96-97 havde en del børnesygdomme i 1998 års modellen (produceret fra August
97-) lancerede Volvo T4 modellen og hele modelrækken fin stivere chacis nye
større bremser med EBD ny undervogn osv. så modellerne fra 98- er klart de
bedste. Mellem 98 og 99 årgangene skete kun få detalieforandringer (andet
grafik på spedometer etc.) intet væsentligt blev forandret. fra 99-00 skete
meget - men det er godt skjult - motorene blev let reviderede (kaldes RN
serien) og bilen fik større sporvide og helt ny undervogn, stolene fik WISP
og der blev lavet mange detalieforandringer, blandt "kendere" kaldes denne
model for Phase 1,5 da det groft sagt teknisk er en Phase 2 men optisk en
Phase 1, hvad angår tuningsmuligheder skulle denne model 2000 være de
bedste.
Næste forandringer er modelårgang 2001- den såkaldte Phase
2 på den blev i forhold til 2000 modellen indført lidt ændret layout på
midterkonsol og bilen fik CANBUS styring af mange funktioner.
Og med hensyn til motorer:
Volvos motorer i S/V 40 serien er 4 cylindrede varianter af de 5 cylindrede
motorer fra S/V 70 .
I S/V 40 er følgende varianter:
B4164S 1,6 liter motor (Benzin 4Cylindret 1,6 liter 4 ventiler pr cylinder
Sugemotor) fra 98-01
B4184S fra 96-01
B4204S fra 96-01
B4204T (Lavtryksturbo) fra 98-01
B4194T (Højtryksturbo) fra 98-01
D4192 T (TDI findes i forskelige udførelser kaldt T1 T2 osv)
Fra 01- har de samme betegnelser efterfulgt af et 2 tal det symboliserer de
Reviderede motorer.
Jeg ville foretrække 2,0 T altså lavtryksturboen (B4204T) men da de er dyre
og sjældne her i afgift Danmark ville jeg gå efter 2.0 (B4204S) den kører
der en del af - jeg syntes 1,6 og 1,8 motorerne er for svage til den ret
tunge bil (ca 1350 kg) eller som alternativ Diesel versionen
Du kan enkelt genkende de forskellige årgange sådan:
96 mekanisk kilometertæller
97 digital kilometertæller
98 digital km tæller og en lysdiode i h. højtalergitter foran (til
startspærre) samt "service" reminder i instrumentbræt
99- Større digitale tal til km tæller end 97-98 blå baggrund på volvo
symbolet på kølergrillen
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:418922e8$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "ENN" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse
> news:4187bf29$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Fra modelårgang 1998 er der egentligt ingen børnesygdomme, personligt
> mener
>> jeg at 1,6 og 1,8 er i underkanten til bilen (men det er en smagssag) jeg
>> kan se at den må være fra slutningen af 1999 da den har en RN motor
>> (revideret B4184S motor Benzin 4 cyl 1,8 liter Sugemotor) de gåe lidt
>> blødere end de tidligere motorer.
>>
>
> Check
http://fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1598 Citat: "De fleste
> af FDMs logbogsførere med en Volvo S 40 og V 40 har været så utilfredse
> med
> bilen, at den blev solgt efter højst to år. En tysk langtidstest giver
> bilmodellen kniven "
>
> Jeg lånte en V40 2.0 fra 1999 i en uge (mens den var fabriksny). Det var
> ikke en positiv oplevelse. Pladsen var ikke imponerende (som i Golf &
> Co.),
> der var knirkeri i kabinen, bilen føltes ikke særligt stabil eller
> velkørende, og 2.0 motoren var bovlam under 35-4.000 o/m - derover skete
> der
> lidt mere, men det var mest larm. Min egen Renault 1.6 føltes langt
> kraftigere.
>
> Den fik et kraftigt facelift senere - jeg husker ikke præcist hvornår -
> her
> skulle være rettet mange fejl + ændringer til undervognen skulle gøre den
> mere velkørende.
>
> Personligt ville jeg holde mig LANGT væk og købe noget bedre for pengene.
>
>
>
>