|
 | økonomi i MC vs. 45scooter Fra : John Joe |
Dato : 17-05-01 13:43 |
|
Hvordan er de økonomiske forskelle på at have en lav-kubik cykel der er
registreret som henholdsvis en EU-scooter og en motorcykel?
Jeg tænker både på det staten vil kradse ind og forsikringer etc.
| |
Morten Juel (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 17-05-01 13:53 |
|
Lad os liiige se engang, hvis vi nu tager et eksempel som min Honda MTX
125R, så koster den 560kr årligt i vægtafgift, og 935Kr/pr år i
ansvarsforsikring (med vintermdr). og går længere på litteren end min gamle
45scooter (de nye går dog ca 50km pr liter benz !!)
45Scooter: Ingen vægtafgift og ca 600 pr år i ansvarsforsikring !..
Så 45scooteren er jo billigst, men også kedeligst + det koster kassen at
blivet taget med over 45km/t !
Men men MC'er sjovest, da man jo her må køre efter alm hastigheder + man må
køre 2 på dem
Mvh
Morten
XS400 Seca
MTX 125R
| |
John Joe (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : John Joe |
Dato : 17-05-01 13:58 |
|
"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:9e0hhr$ehh$1@news.inet.tele.dk...
> Lad os liiige se engang, hvis vi nu tager et eksempel som min Honda MTX
> 125R, så koster den 560kr årligt i vægtafgift, og 935Kr/pr år i
> ansvarsforsikring (med vintermdr). og går længere på litteren end min
gamle
> 45scooter (de nye går dog ca 50km pr liter benz !!)
> 45Scooter: Ingen vægtafgift og ca 600 pr år i ansvarsforsikring !..
> Så 45scooteren er jo billigst, men også kedeligst + det koster kassen at
> blivet taget med over 45km/t !
> Men men MC'er sjovest, da man jo her må køre efter alm hastigheder + man
må
> køre 2 på dem
>
> Mvh
> Morten
> XS400 Seca
> MTX 125R
>
>
Så udover kørekortet kan det bedre betale sig at køre en MC end en lovlig
45scooter?
| |
 Morten Juel (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 17-05-01 14:05 |
|
> Så udover kørekortet kan det bedre betale sig at køre en MC end en lovlig
> 45scooter?
Økonomi: NEJ !
Alm brugsglæde og kørsel med 2 personer: JA
hvis du KUN skal køre inde i byen, og kun dig selv, så ville jeg vælge en
45Scooter (nu bliver jeg sq nok lynchet), men har du lyst til MC fællesskab,
og lidt flere kræfter og 2personers kørsel, så er det klart en MC du vil
ha..
Mvh
Morten
| |
  John Joe (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : John Joe |
Dato : 17-05-01 14:51 |
|
"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:9e0i8s$hf9$1@news.inet.tele.dk...
> > Så udover kørekortet kan det bedre betale sig at køre en MC end en
lovlig
> > 45scooter?
>
> Økonomi: NEJ !
> Alm brugsglæde og kørsel med 2 personer: JA
> hvis du KUN skal køre inde i byen, og kun dig selv, så ville jeg vælge en
> 45Scooter (nu bliver jeg sq nok lynchet), men har du lyst til MC
fællesskab,
> og lidt flere kræfter og 2personers kørsel, så er det klart en MC du vil
> ha..
>
> Mvh
> Morten
>
>
Ups, der skulle have stået "ulovlig" og ikke lovlig. Men tak for
informationen.
| |
  Thomas (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 17-05-01 15:14 |
|
> hvis du KUN skal køre inde i byen, og kun dig selv, så ville jeg vælge en
> 45Scooter (nu bliver jeg sq nok lynchet),
Heh, hvis du bliver lynchet for at sige _det_, så tør jeg ikke tænke på hvad
jeg bliver, når jeg siger at jeg ville vælge en 30 km/t scooter.
Inde i byen er den ofte hurtigere, da den skal køre på cykelstien, hvor der
sjældent er kø, som der er på vejen.
Hvis man ikke holder sin placering på vejen, så er det en anden sag, men ved
lovlig kørsel så er en lille 30 km/t sag faktisk mere fiks.
| |
   Morten Juel (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 17-05-01 16:52 |
|
> Hvis man ikke holder sin placering på vejen, så er det en anden sag, men
ved
> lovlig kørsel så er en lille 30 km/t sag faktisk mere fiks.
Ja, men jeg gidder ikke køre 30km/t og man bliver psykopat i sit hoved at
alle de morgen cykelister der ikke fatter en skid !
Derfor ville jeg vælge 45'eren
Mvh
Morten
| |
    Adam Christensen (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : Adam Christensen |
Dato : 18-05-01 10:49 |
|
"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:9e0rvv$5nc$1@sunsite.dk...
> > Hvis man ikke holder sin placering på vejen, så er det en anden sag, men
> ved
> > lovlig kørsel så er en lille 30 km/t sag faktisk mere fiks.
>
> Ja, men jeg gidder ikke køre 30km/t og man bliver psykopat i sit hoved at
> alle de morgen cykelister der ikke fatter en skid !
> Derfor ville jeg vælge 45'eren
Hahaaaaa - vil du derved påstå at morgen_bilisterne_ fatter mere?  )))
Til John Joe: Hvis det er til bytransport, så drop det der knallertpis; køb
en trædecykel og spar op til en ordentlig mc  )
--
Adam
SV650S
Gul Ole Ritter trædecykel - flittigt brugt i Kbh.'s morgen- og
eftermiddagstrafik
| |
Brian Lænø (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 17-05-01 17:27 |
|
"Morten Juel" skrev
> Lad os liiige se engang, hvis vi nu tager et eksempel som min Honda MTX
> 125R, så koster den 560kr årligt i vægtafgift, og 935Kr/pr år i
> ansvarsforsikring (med vintermdr). og går længere på litteren end min
gamle
> 45scooter (de nye går dog ca 50km pr liter benz !!)
> 45Scooter: Ingen vægtafgift og ca 600 pr år i ansvarsforsikring !..
> Så 45scooteren er jo billigst, men også kedeligst + det koster kassen at
> blivet taget med over 45km/t !
> Men men MC'er sjovest, da man jo her må køre efter alm hastigheder + man
må
> køre 2 på dem
>
Er der ikke noget med at en 45 scooter er ret dyr hvis man skal have kasko?
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
John Joe (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : John Joe |
Dato : 17-05-01 21:22 |
|
> Så 45scooteren er jo billigst, men også kedeligst + det koster kassen at
> blivet taget med over 45km/t !
Hvor meget koster det?
| |
 Anders Sune Jensen (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : Anders Sune Jensen |
Dato : 17-05-01 23:19 |
|
John Joe <ole321@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IpWM6.278$4e7.10711@news.get2net.dk...
> > Så 45scooteren er jo billigst, men også kedeligst + det koster kassen at
> > blivet taget med over 45km/t !
>
> Hvor meget koster det?
>
>
500 bob for at køre for hurtigt.
+1000 for at ændre motoren.
+ syn
+ hvis du blive bustet 3 gang konfiskerer de din 45'er.
Kør spritkørsel istedet, der tager de ikke bilen.
Anders
| |
  Claus Rittig (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 17-05-01 23:33 |
|
"Anders Sune Jensen" <lillejensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9e1ivb$haa$1@news.inet.tele.dk...
> > Hvor meget koster det?
> 500 bob for at køre for hurtigt.
> +1000 for at ændre motoren.
> + syn
> + hvis du blive bustet 3 gang konfiskerer de din 45'er.
Egentlig ikke særlig dyrt? (Bortset fra 3. gang, altså)
Se, det er straks noget andet hvis man kommer til at køre nogen ned på sådan
en tunet knallert, for når forsikringsselskabet gør regres, kan man
pludselig stå med en million-gæld.
Rittig
| |
   Mads Stetter (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : Mads Stetter |
Dato : 18-05-01 06:19 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:9e1jfa$ijh$2@news.inet.tele.dk...
> "Anders Sune Jensen" <lillejensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:9e1ivb$haa$1@news.inet.tele.dk...
>
> > > Hvor meget koster det?
>
> > 500 bob for at køre for hurtigt.
> > +1000 for at ændre motoren.
> > + syn
> > + hvis du blive bustet 3 gang konfiskerer de din 45'er.
>
> Egentlig ikke særlig dyrt? (Bortset fra 3. gang, altså)
> Se, det er straks noget andet hvis man kommer til at køre nogen ned på
sådan
> en tunet knallert, for når forsikringsselskabet gør regres, kan man
> pludselig stå med en million-gæld.
>
> Rittig
Jeg mener bestemt også at det ovennævnte er blevet lavet om her for at
stykke tid siden (½ år ca)
Så nu er det sådan at de kan tage 45 og 30 knallerter på samme måde som
biler. Det vil sige: Hvis en 30scooter-ting kører 40, så har han jo en fin
33.3% overskridelse af loven hvilket vil medføre en bøde! (Ikke bare på 500
bobs)
Du kan også få taget kørekortet på en 45scoot ved at lave en 80%
overskridelse (Altså, så ryger dit bil-kort)
Har jeg ret, eller er det bare noget jeg har drømt? (Har vi ikke en
Mc-betjent herinde som kan svare på det?)
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter
DT125R
| |
    John Joe (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : John Joe |
Dato : 18-05-01 15:32 |
|
"Mads Stetter" <stetzo@worldonline.dk> wrote in message
news:Si2N6.18481$zv2.2123288@news010.worldonline.dk...
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> news:9e1jfa$ijh$2@news.inet.tele.dk...
> > "Anders Sune Jensen" <lillejensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > news:9e1ivb$haa$1@news.inet.tele.dk...
> >
> > > > Hvor meget koster det?
> >
> > > 500 bob for at køre for hurtigt.
> > > +1000 for at ændre motoren.
> > > + syn
> > > + hvis du blive bustet 3 gang konfiskerer de din 45'er.
> >
> > Egentlig ikke særlig dyrt? (Bortset fra 3. gang, altså)
> > Se, det er straks noget andet hvis man kommer til at køre nogen ned på
> sådan
> > en tunet knallert, for når forsikringsselskabet gør regres, kan man
> > pludselig stå med en million-gæld.
> >
> > Rittig
>
>
> Jeg mener bestemt også at det ovennævnte er blevet lavet om her for at
> stykke tid siden (½ år ca)
>
> Så nu er det sådan at de kan tage 45 og 30 knallerter på samme måde som
> biler. Det vil sige: Hvis en 30scooter-ting kører 40, så har han jo en fin
> 33.3% overskridelse af loven hvilket vil medføre en bøde! (Ikke bare på
500
> bobs)
>
> Du kan også få taget kørekortet på en 45scoot ved at lave en 80%
> overskridelse (Altså, så ryger dit bil-kort)
>
Det ville da være for dårligt, hvis man fx kørte 81 km/t på en landevej med
scooter der er begregnet til den slags, hvor begrænsningen bare er fjernet.
Der er selvføli' en grund til at man skal have MCkørekort. Men det kunne jo
også ske at man havde MC kørekort, men bare fx ville spare
registreringsafgiften. Det er lidt for vildt.
> Har jeg ret, eller er det bare noget jeg har drømt? (Har vi ikke en
> Mc-betjent herinde som kan svare på det?)
>
> Med Venlig Hilsen
> Mads Stetter
> DT125R
>
>
| |
     Claus Rittig (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 18-05-01 16:47 |
|
"John Joe" <ole321@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:WnaN6.135$kL.9956@news.get2net.dk...
> Det ville da være for dårligt, hvis man fx kørte 81 km/t på en landevej
med
> scooter der er begregnet til den slags, hvor begrænsningen bare er
fjernet.
> Der er selvføli' en grund til at man skal have MCkørekort. Men det kunne
jo
> også ske at man havde MC kørekort, men bare fx ville spare
> registreringsafgiften. Det er lidt for vildt.
Jeg forstår overhovedet ikke din argumentation? Er det okay at overskrive
hastighedsbegrænsningen med over 70% blot man kører knallert-45? Skal loven
ikke være lige for alle længere?
Jeg tror jeg står af debatten her, vi bliver næppe hverken enige eller
klogere.
Rittig
| |
      John Joe (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : John Joe |
Dato : 18-05-01 16:58 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:9e3g41$ca1$5@news.inet.tele.dk...
> "John Joe" <ole321@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:WnaN6.135$kL.9956@news.get2net.dk...
>
>
> > Det ville da være for dårligt, hvis man fx kørte 81 km/t på en landevej
> med
> > scooter der er begregnet til den slags, hvor begrænsningen bare er
> fjernet.
> > Der er selvføli' en grund til at man skal have MCkørekort. Men det kunne
> jo
> > også ske at man havde MC kørekort, men bare fx ville spare
> > registreringsafgiften. Det er lidt for vildt.
>
> Jeg forstår overhovedet ikke din argumentation? Er det okay at overskrive
> hastighedsbegrænsningen med over 70% blot man kører knallert-45? Skal
loven
> ikke være lige for alle længere?
> Jeg tror jeg står af debatten her, vi bliver næppe hverken enige eller
> klogere.
>
> Rittig
>
Hvis du kører en scooter/motorcykel der kan køre 80, men er registreret som
45scooter og kører 80 på en landevej hvor man må køre 80 (hvis man ikke
kører 45scooter) synes jeg at det er lidt overdrevet at få taget ens
bilkørekort. Du kan sige det ikke er lige hvis du udelukkende ser på procent
i forhold til hvad køretøjet må køre, men hvis den samme scooter var
registreret som motorcykel ville der ikke ske noget overhovedet.
| |
       Anders Majland \(Rep~ (21-05-2001)
 | Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 21-05-01 10:42 |
|
> Hvis du kører en scooter/motorcykel der kan køre 80, men er registreret
som
> 45scooter og kører 80 på en landevej hvor man må køre 80 (hvis man ikke
> kører 45scooter) synes jeg at det er lidt overdrevet at få taget ens
> bilkørekort.
Vil du hellere have lov til at betale registreringsafgift (+bøde af samme
størrelse) for at køre på en ikke indregistreret mc ....
/A
| |
  John Joe (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : John Joe |
Dato : 18-05-01 15:27 |
|
"Anders Sune Jensen" <lillejensen@mail.tele.dk> wrote in message
news:9e1ivb$haa$1@news.inet.tele.dk...
>
> John Joe <ole321@yahoo.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:IpWM6.278$4e7.10711@news.get2net.dk...
> > > Så 45scooteren er jo billigst, men også kedeligst + det koster kassen
at
> > > blivet taget med over 45km/t !
> >
> > Hvor meget koster det?
> >
> >
> 500 bob for at køre for hurtigt.
> +1000 for at ændre motoren.
Hvad hvis man ikke ændrer motoren, men bare udstødningen?
> + syn
> + hvis du blive bustet 3 gang konfiskerer de din 45'er.
>
> Kør spritkørsel istedet, der tager de ikke bilen.
>
> Anders
>
>
| |
   Morten Dybdal (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : Morten Dybdal |
Dato : 18-05-01 16:16 |
|
John Joe wrote:
>
> > >
> > 500 bob for at køre for hurtigt.
> > +1000 for at ændre motoren.
>
> Hvad hvis man ikke ændrer motoren, men bare udstødningen?
>
Den er, lovmæssigt, en del af motoren.
--
Morten Dybdal
| |
    John Joe (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : John Joe |
Dato : 18-05-01 21:04 |
|
"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> wrote in message
news:3B053CB0.9A6C7654@dm-data.dk...
> John Joe wrote:
>
> >
> > > >
> > > 500 bob for at køre for hurtigt.
> > > +1000 for at ændre motoren.
> >
> > Hvad hvis man ikke ændrer motoren, men bare udstødningen?
> >
>
> Den er, lovmæssigt, en del af motoren.
>
Jeg har læst lidt på det. Dette har jeg fra 45scooter.dk :
"En registreret knallert skal være indrettet, så den ikke kan køre med
større hastighed end 45 km/t. Jf.
justitsministeriets bkg. Nr. 154 af 20/4-77 § 28, stk. 1 fremgår, at motor,
udveksling mellem motor og drivhjulets
størrelse samt lyd- dæmpningssystem skal være således indrettet, at
knallerten ikke yder større hastighed end fastsat i
typegodkendelsen. "
Hører udstødningen ikke under lyd-dæmpningssystem?
>
>
> --
> Morten Dybdal
>
>
| |
     Morten Dybdal (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : Morten Dybdal |
Dato : 18-05-01 21:31 |
|
John Joe wrote:
> "Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> wrote in message
> news:3B053CB0.9A6C7654@dm-data.dk...
> > John Joe wrote:
> >
> > >
> > > > >
> > > > 500 bob for at køre for hurtigt.
> > > > +1000 for at ændre motoren.
> > >
> > > Hvad hvis man ikke ændrer motoren, men bare udstødningen?
> > >
> >
> > Den er, lovmæssigt, en del af motoren.
> >
>
> Jeg har læst lidt på det. Dette har jeg fra 45scooter.dk :
>
> "En registreret knallert skal være indrettet, så den ikke kan køre med
> større hastighed end 45 km/t. Jf.
> justitsministeriets bkg. Nr. 154 af 20/4-77 § 28, stk. 1 fremgår, at motor,
> udveksling mellem motor og drivhjulets
> størrelse samt lyd- dæmpningssystem skal være således indrettet, at
> knallerten ikke yder større hastighed end fastsat i
> typegodkendelsen. "
>
> Hører udstødningen ikke under lyd-dæmpningssystem?
>
Jo da, de har bare specificeret det mere præcist end det var i min knallerttid.
--
Morten Dybdal
| |
     Jonas Holt (20-05-2001)
 | Kommentar Fra : Jonas Holt |
Dato : 20-05-01 08:27 |
|
> at motor,
> udveksling mellem motor og drivhjulets
> størrelse samt lyd- dæmpningssystem skal være således indrettet, at
> knallerten ikke yder større hastighed end fastsat i
> typegodkendelsen. "
>
> Hører udstødningen ikke under lyd-dæmpningssystem?
Lyddæmperen er da bare den bagerste (cylindriske) del af udstødningen - for
piller man den af opdager man da vist, at der ikke er meget dæmpning ved
ekspansionspotten
Jeg ville da konkludere, ud fra ovennævnte, at man gerne må skifte
ekspansionsdelen af udstødningen - men det kommer vel an på en dB-måling af
knallerten helt uden udstødning og med ekspansionsdelen monteret alene (så man
kan se om den dæmper).
--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2
| |
      Morten Dybdal (20-05-2001)
 | Kommentar Fra : Morten Dybdal |
Dato : 20-05-01 17:13 |
|
Jonas Holt wrote:
> > Hører udstødningen ikke under lyd-dæmpningssystem?
>
> Lyddæmperen er da bare den bagerste (cylindriske) del af udstødningen - for
> piller man den af opdager man da vist, at der ikke er meget dæmpning ved
> ekspansionspotten
> Jeg ville da konkludere, ud fra ovennævnte, at man gerne må skifte
> ekspansionsdelen af udstødningen - men det kommer vel an på en dB-måling af
> knallerten helt uden udstødning og med ekspansionsdelen monteret alene (så man
> kan se om den dæmper).
>
De forskellige dele af motoren, inkl. lydpotten, har påstemplet et
godkendelsesnummer. Uden det nummer er delen ulovlig, uanset om den giver mere
effekt eller ej. Det til side, så kan man faktisk købe godkendte lyddæmpere til
flere modeller, de giver bare ikke mere lyd eller effekt.
--
Morten Dybdal
| |
   Claus Rittig (18-05-2001)
 | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 18-05-01 16:47 |
|
"John Joe" <ole321@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:TiaN6.133$kL.9771@news.get2net.dk...
> Hvad hvis man ikke ændrer motoren, men bare udstødningen?
LOL!
Rittig
| |
Janus (17-05-2001)
 | Kommentar Fra : Janus |
Dato : 17-05-01 15:02 |
|
Det er sq svært at sammenligne
En af fætter kan du få fra 15kkr tilsvarende scooter i MC kan du få fra
25kkr
forsikring er ca 300 - 400 kr dyrer + der kommer vægtafgift ca 550kr
benz.økonomi er ca 30km/l mod 25 for en MC.
reservedele er nok lidt billigere for en knallert.
du kan ikke handle hos T-Hansen/ Protuna når du køber en MC ; )
+ kørekort naturligvis
Janus
John Joe <ole321@yahoo.dk> skrev i en
news:cHPM6.132$4e7.4518@news.get2net.dk...
> Hvordan er de økonomiske forskelle på at have en lav-kubik cykel der er
> registreret som henholdsvis en EU-scooter og en motorcykel?
>
> Jeg tænker både på det staten vil kradse ind og forsikringer etc.
>
>
>
| |
|
|