"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
news:41984650$0$86956$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Det vidste jeg faktisk ikke. Synes bare at Toyota plejer >at være relativt
dyre i stumper - og så gik jeg faktisk >udfra at det var omtrent det samme
med Mazda.
>
Ja hvis du sammenligner dele fra de tre producenter er der sikkert nogle der
stikker ud som dyre, og nogle som billige. Det er ofte det der giver
anledning til at en bil bliver kaldt dyr i dele, selv om det kun er delene
der er dyre og ikke den samlede mængde over en periode.
Din kammerat uden forstand på biler skal nok ikke selv udfører reparationer,
så timeløn skal han også betale hver gang der sker noget. I den svenske
maskinskaderapport de tre mærker placeret efter hvor stor fejlprocenten er:
Toyota 2
Mazda 7
Seat 24
Hvad angår prisen på en gennemsnitlig reparation (dele og arbejdsløn på
autoriseret værksted) ligger de:
Seat 5
Toyota 8
Mazda 24
Så hvis du tager hensyn til den gennemsnitlige reparationspris (dele og
arbejdsløn på autoriseret værksted) og fejlprocent vil rækkefølgen være:
Toyota
Mazda
Seat
>
> Det er selvfølgelig en 1,4 jeg tænker på - blev også i tvivl da jeg skrev
> 1,3.
> F.eks. denne:
>
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=696600022&page=1
> Ang. kræfter er 60hk vist fint - det er primært bykørsel, >og han skal
ikke ud og køre hurtigt. Pladsmæssigt er det >fuldstændigt ligegyldigt, da
han bare er ham selv - og >inden han får børn, skal han nok også have en ny
bil
> :)
Nå okay, så forstår jeg bedre.
>
> Selvom en synsstatistik ikke fortæller alt, giver den nu >alligevel et
meget godt billede af hvad bilen har af >modelrelaterede fejl - og de finder
jo fejl, så alt er jo >ikke blevet rettet. Desuden er der jo et klart
mønster i
> fejlene, så lidt fornuft må der jo være i det.
>
Jo da med hensyn til sikkerhedsmæssige fejl hvilket bestemt er vigtigt, men
det fortæller ikke noget om fejl som giver driftsstop.
>
> Ja, vi kunne finde masser af biler i den klasse. Sagen >var at den helst
skulle være relativt stabil og økonomisk.
Ja men det er også til at finde andre relativt stabile og økonomiske biler,
hvis det gælder bykørsel er der sjældent den store forskel på biler som der
er på lande og motorvej. Jeg kunne sagtens komme med forslag, men vil ikke
gøre det hvis ikke det skal/kan bruges til noget.
> Selv sværger jeg jo til franske biler, men det er jo ikke >ligefrem alle
der er enige med mig i at de falder i >kategorien "Stabile biler".
De franske er da rimeligt driftsstabile, det er nok mere fejl som er
irriterende de kan skille sig ud på.
>Samtidigt synes jeg at det er tåbeligt at betale for et >navn, som folk
stoler blindt på - derfor kigger jeg >konsekvent ikke på VW og er heller
ikke vild med >Toyota.
Ja det er tåbeligt, men imponerende at nogle kan lave gode biler af så
billige dele
>Seat synes jeg faktisk er en god mellemvej - han får >alligevel en
gennemprøvet bil - det er jo en Polo i
> forklædning
Jo det er langt hen af vejen en Polo, men det er en Skoda Felicia også og
den er nok til at få til en bedre pris.
>- og den er vel fornuftig i reservedele?
Se ovenfor
> Gule plader - nææh. Han får et billån til en vanvittigt lav >rente (han er
jo bankmand, suk) og et løbende tilskud til >at have bilen for. Det optimale
må være at han sidder for >så høj en engangsudgift som muligt, og så lave
løbende >udgifter. Forsikringen får han også mere eller mindre >foræret...
>
> /Kasper Hansen
>
>
Fidusen er jo at han kan få en nyere og måske federe bil på gule plader end
hvide for det samme budget, men der skal naturligvis tages højde for de
poster hvor gule plader er dyrere end hvide.
Med venlig hilsen Kim