevægelse. Forsigtig ved slipning med grovt sandpapir. Den er
effektiv og laver let et spor som skivestørrelsen.Jeg bruger den altid
til at komme i bund med og afslutter med rystepudseren.
Rystepudseren har en større flade , hvilket gør at du ikke kommer til
at lave kedelige ujævnheder i planker olign.

Vigtigt at du bruger rigtig kornstørrelse på sandpapiret.Prøv dig
frem.

Om det er det ene eller andet mærke er ligegyldigt. De billige larmer
lidt mere og er måske ikke så smarte , men resultatet er det samme.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-12-04 10:29

Steen skriblede og skrablede følgende:

> Om det er det ene eller andet mærke er ligegyldigt. De billige larmer
> lidt mere og er måske ikke så smarte , men resultatet er det samme.

Det er noget sludder....

Prøv du at lakere en bil eller en båd, der er slebet med en maskine til
199,-

Det kommer til at ligne en pløjemark!

Claus

Fra : bondo

Dato : 15-12-04 19:25

Steen wrote:
> [...]

> Om det er det ene eller andet mærke er ligegyldigt. De billige larmer
> lidt mere og er måske ikke så smarte , men resultatet er det samme.

Hmm... Ikke sandt, jeg har måttet sande jeg købte for billigt. Den kunne
ikke regulere hastigheden ordentligt, desuden støvede den alle andre
steder end i posen. Totalt set blev det dyrere at købe en bedre senere.

--
steen - menzi.dk
    I have a beam of light to catch.

Fra : bondo

Dato : 15-12-04 19:34

Steen wrote:
> [...]

> lidt mere og er måske ikke så smarte , men resultatet er det samme.

Hmm... Ikke sandt, jeg har måttet sande jeg købte for billigt. Den kunne
ikke regulere hastigheden ordentligt, rystede uudholdeligt samt støvede