/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Bådkøb, Norge
Fra : Ebbe Kvorning Anders~


Dato : 17-11-04 18:53

Er der noget men skal være opmærksom på ved køb af båd i Norge, bortset fra
transport og den slags?
Bliver man overrasket over krav fra told og skat, skattevæsen eller andre
væsener?

Jeg vil være meget glad for lidt råd

Vh

Ebbe Andersen



 
 
Leon Hulstroem \(422~ (17-11-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 17-11-04 19:35

"Ebbe Kvorning Andersen" <ekaing@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:419b9016$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Er der noget men skal være opmærksom på ved køb af båd i Norge, bortset
fra
> transport og den slags?
> Bliver man overrasket over krav fra told og skat, skattevæsen eller andre
> væsener?
>
> Jeg vil være meget glad for lidt råd
>
> Vh
>
> Ebbe Andersen

At Norge ikke er et EU land :-/ dvs.. at der evt. skal betales told og/eller
moms

Mvh
Leon



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.797 / Virus Database: 541 - Release Date: 15-11-2004



Claus Tersgov (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-11-04 02:45

Ebbe Kvorning Andersen skriblede og skrablede følgende:

> Er der noget men skal være opmærksom på ved køb af båd i Norge,
> bortset fra transport og den slags?
> Bliver man overrasket over krav fra told og skat, skattevæsen eller
> andre væsener?

Du skal betale moms og told, og hvad der er endnu værre; du skal sikre dig,
at båden er CE-mærket. Er den ikke det, så skal du sørge for en CE-mærkning,
når den kommer til danmark, og det kan blive hundedyrt/besværligt.

Claus



Martin S?rensen (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin S?rensen


Dato : 18-11-04 10:53

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<cngupu$2n5k$1@news.cybercity.dk>...
> Ebbe Kvorning Andersen skriblede og skrablede følgende:
>
> > Er der noget men skal være opmærksom på ved køb af båd i Norge,
> > bortset fra transport og den slags?
> > Bliver man overrasket over krav fra told og skat, skattevæsen eller
> > andre væsener?
>
> Du skal betale moms og told, og hvad der er endnu værre; du skal sikre dig,
> at båden er CE-mærket. Er den ikke det, så skal du sørge for en CE-mærkning,
> når den kommer til danmark, og det kan blive hundedyrt/besværligt.
>
> Claus

Moms, ja; så vidt jeg husker er der ingen told. CE-ordningen gælder i
hele EØS, dvs EU + Norge + Island, muligvis også Færøerne og Grønland.
Schweiz er vist ikke med.

Jeg undesøgte det for et par år siden da jeg overvejede at købe en
norsk båd.

mvh

Martin

Leon Hulstroem \(422~ (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 18-11-04 12:16

<snip>

> > Du skal betale moms og told, og hvad der er endnu værre; du skal sikre
dig,
> > at båden er CE-mærket. Er den ikke det, så skal du sørge for en
CE-mærkning,
> > når den kommer til danmark, og det kan blive hundedyrt/besværligt.
> >
> > Claus
>
> Moms, ja; så vidt jeg husker er der ingen told. CE-ordningen gælder i
> hele EØS, dvs EU + Norge + Island, muligvis også Færøerne og Grønland.
> Schweiz er vist ikke med.
>
> Jeg undesøgte det for et par år siden da jeg overvejede at købe en
> norsk båd.

Ovenstående er vi enige om, men gælder CE ikke kun hvis båden er fra efter
en dato ??

Mvh
Leon


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.797 / Virus Database: 541 - Release Date: 15-11-2004



Claus Tersgov (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-11-04 17:05

Leon Hulstroem (4220) skriblede og skrablede følgende:

> Ovenstående er vi enige om, men gælder CE ikke kun hvis båden er fra
> efter en dato ??

Jo, det er 1956 eller 54. Kan ikke huske det præcise årstal.

Claus



Leon Hulstroem \(422~ (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 18-11-04 22:23


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:cnih73$2571$1@news.cybercity.dk...
> Leon Hulstroem (4220) skriblede og skrablede følgende:
>
> > Ovenstående er vi enige om, men gælder CE ikke kun hvis båden er fra
> > efter en dato ??
>
> Jo, det er 1956 eller 54. Kan ikke huske det præcise årstal.
>
> Claus

Det vil i praksis sige alle både... samme forstod jeg også ved læsning af
link i samme tråd.

-Leon



Andreas Lundsfryd Je~ (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Lundsfryd Je~


Dato : 19-11-04 10:52

> > Jo, det er 1956 eller 54. Kan ikke huske det præcise årstal.
> >
> > Claus
>
> Det vil i praksis sige alle både... samme forstod jeg også ved læsning af
> link i samme tråd.

Tja, det gælder f.eks. så ikke min båd



Claus Tersgov (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-11-04 17:10

Martin S?rensen skriblede og skrablede følgende:

> Moms, ja; så vidt jeg husker er der ingen told. CE-ordningen gælder i
> hele EØS, dvs EU + Norge + Island, muligvis også Færøerne og Grønland.
> Schweiz er vist ikke med.

Hvis du med ovenstående mener, at man uden problemer kan importere en båd
fra norge, som ikke er CE-mærket, så tror jeg ikke, det er rigtigt.

Norge er uden for EU og jeg tror ikke, at man kan lave specialregler
danmark-norge imellem. Det ville være et smuthul, som kan misbruges. Jeg
tror ikke, at de enkelte lande kan lave aftaler, som tilsidesætter EU
lovgivningen.

Claus



Martin S?rensen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin S?rensen


Dato : 19-11-04 14:06

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<cnihfs$25h9$1@news.cybercity.dk>...
> Martin S?rensen skriblede og skrablede følgende:
>
> > Moms, ja; så vidt jeg husker er der ingen told. CE-ordningen gælder i
> > hele EØS, dvs EU + Norge + Island, muligvis også Færøerne og Grønland.
> > Schweiz er vist ikke med.
>
> Hvis du med ovenstående mener, at man uden problemer kan importere en båd
> fra norge, som ikke er CE-mærket, så tror jeg ikke, det er rigtigt.
>
> Norge er uden for EU og jeg tror ikke, at man kan lave specialregler
> danmark-norge imellem. Det ville være et smuthul, som kan misbruges. Jeg
> tror ikke, at de enkelte lande kan lave aftaler, som tilsidesætter EU
> lovgivningen.
>
> Claus

Hvad jeg mener er, at ordningen trådte i kraft i hele EØS, dvs en båd
der var taget i brug før juni 1998 (så vidt jeg husker) er lovlig i
hele EØS derefter. Norge er tilsluttet ordningen på lige fod (køl?)
med EU. Jeg undersøgte det for en Dragonfly 25 fra 85 - jeg spurgte et
firma der laver certificeringer her i landet.

Så: Hvis båder er taget i brug i EØS efter skæringsdatoen skal den
være CE-mærket - ellers ikke. Der er også diskussion om det på
www.flerskrog.org

Der er rigtig megen EU-lovgivning som implementeres i Norge pga EØS.

mvh

Martin

EA 2730 (18-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 18-11-04 13:42


Claus Tersgov skriblede og skrablede følgende:
>
> > Er der noget men skal være opmærksom på ved køb af båd i Norge,
> > bortset fra transport og den slags?
> > Bliver man overrasket over krav fra told og skat, skattevæsen eller
> > andre væsener?
>
> Du skal betale moms og told, og hvad der er endnu værre; du skal sikre
dig,
> at båden er CE-mærket. Er den ikke det, så skal du sørge for en
CE-mærkning,
> når den kommer til danmark, og det kan blive hundedyrt/besværligt.

Skal den ikke kun være CE-mærket, hvis det er en ny båd???

Hvem er det lige der laver CE-mærkningerne????

Og hvad er det lige en CE-mærkning er???


--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"



Claus Tersgov (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-11-04 17:04

EA 2730 skriblede og skrablede følgende:

> Skal den ikke kun være CE-mærket, hvis det er en ny båd???

Nej, det gælder *alle* både (undtaget både, som kun sejler kapsejlads)
bygger efter 1954 eller 1956. Jeg kan ikke lige huske det præcise årstal,
men hvis du søger på googlegroups efter mit navn og CE-mærkning, så finder
du alle de indlæg, hvor jeg tidligere har postet de rigtige links og nærmere
detaljer.

> Hvem er det lige der laver CE-mærkningerne????

Et klassifiseringsselskab, en skibsingeniør/konstruktør eller en
skibsinspektør, som er *godkendt* af, og har fået autorisation af EU til at
foretage CE godkendelser af skibe.

Det er forholdsvis omstændigt, så det kan nemt blive dyrt. Men jeg gætter
på, at det måske er billigst at få lavet det i england. Der er små firmaer,
som har specialiseret sig i at godkende gamle og brugte fritidsbåde.

> Og hvad er det lige en CE-mærkning er???

En sikkerhed for, at skibet overholde en af de fire sikkerhedsklasser, som
EU har bestemt, der skal gælde for fritidsfartøjer. Der gennemgås bl.a.
stabilitet, krængningsstabilitet osv osv.

Claus



Ivar Holm (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Holm


Dato : 18-11-04 13:32

Læs:

http://www.soefartsstyrelsen.dk/sw4356.asp

Her fremgår Søfartsstyrelsens bemærkninger ang. import af fritidsfartøjer
fra 3. lande. Hertil kommer et forhold til Told & Skat, som jeg ikke kender
i detaljen.

Ivar Holm


EA 2730 (19-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 19-11-04 15:20


Ebbe Kvorning Andersen skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Er der noget men skal være opmærksom på ved køb af båd i Norge,
bortset fra
> transport og den slags?
> Bliver man overrasket over krav fra told og skat, skattevæsen eller
andre
> væsener?
>
> Jeg vil være meget glad for lidt råd

Hej Ebbe Andersen

Tag du bare til Norge og køb dig en båd.

Hvis båden er fra før sep. 1993 skal den *ikke* være CE-mærket og hvis
den er nyere og bygget i Norge så *er* den CE-mærket.
Hvad momsen angår, spørg Told-Skat.

CE-(Communatés Européennes)mærkningen gælder for hele EU + EFTA-landene
og herunder er Norge.

CE-mærket opstod først i midten af firserne i forbindelse med dannelse
af grundlaget for Det indre marked.(Maastricht-traktaten) Mærkets
endelige udformning og brug er først endeligt fastlagt i september 1993.

Alt det kan du læse om, hvis du som jeg, går på biblioteket og låner
bogen "Vejen til CE-mærket" (65.124)

At Claus Tersgov ikke er kommet længere end 54-56, skyldes nok, at hans
hjerne er gået i stå og han derfor ikke er kommet længere end
Rom-traktaten, for her stå i Artikel 100A, at det påhviler
medlemsstaterne at sørge for deres borgers, husdyrs og goders sikkerhed
og sundhed.

Det forhindrede ikke de enkelte medlemslande i og lave særregeler, der
blev brugt som handelshindringer og det var det, der fik EU til, at lave
CE-mærkningen, som vi kender den i dag.

Go' vind med din nye båd.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"


>
>



Claus Tersgov (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-11-04 11:57

EA 2730 skriblede og skrablede følgende:

> Hvis båden er fra før sep. 1993 skal den *ikke* være CE-mærket og hvis

Ikke korrekt. Ring selv til søfartsstyrelsen.

> At Claus Tersgov ikke er kommet længere end 54-56, skyldes nok, at
> hans hjerne er gået i stå og han derfor ikke er kommet længere end
> Rom-traktaten, for her stå i Artikel 100A, at det påhviler
> medlemsstaterne at sørge for deres borgers, husdyrs og goders
> sikkerhed og sundhed.

Ja, sådan kan man også ødelægge en debat, når man skal skjule sin egen
utilstrækkelighed. Det rigtige årstal er 1950...

Citat

EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994.

Formål:
Formålet med CE-mærkningen er at højne krav til sikkerhed, sundhed,
miljøbeskyttelse og forbrugerbeskyttelse samt fjerne handelsbarriererne
EU-landene indbyrdes.

Reglerne:
Direktivet omhandler alle fritidsfartøjer med skroglængde mellem 2,5 og 24
meter.
Følgende fartøjer er ikke omfattet af direktivet:
a.. fartøjer, der udelukkende er konstrueret til kapsejlads, herunder
kaproningsbåde og robåde bestemt til træning, og som betegnet som sådanne af
fabrikanten.
b.. kanoer, kajakker, gondoler og vandcykler.
c.. windsurfbrætter
d.. motordrevne surfbrætter, "personlige" fartøjer og andre lignende
motordrevne fartøjer.
e.. originale historiske fartøjer og individuelle reproduktioner af
sådanne, der er konstrueret før 1950, og som hovedsaglig er bygget af
originale materialer og er betegnet som sådanne af fabrikanten.
f.. forsøgsfartøjer såfremt de ikke senere markedsføres i fællesskabet
g.. fartøjer, der er bygget til eget brug, såfremt de ikke inden for en
perionde på fem år efter bygningen maarkedsføres i fællesskabet.
h.. undervandsfartøjer
i.. luftpudefartøjer
j.. fritidsfartøjer fra EU-lande bygget før 16. juni 1998.

Med udgangspunkt i vind- og bølgeforhold er fartøjerne opdelt i 4
kategorier:


Kategorier
A. Oceangående fartøjer
B. Offshore-fartøjer
C. Kystfartøjer
D. Fartøjer til beskyttede farvande


A. Oceangående fartøjer
Fartøjer konstrueret med henblik på længere sejladser, hvor vindstyrken kan
overstige 8 på Beaufort-skalaen, og den signifikante bølgehøjde kan komme op
på over 4 m, hvorunder fartøjer skal kunne klare sig selv.
Alle fartøjer skal have plads til mindst en redningsflåde.
Eksempler: Arcona 40 DS og Motiva 38

B. Offshore-fartøjer
Fartøjer konstrueret med henblik på offshoresejlads, hvor vindstyrken kan
komme op på 8, og den signifikante bølgehøjde kan komme op på 4 m.
Alle fartøjer skal have plads til mindst en redningsflåde.

Eksempler:
a..
b..

C. Kystfartøjer
Fartøjer konstrueret med henblik på sejlads i kystfarvande, større bugter,
flodmundinger, søer og floder, hvor vindstyrken kan komme op på 6, og den
signifikante bølgehøjde kan komme op på 2 m.
Alle fartøjer over 6 m skal have plads til mindst en redningsflåde. Alle
fartøjer under 6 m skal være synkefri.
Eksempler: Linder 400 Sportsman og Quicksilver 435 Cabin.

D. Fartøjer til beskyttede farvande
Fartøjer konstrueret med henblik på sejlads på mindre søer, floder og
kanaler, hvor vindstyrken kan komme op på 4, og den signifikante bølgehøjde
kan komme op på 0,5 m.
Alle fartøjer over 6 m skal have plads til mindst en redningsflåde. Alle
fartøjer under 6 m skal være synkefri.

Eksempler: Linder 355 Sportsman og Quicksilver 400 Barque.

Direktivet indeholder en del forskrifter:
De genereller forskrifter omhandler krav til fartøjsidentifikation,
fabrikantplade, beskyttelse mod risikoen for at falde over bord og
bjærgningsmuligheder, udsyn fra hovedstyrepladsen, ejerens instruktionsbog,
Integritet og konstruktionsforskrifter omhandler krav til struktur,
stabilitet og fribord, opdrift og ydeevne, åbninger i skrog, dæk og
overbygning, bordfyldning, den af fabrikanten anbefalede maksimale last,
anbringelse af redningsflådeer, nødudgange, forankring, fortøjning og
bugsering.
Der er forskrifter til manøvreegenskaber.
Endelig er der monteringsforskrifter for montering af motorer, ventilation,
udragende dele, brændstofsystem. det elektriske system, styresystem,
gasanlæg, brandbeskyttelse, skibslys samt forebyggelse af udledning.

Der er en omfattende beskrivelse af, hvorledes fabrikationen kvalitetsikres
og hvorledes dette kontrolleres.

Hvis du vil vide mere:
EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994.

Søfartsstyrelsen har udgivet "Teknisk foreskrift nr. 11" af 15. december
1995 om produktion og markedsføring af fritidsfartøjer.

Told- og Skattestyrelsen udleverer en instruks, der trin for trin fortæller
hvad du skal gøre, hvis du selv importerer en båd.




EA 2730 (20-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 20-11-04 18:20


Claus Tersgov skriblede og skrablede følgende:
>
> > Hvis båden er fra før sep. 1993 skal den *ikke* være CE-mærket og
hvis
>
> Ikke korrekt. Ring selv til søfartsstyrelsen.

Søfartsstyrelsen står ikke over EU-reglerne og hvis de heller ikke kan
læse regelerne, er det deres problem.
>
> > At Claus Tersgov ikke er kommet længere end 54-56, skyldes nok, at
> > hans hjerne er gået i stå og han derfor ikke er kommet længere end
> > Rom-traktaten, for her stå i Artikel 100A, at det påhviler
> > medlemsstaterne at sørge for deres borgers, husdyrs og goders
> > sikkerhed og sundhed.
>
> Ja, sådan kan man også ødelægge en debat, når man skal skjule sin egen
> utilstrækkelighed. Det rigtige årstal er 1950...
> Helt forkert, en EU-regel der er vedtaget i 1993, kan aldrig have
virkning fra 1950.

Du må lære og læse og ikke mindst forstå, det du læser.

> Citat
>
> EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994.

Hvornår gælder et "EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994" fra, prøv
lige og tænke dig om.

> Formål:
> Formålet med CE-mærkningen er at højne krav til sikkerhed, sundhed,
> miljøbeskyttelse og forbrugerbeskyttelse samt fjerne
handelsbarriererne
> EU-landene indbyrdes.

Hvad var det lige jeg skrev??
Hvordan er det lige, man fremstiller en båd der skal opfylde nogle krav
der først bliver fremsat 40 år senere.
Prøv lige og tænk dig om.

>
> Reglerne:
> Direktivet omhandler alle fritidsfartøjer med skroglængde mellem 2,5
og 24
> meter.


>"""" Følgende fartøjer er *ikke* omfattet af direktivet:"""""


> d.. motordrevne surfbrætter, "personlige" fartøjer og andre lignende
> motordrevne fartøjer.

Hvad er det lige et personligt fartøj er???

"""
> e.. originale historiske fartøjer og individuelle reproduktioner af
> sådanne, der er konstrueret før 1950, og som hovedsaglig er bygget af
> originale materialer og er betegnet som sådanne af fabrikanten.

"""
Prøv lige og læs hvad det er der står!! "originale historiske fartøjer"
Det har ikke noget med fritidsfartøjer, at gøre

Læs og ikke mindst forstå.

""""
> j.. fritidsfartøjer fra EU-lande bygget før 16. juni 1998.

"""""

Forstod du den!! før 16. juni 1998
De er altså *ikke* omfattet af direktivet.

>
> Med udgangspunkt i vind- og bølgeforhold er fartøjerne opdelt i 4
> kategorier:
>
>
> Kategorier
> A. Oceangående fartøjer
> B. Offshore-fartøjer
> C. Kystfartøjer
> D. Fartøjer til beskyttede farvande
>
>
> A. Oceangående fartøjer
> Fartøjer konstrueret med henblik på længere sejladser, hvor
vindstyrken kan
> overstige 8 på Beaufort-skalaen, og den signifikante bølgehøjde kan
komme op
> på over 4 m, hvorunder fartøjer skal kunne klare sig selv.
> Alle fartøjer skal have plads til mindst en redningsflåde.
> Eksempler: Arcona 40 DS og Motiva 38
>
> B. Offshore-fartøjer
> Fartøjer konstrueret med henblik på offshoresejlads, hvor vindstyrken
kan
> komme op på 8, og den signifikante bølgehøjde kan komme op på 4 m.
> Alle fartøjer skal have plads til mindst en redningsflåde.
>
> Eksempler:
> a..
> b..
>
> C. Kystfartøjer
> Fartøjer konstrueret med henblik på sejlads i kystfarvande, større
bugter,
> flodmundinger, søer og floder, hvor vindstyrken kan komme op på 6, og
den
> signifikante bølgehøjde kan komme op på 2 m.
> Alle fartøjer over 6 m skal have plads til mindst en redningsflåde.
Alle
> fartøjer under 6 m skal være synkefri.
> Eksempler: Linder 400 Sportsman og Quicksilver 435 Cabin.
>
> D. Fartøjer til beskyttede farvande
> Fartøjer konstrueret med henblik på sejlads på mindre søer, floder og
> kanaler, hvor vindstyrken kan komme op på 4, og den signifikante
bølgehøjde
> kan komme op på 0,5 m.
> Alle fartøjer over 6 m skal have plads til mindst en redningsflåde.
Alle
> fartøjer under 6 m skal være synkefri.
>
> Eksempler: Linder 355 Sportsman og Quicksilver 400 Barque.
>
> Direktivet indeholder en del forskrifter:
> De genereller forskrifter omhandler krav til fartøjsidentifikation,
> fabrikantplade, beskyttelse mod risikoen for at falde over bord og
> bjærgningsmuligheder, udsyn fra hovedstyrepladsen, ejerens
instruktionsbog,
> Integritet og konstruktionsforskrifter omhandler krav til struktur,
> stabilitet og fribord, opdrift og ydeevne, åbninger i skrog, dæk og
> overbygning, bordfyldning, den af fabrikanten anbefalede maksimale
last,
> anbringelse af redningsflådeer, nødudgange, forankring, fortøjning og
> bugsering.
> Der er forskrifter til manøvreegenskaber.
> Endelig er der monteringsforskrifter for montering af motorer,
ventilation,
> udragende dele, brændstofsystem. det elektriske system, styresystem,
> gasanlæg, brandbeskyttelse, skibslys samt forebyggelse af udledning.
>
> Der er en omfattende beskrivelse af, hvorledes fabrikationen
kvalitetsikres
> og hvorledes dette kontrolleres.

Hvad har hele det sidste afsnit med fritidsfartøjer at gøre?????
>
> Hvis du vil vide mere:
> EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994.
>
> Søfartsstyrelsen har udgivet "Teknisk foreskrift nr. 11" af 15.
december
> 1995 om produktion og markedsføring af fritidsfartøjer.
>
> Told- og Skattestyrelsen udleverer en instruks, der trin for trin
fortæller
> hvad du skal gøre, hvis du selv importerer en båd.

Alle dine regeler ser ud til, at være rigtige, du har bare ikke selv
forstået, hvad det er der står.

Allerførst skulle du finde ud af, hvem det er der skal CE-mærke en vare,
så kan det nok være, at brikkerne falder på plads.

Det ville også være en god ting, hvis du lærte, at tænke logisk, for det
kan du åbenbart ikke.

Du burde også være lidt kritisk med, hvad du finder tilfældige steder på
nettet, såsom : www.yachtdatabase.com/ce.jsp
Det er skrevet af almindelige mennesker og så er der tilmed et par
stavefejl i.
Hvis du vil være lige så sikker som mig, så læs Karnovs lovsamling, det
var mit første udgangspunkt.

Nu mangler jeg bare, at du erkender, at du ikke selv har læst og
forstået det, som du selv har "klippet" ind i debatten.


--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

>
>
>





Bjarke Christensen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 20-11-04 19:02

Pas nu på der ikke går "hanekyllinger" i den....

Mon ikke " fra EU-lande " gør en forskel. Altså amerikanske skal opfylde
kravene, hvis de er nyere end 1950, hvorimod en X-yacht fra DK eller en Maxi
fra Sverige er OK, hvis bare den er ældre end 1998 ??

Eller hvordan skal J'eren forstås ??

Bjarke

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message
news:419f7db6$0$76651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Claus Tersgov skriblede og skrablede følgende:
>>
>> > Hvis båden er fra før sep. 1993 skal den *ikke* være CE-mærket og
> hvis
>>
>> Ikke korrekt. Ring selv til søfartsstyrelsen.
>
> Søfartsstyrelsen står ikke over EU-reglerne og hvis de heller ikke kan
> læse regelerne, er det deres problem.
>>
>> > At Claus Tersgov ikke er kommet længere end 54-56, skyldes nok, at
>> > hans hjerne er gået i stå og han derfor ikke er kommet længere end
>> > Rom-traktaten, for her stå i Artikel 100A, at det påhviler
>> > medlemsstaterne at sørge for deres borgers, husdyrs og goders
>> > sikkerhed og sundhed.
>>
>> Ja, sådan kan man også ødelægge en debat, når man skal skjule sin egen
>> utilstrækkelighed. Det rigtige årstal er 1950...
>> Helt forkert, en EU-regel der er vedtaget i 1993, kan aldrig have
> virkning fra 1950.
>
> Du må lære og læse og ikke mindst forstå, det du læser.
>
>> Citat
>>
>> EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994.
>
> Hvornår gælder et "EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994" fra, prøv
> lige og tænke dig om.
>
>> Formål:
>> Formålet med CE-mærkningen er at højne krav til sikkerhed, sundhed,
>> miljøbeskyttelse og forbrugerbeskyttelse samt fjerne
> handelsbarriererne
>> EU-landene indbyrdes.
>
> Hvad var det lige jeg skrev??
> Hvordan er det lige, man fremstiller en båd der skal opfylde nogle krav
> der først bliver fremsat 40 år senere.
> Prøv lige og tænk dig om.
>
>>
>> Reglerne:
>> Direktivet omhandler alle fritidsfartøjer med skroglængde mellem 2,5
> og 24
>> meter.
>
>
>>"""" Følgende fartøjer er *ikke* omfattet af direktivet:"""""
>
>
>> d.. motordrevne surfbrætter, "personlige" fartøjer og andre lignende
>> motordrevne fartøjer.
>
> Hvad er det lige et personligt fartøj er???
>
> """
>> e.. originale historiske fartøjer og individuelle reproduktioner af
>> sådanne, der er konstrueret før 1950, og som hovedsaglig er bygget af
>> originale materialer og er betegnet som sådanne af fabrikanten.
>
> """
> Prøv lige og læs hvad det er der står!! "originale historiske fartøjer"
> Det har ikke noget med fritidsfartøjer, at gøre
>
> Læs og ikke mindst forstå.
>
> """"
>> j.. fritidsfartøjer fra EU-lande bygget før 16. juni 1998.
>
> """""
>
> Forstod du den!! før 16. juni 1998
> De er altså *ikke* omfattet af direktivet.
>
>>
>> Med udgangspunkt i vind- og bølgeforhold er fartøjerne opdelt i 4
>> kategorier:
>>
>>
>> Kategorier
>> A. Oceangående fartøjer
>> B. Offshore-fartøjer
>> C. Kystfartøjer
>> D. Fartøjer til beskyttede farvande
>>
>>
>> A. Oceangående fartøjer
>> Fartøjer konstrueret med henblik på længere sejladser, hvor
> vindstyrken kan
>> overstige 8 på Beaufort-skalaen, og den signifikante bølgehøjde kan
> komme op
>> på over 4 m, hvorunder fartøjer skal kunne klare sig selv.
>> Alle fartøjer skal have plads til mindst en redningsflåde.
>> Eksempler: Arcona 40 DS og Motiva 38
>>
>> B. Offshore-fartøjer
>> Fartøjer konstrueret med henblik på offshoresejlads, hvor vindstyrken
> kan
>> komme op på 8, og den signifikante bølgehøjde kan komme op på 4 m.
>> Alle fartøjer skal have plads til mindst en redningsflåde.
>>
>> Eksempler:
>> a..
>> b..
>>
>> C. Kystfartøjer
>> Fartøjer konstrueret med henblik på sejlads i kystfarvande, større
> bugter,
>> flodmundinger, søer og floder, hvor vindstyrken kan komme op på 6, og
> den
>> signifikante bølgehøjde kan komme op på 2 m.
>> Alle fartøjer over 6 m skal have plads til mindst en redningsflåde.
> Alle
>> fartøjer under 6 m skal være synkefri.
>> Eksempler: Linder 400 Sportsman og Quicksilver 435 Cabin.
>>
>> D. Fartøjer til beskyttede farvande
>> Fartøjer konstrueret med henblik på sejlads på mindre søer, floder og
>> kanaler, hvor vindstyrken kan komme op på 4, og den signifikante
> bølgehøjde
>> kan komme op på 0,5 m.
>> Alle fartøjer over 6 m skal have plads til mindst en redningsflåde.
> Alle
>> fartøjer under 6 m skal være synkefri.
>>
>> Eksempler: Linder 355 Sportsman og Quicksilver 400 Barque.
>>
>> Direktivet indeholder en del forskrifter:
>> De genereller forskrifter omhandler krav til fartøjsidentifikation,
>> fabrikantplade, beskyttelse mod risikoen for at falde over bord og
>> bjærgningsmuligheder, udsyn fra hovedstyrepladsen, ejerens
> instruktionsbog,
>> Integritet og konstruktionsforskrifter omhandler krav til struktur,
>> stabilitet og fribord, opdrift og ydeevne, åbninger i skrog, dæk og
>> overbygning, bordfyldning, den af fabrikanten anbefalede maksimale
> last,
>> anbringelse af redningsflådeer, nødudgange, forankring, fortøjning og
>> bugsering.
>> Der er forskrifter til manøvreegenskaber.
>> Endelig er der monteringsforskrifter for montering af motorer,
> ventilation,
>> udragende dele, brændstofsystem. det elektriske system, styresystem,
>> gasanlæg, brandbeskyttelse, skibslys samt forebyggelse af udledning.
>>
>> Der er en omfattende beskrivelse af, hvorledes fabrikationen
> kvalitetsikres
>> og hvorledes dette kontrolleres.
>
> Hvad har hele det sidste afsnit med fritidsfartøjer at gøre?????
>>
>> Hvis du vil vide mere:
>> EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994.
>>
>> Søfartsstyrelsen har udgivet "Teknisk foreskrift nr. 11" af 15.
> december
>> 1995 om produktion og markedsføring af fritidsfartøjer.
>>
>> Told- og Skattestyrelsen udleverer en instruks, der trin for trin
> fortæller
>> hvad du skal gøre, hvis du selv importerer en båd.
>
> Alle dine regeler ser ud til, at være rigtige, du har bare ikke selv
> forstået, hvad det er der står.
>
> Allerførst skulle du finde ud af, hvem det er der skal CE-mærke en vare,
> så kan det nok være, at brikkerne falder på plads.
>
> Det ville også være en god ting, hvis du lærte, at tænke logisk, for det
> kan du åbenbart ikke.
>
> Du burde også være lidt kritisk med, hvad du finder tilfældige steder på
> nettet, såsom : www.yachtdatabase.com/ce.jsp
> Det er skrevet af almindelige mennesker og så er der tilmed et par
> stavefejl i.
> Hvis du vil være lige så sikker som mig, så læs Karnovs lovsamling, det
> var mit første udgangspunkt.
>
> Nu mangler jeg bare, at du erkender, at du ikke selv har læst og
> forstået det, som du selv har "klippet" ind i debatten.
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ejvind Andersen
> Fjern"xx"
>
>>
>>
>>
>
>
>
>



EA 2730 (21-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 21-11-04 02:04


Bjarke Christensen skrev i en nyhedsmeddelelse:
> Pas nu på der ikke går "hanekyllinger" i den....

Der skal heller ikke gå hanekylling i den, men det er utroligt, at en
mand kan latterliggøre sig selv, uden selv og opdage det.
>
> Mon ikke " fra EU-lande " gør en forskel. Altså amerikanske skal
opfylde
> kravene, hvis de er nyere end 1950, hvorimod en X-yacht fra DK eller
en Maxi
> fra Sverige er OK, hvis bare den er ældre end 1998 ??
>
> Eller hvordan skal J'eren forstås ??

Rom-traktaten gjaldt jo kun for EF og CE-mærkningen gælder for EU +
EFTA,
så jeg kan ikke se, hvordan Amerikanerne skal blandes ind i det.
Hvis du køber en båd i USA, til dig selv, så læser jeg regelerne sådan,
at så svarer det til, at du selv har byggede den og så skal den ikke
CE-mærkes, men hvis du som importør og forhandler videresælger båden, så
skal den CE-mærkes.

Senere har Maastricht-traktaten og sidst Nice-traktaten forlængst
overskrevet Rom-traktaten, så jeg ser ikke sammenhænget.
Når man forlanger en CE-mærkning, så skal den vare der skal mærkes være
fra efter den tid, hvor regelerne er blevet til, ellers er der ingen
fornuft i det

Hvis du stadig er af en anden opfattelse, så er det en dokumentation i
stedet for en påstand, jeg vil se.

Sidst og ikke mindst, er det stadig en båd fra Norge og ikke Amerika,
der
var tale om, hvis vi ellers skal smide mudderkastningen væk.

Den store opmærksomhed der har været omkring både importeret fra USA,
har
jo været baseret på videresalg i EU og så klapper fælden, for så skal de
være CE-mærket.

>
> Bjarke
>
> "EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message
> news:419f7db6$0$76651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > Claus Tersgov skriblede og skrablede følgende:
> >>
> >> > Hvis båden er fra før sep. 1993 skal den *ikke* være CE-mærket og
> > hvis
> >>
> >> Ikke korrekt. Ring selv til søfartsstyrelsen.
> >
> > Søfartsstyrelsen står ikke over EU-reglerne og hvis de heller ikke
kan
> > læse regelerne, er det deres problem.
> >>
> >> > At Claus Tersgov ikke er kommet længere end 54-56, skyldes nok,
at
> >> > hans hjerne er gået i stå og han derfor ikke er kommet længere
end
> >> > Rom-traktaten, for her stå i Artikel 100A, at det påhviler
> >> > medlemsstaterne at sørge for deres borgers, husdyrs og goders
> >> > sikkerhed og sundhed.
> >>
> >> Ja, sådan kan man også ødelægge en debat, når man skal skjule sin
egen
> >> utilstrækkelighed. Det rigtige årstal er 1950...
> >> Helt forkert, en EU-regel der er vedtaget i 1993, kan aldrig have
> > virkning fra 1950.
> >
> > Du må lære og læse og ikke mindst forstå, det du læser.
> >
> >> Citat
> >>
> >> EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994.
> >
> > Hvornår gælder et "EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994" fra, prøv
> > lige og tænke dig om.
> >
> >> Formål:
> >> Formålet med CE-mærkningen er at højne krav til sikkerhed, sundhed,
> >> miljøbeskyttelse og forbrugerbeskyttelse samt fjerne
> > handelsbarriererne
> >> EU-landene indbyrdes.
> >
> > Hvad var det lige jeg skrev??
> > Hvordan er det lige, man fremstiller en båd der skal opfylde nogle
krav
> > der først bliver fremsat 40 år senere.
> > Prøv lige og tænk dig om.
> >
> >>
> >> Reglerne:
> >> Direktivet omhandler alle fritidsfartøjer med skroglængde mellem
2,5
> > og 24
> >> meter.
> >
> >
> >>"""" Følgende fartøjer er *ikke* omfattet af direktivet:"""""
> >
> >
> >> d.. motordrevne surfbrætter, "personlige" fartøjer og andre
lignende
> >> motordrevne fartøjer.
> >
> > Hvad er det lige et personligt fartøj er???
> >
> > """
> >> e.. originale historiske fartøjer og individuelle reproduktioner
af
> >> sådanne, der er konstrueret før 1950, og som hovedsaglig er bygget
af
> >> originale materialer og er betegnet som sådanne af fabrikanten.
> >
> > """
> > Prøv lige og læs hvad det er der står!! "originale historiske
fartøjer"
> > Det har ikke noget med fritidsfartøjer, at gøre.

g.. fartøjer, der er bygget til eget brug, såfremt de ikke inden for en
perionde på fem år efter bygningen markedsføres i fællesskabet.

> > Læs og ikke mindst forstå.
> >
> > """"
> >> j.. fritidsfartøjer fra EU-lande bygget før 16. juni 1998.
> >
> > """""
> >
> > Forstod du den!! før 16. juni 1998
> > De er altså *ikke* omfattet af direktivet.
> >
> >>

--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"




Carsten Holck (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 21-11-04 10:30

EA 2730 wrote:
> Bjarke Christensen skrev i en nyhedsmeddelelse:
>
>>Pas nu på der ikke går "hanekyllinger" i den....
>
>
> Der skal heller ikke gå hanekylling i den, men det er utroligt, at en
> mand kan latterliggøre sig selv, uden selv og opdage det.
>
>>Mon ikke " fra EU-lande " gør en forskel. Altså amerikanske skal
>
> opfylde
>
>>kravene, hvis de er nyere end 1950, hvorimod en X-yacht fra DK eller
>
> en Maxi
>
>>fra Sverige er OK, hvis bare den er ældre end 1998 ??
>>
>>Eller hvordan skal J'eren forstås ??
>
>
> Rom-traktaten gjaldt jo kun for EF og CE-mærkningen gælder for EU +
> EFTA,
> så jeg kan ikke se, hvordan Amerikanerne skal blandes ind i det.
> Hvis du køber en båd i USA, til dig selv, så læser jeg regelerne sådan,
> at så svarer det til, at du selv har byggede den og så skal den ikke
> CE-mærkes, men hvis du som importør og forhandler videresælger båden, så
> skal den CE-mærkes.

Det er et fortolkningsspørgsmål, der er jo mange steder hvor det med
"bygge selv" skal tages bogstaveligt - så det kræver nok en
domstolsafgørelse at afgøre. Det er min overbevisning at
søfartsstyrelsen er af den opfattelse at en båd produceret af andre end
dig selv aldrig kan komme i klassen "hjemmebyg" uanset oprindelsesland.
Man kan så diskutere hvad chancen for opdagelse er, i tilfælde af en
ulykke nok ganske stor - og der kan hurtigt blive problemer med
erstatnings ansvar, og forsikring osv. osv.
>
> Senere har Maastricht-traktaten og sidst Nice-traktaten forlængst
> overskrevet Rom-traktaten, så jeg ser ikke sammenhænget.
> Når man forlanger en CE-mærkning, så skal den vare der skal mærkes være
> fra efter den tid, hvor regelerne er blevet til, ellers er der ingen
> fornuft i det
Ikke nødvendigvis, det kan være nok at der sker en handel.

>
> Hvis du stadig er af en anden opfattelse, så er det en dokumentation i
> stedet for en påstand, jeg vil se.
>
> Sidst og ikke mindst, er det stadig en båd fra Norge og ikke Amerika,
> der
> var tale om, hvis vi ellers skal smide mudderkastningen væk.
>
> Den store opmærksomhed der har været omkring både importeret fra USA,
> har
> jo været baseret på videresalg i EU og så klapper fælden, for så skal de
> være CE-mærket.

Hvis du importerer en bil fra USA skal den stadig ændres til at opfylde
de danske regler før du kan bruge den til andet end at holde i garagen.

EA 2730 (21-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 21-11-04 18:32


Carsten Holck skrev i en nyhedsmeddelelse

> >>Eller hvordan skal J'eren forstås ??
Jeg ved godt, at det ikke lige var dit spørgsmål!

Følgende fartøjer er *ikke* omfattet af direktivet:

j.. fritidsfartøjer fra EU-lande bygget før 16. juni 1998.

Det vil sige, at alle fritidsfartøjer der er bygget i EU før 16 juni
1998 skal ikke CE-mærkes og det glæder også for Norge.(På grund af
aftalen i EFTA-landene)

Hvis en båd, bygget i USA inden 16 juni 1998 skal CE-mærkes, så må der
helt klart være tale om handelshindringer over for USA.
En hvilken som helst skodbåd fra et andet EU-land, kan du få til
Danmark, bare den er ældre end 16 juni 1998. Så er det lige som om der
er noget galt, et eller andet sted.

>
> Det er et fortolkningsspørgsmål, der er jo mange steder hvor det med
> "bygge selv" skal tages bogstaveligt - så det kræver nok en
> domstolsafgørelse at afgøre.

Det kan aldrig være en domstol der skal afgøre, om jeg har bygget en båd
eller ej.

> Ikke nødvendigvis, det kan være nok at der sker en handel.

Hvis jeg lige flytter over dammen i en måneds tid og der køber mig en
båd, som jeg tager med mig, når jeg flytter tilbage, så er der ikke
blevet handlet, men jeg har flyttegods med mig hjem, hvor er vi så
henne??

Jeg ved, at hvis jeg flytter fra Sverige og har en bil med mig, skal jeg
have været ejer af bilen i mindst 2 år, inden jeg flytter tilbage til
Danmark, så kan jeg få den indregistreret i Danmark uden, at skulle
betale registreringsafgift i Danmark, men det er jo noget helt andet og
alligevel?.

>
> Hvis du importerer en bil fra USA skal den stadig ændres til at
opfylde
> de danske regler før du kan bruge den til andet end at holde i
garagen.

Nu kommer du ud på et skråplan.
En bil i USA er indregistreret efter de regeler der er gældende i
*færdselsloven* i USA, men den lever ikke op til *færdselsloven* i
Danmark, det er den helt store forskel.
Der er tale om blinklygterne. I USA skal en baglygte bare blinke når du
skal dreje, om det er stoplygten eller baglygten er ligegyldigt, bare
den er rød.
I Danmark, står der i *færdselsloven*, at det skal være en *gul* lygte
der skal blinke når du skal dreje. Derfor skal amerikanerbiler ændres i
Danmark, for at få nummerplader på.
Kun veteranbiler er undtaget for denne regel.(ca. 40år)
"Færdselsloven" i de danske farvande er den samme som i USA, hvad selve
båden angår, så af den grund skal der ikke ske ændringer på båden for
den må sejle her.

Nu har jeg skrevet til en respekteret EU-politiker og så må vi se om jeg
også får svar.



--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"





Leon Hulstroem \(422~ (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 21-11-04 21:18

<snip>
> Jeg ved, at hvis jeg flytter fra Sverige og har en bil med mig, skal jeg
> have været ejer af bilen i mindst 2 år, inden jeg flytter tilbage til
> Danmark, så kan jeg få den indregistreret i Danmark uden, at skulle
> betale registreringsafgift i Danmark, men det er jo noget helt andet og
> alligevel?.
<snip>


Husker jeg rigtigt at lige en bil, skal ejes i mere end 2 år for at blive
betegnet som flyttegods.
Og at afgiften så er 20% i reg.afgift

-Leon
"Oh, people can come up with statistics to prove anything. 14% of people
know that."



EA 2730 (22-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 22-11-04 02:46


Leon Hulstroem (4220) skrev i en nyhedsmeddelelse:
> <snip>
> > Jeg ved, at hvis jeg flytter fra Sverige og har en bil med mig, skal
jeg
> > have været ejer af bilen i mindst 2 år, inden jeg flytter tilbage
til
> > Danmark, så kan jeg få den indregistreret i Danmark uden, at skulle
> > betale registreringsafgift i Danmark, men det er jo noget helt andet
og
> > alligevel?.
> <snip>
>
>
> Husker jeg rigtigt at lige en bil, skal ejes i mere end 2 år for at
blive
> betegnet som flyttegods.
Der husker du rigtigt, og så vidt jeg husker, så var det lige det jeg
skrev lige ovenover.
> Og at afgiften så er 20% i reg.afgift
Det kan godt være, at der bliver opkrævet en afgift, men det er i strid
med EU-regelerne.
En retsag er på trapperne.
http://europa.eu.int/eur-lex/da/consleg/pdf/1983/da_1983L0183_do_001.pdf
http://www.europa-kommissionen.dk/eu-politik/fakta/alle/registreringsafg
ift/

--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"




EA 2730 (22-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 22-11-04 02:35


EA 2730 sov i timen og skrev i en nyhedsmeddelelse

> Hvis jeg lige flytter over dammen i en måneds tid og der køber mig en
> båd, som jeg tager med mig, når jeg flytter tilbage, så er der ikke
> blevet handlet, men jeg har flyttegods med mig hjem, hvor er vi så
> henne??
Den går bare ikke, jeg *skal* ha boet på den anden side af dammen i 12
mdr.

Den æder jeg gerne"#¤%&
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ejvind Andersen
> Fjern"xx"
>
>
>
>




Martin S?rensen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin S?rensen


Dato : 22-11-04 10:53

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message news:<419fea65$0$86986$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
....
> > Mon ikke " fra EU-lande " gør en forskel. Altså amerikanske skal
> opfylde
> > kravene, hvis de er nyere end 1950, hvorimod en X-yacht fra DK eller
> en Maxi
> > fra Sverige er OK, hvis bare den er ældre end 1998 ??
> >
> > Eller hvordan skal J'eren forstås ??
>
> Rom-traktaten gjaldt jo kun for EF og CE-mærkningen gælder for EU +
> EFTA,
> så jeg kan ikke se, hvordan Amerikanerne skal blandes ind i det.
> Hvis du køber en båd i USA, til dig selv, så læser jeg regelerne sådan,
> at så svarer det til, at du selv har byggede den og så skal den ikke
> CE-mærkes, men hvis du som importør og forhandler videresælger båden, så
> skal den CE-mærkes.
>
Så må du læse igen, f.eks her:
http://www.daviscoltd.com/nams/CE%20Mark/COMMENT.htm

Hvis man ser hvad der står om "Placing on the Market", så er det "at
sætte til salg og/eller tage i brug." (Egen oversættelse). Det er da
ret klart, ikke?

Kort sagt: Både der er sat til salg eller første gang taget i brug i
EØS før 16 juni 1998 er ok. Derefter skal de være CE-mærkede.

Hvis du er selvbygger behøves certificering kun hvis du sælger inden 5
år. Hvis du er medbygger skal de færdige dele være certificerede.
Ligegyldigt hvordan du importerer skal der cerificeres.

Det er så loven. Jeg ville ikke prøve at undrage mig, chanchen for at
blive opdaget er nok ikke så stor, men straframmen for overtrædelse
inkluderer fængsel (nok kun for "professionelle", men alligevel).

mvh

Martin

EA 2730 (23-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 23-11-04 02:14


Martin S?rensen skrev i en nyhedsmeddelelse:

> >
> Så må du læse igen, f.eks her:
> http://www.daviscoltd.com/nams/CE%20Mark/COMMENT.htm
>
> Hvis man ser hvad der står om "Placing on the Market", så er det "at
> sætte til salg og/eller tage i brug." (Egen oversættelse). Det er da
> ret klart, ikke?
Har du talt, hvor mange gange der står "Placing on the Market" i det
dukoment?? hvilken en har du tænkt på??

Jeg vil overhoved ikke diskuterer et engelsk dokument, det er jeg ikke
kompetent til. Jeg plejer, at sige de har byttet om på bogstaverne, så
jeg ikke kan læse det.
Hvis du finder det dukoment oversat til dansk, så kan vi tale om det.
Det dukoment omhandler kun samhandel mellem EØS-landene, som jeg ser det
og i øvrigt, mener jeg, at det er en del af det, Claus Tersgov bragte
ind i debatten 20.11.04 11.57.

Jeg har tidligere skrevet, at debatten er ved at løbe af sporet, (jeg
har godt nok selv været med til det)for der var tale, om en båd fra
Norge og det mener jeg vi har fået helt på det rene. Norge er medlem af
EFTA-landene og EFTA-landene er med i EUs` CE-mærkningsordning, så om du
køber en båd i Norge eller du køber den i Danmark skulle ikke gøre den
helt store forskel, hvad CE-mærkning angår, så kan der være tale om told
og moms, det vil jeg overlade til Told-Skat.

--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"



Bjarke Christensen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-11-04 19:19

Men den er til gengæld nem. Norge er ikke med i Eu's indre marked og derfor
accepterer DK ikke den moms der er betalt i Norge. Båden bliver derfor ved
indførsel beskattet med 25% moms. Der er ingen afgifter på brugte både.

Så skulle man måske tror at man så kunne få refunderet den norske moms når
man tager båden ud af Norge, men Norge refunderer ikke moms på udførsel af
brugte varer.

Ergo koster det dig præcis 25% at tage båden hjem. CE mærket eller ej.

Med mit kendskab til prisniveauet i Norge, så fjerne det prisforskellen og
lidt til. Det kan altså kun hænge sammen hvis det er en helt specielt model
du er ude efter.


/Bjarke



"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message
news:41a28f6d$0$69536$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
snip....
> ...........helt store forskel, hvad CE-mærkning angår, så kan der være
> tale om told
> og moms, det vil jeg overlade til Told-Skat.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ejvind Andersen
> Fjern"xx"
>
>



Martin S?rensen (24-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin S?rensen


Dato : 24-11-04 12:45

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message news:<41a28f6d$0$69536$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> Har du talt, hvor mange gange der står "Placing on the Market" i det
> dukoment?? hvilken en har du tænkt på??
>
Der er en definition af "Placing on the Market" et sted, det var den
jeg så på.

> Jeg vil overhoved ikke diskuterer et engelsk dokument, det er jeg ikke
> kompetent til. Jeg plejer, at sige de har byttet om på bogstaverne, så
> jeg ikke kan læse det.
> Hvis du finder det dukoment oversat til dansk, så kan vi tale om det.
> Det dukoment omhandler kun samhandel mellem EØS-landene, som jeg ser det
> og i øvrigt, mener jeg, at det er en del af det, Claus Tersgov bragte
> ind i debatten 20.11.04 11.57.
>
Det er fair nok, desværre stødte jeg aldrig på noget lignende på
dansk. Dokumentet er en kommenteret version af EU-direktivet, så det
er tæt på kilden. Og det dækker ikke kun samhandel, men også når en
dansk producent sælger en båd i Danmark, eller når en privatperson
importerer en båd til EØS.

> Jeg har tidligere skrevet, at debatten er ved at løbe af sporet, (jeg
> har godt nok selv været med til det)for der var tale, om en båd fra
> Norge og det mener jeg vi har fået helt på det rene. Norge er medlem af
> EFTA-landene og EFTA-landene er med i EUs` CE-mærkningsordning, så om du
> køber en båd i Norge eller du køber den i Danmark skulle ikke gøre den
> helt store forskel, hvad CE-mærkning angår, så kan der være tale om told
> og moms, det vil jeg overlade til Told-Skat.

Det har du nok ret i; da jeg så spørgsmålet (med efterfølgende
forviklinger vedr. US-både) ville jeg bidrage med reglerne mere
generelt da jeg tidligere har undersøgt emnet i detaljer Det er jo
noget der jævnligt dukker op i NG. Angående køb af båd i Norge er vi
helt enige, det var Claus Tersgov som var lidt galt på den i den
detalje.

Skal vi sige EOD?

Mvh

Martin

Egon (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Egon


Dato : 22-11-04 17:42


"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:419fea65$0$86986$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Bjarke Christensen skrev i en nyhedsmeddelelse:
> > Pas nu på der ikke går "hanekyllinger" i den....
>
> Der skal heller ikke gå hanekylling i den, men det er utroligt, at en
> mand kan latterliggøre sig selv, uden selv og opdage det.
> >
> > Mon ikke " fra EU-lande " gør en forskel. Altså amerikanske skal
> opfylde
> > kravene, hvis de er nyere end 1950, hvorimod en X-yacht fra DK eller
> en Maxi
> > fra Sverige er OK, hvis bare den er ældre end 1998 ??
> >
> > Eller hvordan skal J'eren forstås ??
>
> Rom-traktaten gjaldt jo kun for EF og CE-mærkningen gælder for EU +
> EFTA,
> så jeg kan ikke se, hvordan Amerikanerne skal blandes ind i det.
> Hvis du køber en båd i USA, til dig selv, så læser jeg regelerne sådan,
> at så svarer det til, at du selv har byggede den og så skal den ikke
> CE-mærkes, men hvis du som importør og forhandler videresælger båden, så
> skal den CE-mærkes.
>
> Senere har Maastricht-traktaten og sidst Nice-traktaten forlængst
> overskrevet Rom-traktaten, så jeg ser ikke sammenhænget.
> Når man forlanger en CE-mærkning, så skal den vare der skal mærkes være
> fra efter den tid, hvor regelerne er blevet til, ellers er der ingen
> fornuft i det
>
> Hvis du stadig er af en anden opfattelse, så er det en dokumentation i
> stedet for en påstand, jeg vil se.
>
> Sidst og ikke mindst, er det stadig en båd fra Norge og ikke Amerika,
> der
> var tale om, hvis vi ellers skal smide mudderkastningen væk.
>
> Den store opmærksomhed der har været omkring både importeret fra USA,
> har
> jo været baseret på videresalg i EU og så klapper fælden, for så skal de
> være CE-mærket.
>
> >
> > Bjarke
> >
> > "EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message
> > news:419f7db6$0$76651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > >
> > > Claus Tersgov skriblede og skrablede følgende:
> > >>
> > >> > Hvis båden er fra før sep. 1993 skal den *ikke* være CE-mærket og
> > > hvis
> > >>
> > >> Ikke korrekt. Ring selv til søfartsstyrelsen.
> > >
> > > Søfartsstyrelsen står ikke over EU-reglerne og hvis de heller ikke
> kan
> > > læse regelerne, er det deres problem.
> > >>
> > >> > At Claus Tersgov ikke er kommet længere end 54-56, skyldes nok,
> at
> > >> > hans hjerne er gået i stå og han derfor ikke er kommet længere
> end
> > >> > Rom-traktaten, for her stå i Artikel 100A, at det påhviler
> > >> > medlemsstaterne at sørge for deres borgers, husdyrs og goders
> > >> > sikkerhed og sundhed.
> > >>
> > >> Ja, sådan kan man også ødelægge en debat, når man skal skjule sin
> egen
> > >> utilstrækkelighed. Det rigtige årstal er 1950...
> > >> Helt forkert, en EU-regel der er vedtaget i 1993, kan aldrig have
> > > virkning fra 1950.
> > >
> > > Du må lære og læse og ikke mindst forstå, det du læser.
> > >
> > >> Citat
> > >>
> > >> EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994.
> > >
> > > Hvornår gælder et "EU-direktiv 94/25 EF af 16. juni 1994" fra, prøv
> > > lige og tænke dig om.
> > >
> > >> Formål:
> > >> Formålet med CE-mærkningen er at højne krav til sikkerhed, sundhed,
> > >> miljøbeskyttelse og forbrugerbeskyttelse samt fjerne
> > > handelsbarriererne
> > >> EU-landene indbyrdes.
> > >
> > > Hvad var det lige jeg skrev??
> > > Hvordan er det lige, man fremstiller en båd der skal opfylde nogle
> krav
> > > der først bliver fremsat 40 år senere.
> > > Prøv lige og tænk dig om.
> > >
> > >>
> > >> Reglerne:
> > >> Direktivet omhandler alle fritidsfartøjer med skroglængde mellem
> 2,5
> > > og 24
> > >> meter.
> > >
> > >
> > >>"""" Følgende fartøjer er *ikke* omfattet af direktivet:"""""
> > >
> > >
> > >> d.. motordrevne surfbrætter, "personlige" fartøjer og andre
> lignende
> > >> motordrevne fartøjer.
> > >
> > > Hvad er det lige et personligt fartøj er???
> > >
> > > """
> > >> e.. originale historiske fartøjer og individuelle reproduktioner
> af
> > >> sådanne, der er konstrueret før 1950, og som hovedsaglig er bygget
> af
> > >> originale materialer og er betegnet som sådanne af fabrikanten.
> > >
> > > """
> > > Prøv lige og læs hvad det er der står!! "originale historiske
> fartøjer"
> > > Det har ikke noget med fritidsfartøjer, at gøre.
>
> g.. fartøjer, der er bygget til eget brug, såfremt de ikke inden for en
> perionde på fem år efter bygningen markedsføres i fællesskabet.
>
> > > Læs og ikke mindst forstå.
> > >
> > > """"
> > >> j.. fritidsfartøjer fra EU-lande bygget før 16. juni 1998.
> > >
> > > """""
> > >
> > > Forstod du den!! før 16. juni 1998
> > > De er altså *ikke* omfattet af direktivet.
> > >
> > >>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ejvind Andersen
> Fjern"xx"
>
Du har uret.
Men således går det ofte, når man forsøger at "tolke" love og regler.
Byggeåret betyder både om man skal have godkendelse og om man skel betale
moms.
Og årstallene ligger før direktivets vedtagelse, idet man vedtog at sætte
skillelinien adskillige år før denne.

MVH
Egon.



EA 2730 (27-11-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 27-11-04 04:16


Egon skrev i en nyhedsmeddelelse:
> >
> Du har uret.
> Men således går det ofte, når man forsøger at "tolke" love og regler.
> Byggeåret betyder både om man skal have godkendelse og om man skel
betale
> moms.
> Og årstallene ligger før direktivets vedtagelse, idet man vedtog at
sætte
> skillelinien adskillige år før denne.

Du skal ikke kun læse det der står, du skal også forstå det der står.

--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"




Egon (30-11-2004)
Kommentar
Fra : Egon


Dato : 30-11-04 10:50


"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41a7f20d$0$23795$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Egon skrev i en nyhedsmeddelelse:
> > >
> > Du har uret.
> > Men således går det ofte, når man forsøger at "tolke" love og regler.
> > Byggeåret betyder både om man skal have godkendelse og om man skel
> betale
> > moms.
> > Og årstallene ligger før direktivets vedtagelse, idet man vedtog at
> sætte
> > skillelinien adskillige år før denne.
>
> Du skal ikke kun læse det der står, du skal også forstå det der står.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ejvind Andersen
> Fjern"xx"
>
>
Når alt kommer til alt, er det vel myndighedernes tolkning der gælder?
Og så kan vi andre læse og forstå/misforstå lige så tosset som vi vil.
Ikke sandt?
MVH
Egon.



EA 2730 (05-12-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 05-12-04 04:26


Egon skrev i en nyhedsmeddelelse:
>
> > >
> Når alt kommer til alt, er det vel myndighedernes tolkning der gælder?
> Og så kan vi andre læse og forstå/misforstå lige så tosset som vi vil.
> Ikke sandt?
> MVH
> Egon.
>
>
Der har du taget helt fejl.
Det er lovgiverne, der skriver lovene og det er i deres ånd loven skal
fortolkes.
Hvis myndighederne ikke fortolker lovene, som de er skrevet, så har vi,
i sidste instans højesteret, der skal fortolke loven.
Hvis højesteret ikke har forstået lover, som den var ment fra
lovgivernes side, så må de lave loven om og det har vi set nogle gange.

--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"



Egon (07-12-2004)
Kommentar
Fra : Egon


Dato : 07-12-04 15:31


"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41b280e2$0$33386$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Egon skrev i en nyhedsmeddelelse:
> >
> > > >
> > Når alt kommer til alt, er det vel myndighedernes tolkning der gælder?
> > Og så kan vi andre læse og forstå/misforstå lige så tosset som vi vil.
> > Ikke sandt?
> > MVH
> > Egon.
> >
> >
> Der har du taget helt fejl.
> Det er lovgiverne, der skriver lovene og det er i deres ånd loven skal
> fortolkes.
> Hvis myndighederne ikke fortolker lovene, som de er skrevet, så har vi,
> i sidste instans højesteret, der skal fortolke loven.
> Hvis højesteret ikke har forstået lover, som den var ment fra
> lovgivernes side, så må de lave loven om og det har vi set nogle gange.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ejvind Andersen
> Fjern"xx"
>
Ak ja.. jeg var også ung og naiv engang...
Selvfølgelig har du ret. I princippet.
Problemet er jobare, at vi IKKE lever i et demokratisk land, hvor man som
borger har mulighed for at få ændret forkert administration.
Embedsmænd og politikere tænker kun i 2 baner: Penge, samt prestige.
Almindelig anstændighed samt retfærdighed er fremmedord.
Prøv du at få en sag for højesteret..!
Har du råd og held til dette, vil du blot her møde en anden embedsmand, der
vil sætte økonomi og politisk følgagtighed højest.

MVH
Egon.



EA 2730 (18-12-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 18-12-04 15:32


Egon skrev i en nyhedsmeddelelse:

> >
> Ak ja.. jeg var også ung og naiv engang...
> Selvfølgelig har du ret. I princippet.
> Problemet er jobare, at vi IKKE lever i et demokratisk land, hvor man
som
> borger har mulighed for at få ændret forkert administration.
> Embedsmænd og politikere tænker kun i 2 baner: Penge, samt prestige.
> Almindelig anstændighed samt retfærdighed er fremmedord.
> Prøv du at få en sag for højesteret..!
> Har du råd og held til dette, vil du blot her møde en anden
embedsmand, der
> vil sætte økonomi og politisk følgagtighed højest.
>
> MVH
> Egon.

Hej Egon

Det håber jeg ikke, at du har ret i, for så må du gå til din lokale
folkrtingspolitiker, det plejer, at hjælpe.

En landsretsdom plejer også, at være nok og ikke helt så dyrt.

--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"


>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste