|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Additiv til Gearkasse (og motor) Fra : EjS |
Dato : 01-11-04 21:51 |
|
Hej Gruppe
Lige et par spørgsmål:
1. Min Golf fra 1990 har en tendens til at børste tænder ved hurtigt skifte fra 1.
til 2. gear når gearolien er kold (typisk problem på Golf 2'ere). Problemet er
syncromeshen som jeg bestemt ikke har tænkt mig at skifte. Jeg gider dog heller
ikke skifte gearkasse :) så spørgsmålet er om ikke der findes et eller andet
additiv man kan hælde i gearolien så jeg kan skifte lidt hurtigere gear når
gearkassen er kold uden at det lyder som om jeg ikke bruger kobling ;)
Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?
2. De kære hydrauliske ventilløftere i motoren skal også lige larme lidt hvilket
der ikke er noget unormalt i. Jeg ved man kan få et additiv der skulle begrænse
den mekaniske støj.
Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?
MVH EjS
-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:147.29.74.243)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk
| |
Henrik B. (02-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 02-11-04 01:23 |
|
"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:00d701c4c054$77ada0f0$3a4d82d4@autoatlas.local...
> Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?
>
> Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?
Glem additiver, benyt istedet en bedre gear- og motorolie....
--
M.v.h.
-----------------------------
Det handler om at ha' TRYK
| |
phk (02-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 02-11-04 08:14 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4186d368$0$81222$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Glem additiver, benyt istedet en bedre gear- og motorolie....
Eller kør ordentlig når bilen er kold. Så holder den også meget længere tid.
--
Per, Esbjerg
| |
Rasmus (02-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 02-11-04 09:54 |
|
"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:00d701c4c054$77ada0f0$3a4d82d4@autoatlas.local...
> Hej Gruppe
>
> Lige et par spørgsmål:
>
> 1. Min Golf fra 1990 har en tendens til at børste tænder ved hurtigt
skifte fra 1.
> til 2. gear når gearolien er kold (typisk problem på Golf 2'ere).
Problemet er
> syncromeshen som jeg bestemt ikke har tænkt mig at skifte. Jeg gider dog
heller
> ikke skifte gearkasse :) så spørgsmålet er om ikke der findes et eller
andet
> additiv man kan hælde i gearolien så jeg kan skifte lidt hurtigere gear
når
> gearkassen er kold uden at det lyder som om jeg ikke bruger kobling ;)
>
> Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?
>
> 2. De kære hydrauliske ventilløftere i motoren skal også lige larme lidt
hvilket
> der ikke er noget unormalt i. Jeg ved man kan få et additiv der skulle
begrænse
> den mekaniske støj.
>
> Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?
>
> MVH EjS
>
> -- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:147.29.74.243)
> -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk
>
Ellers er der jo ltid BACON.....øhh Abcon hedder det vist.....Men det er
ikke noget jeg selv vil komme i mon motor/gearkasse !!
| |
Olesen (02-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 02-11-04 18:27 |
|
"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:41874b22$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ellers er der jo ltid BACON.....øhh Abcon hedder det vist.....Men det er
> ikke noget jeg selv vil komme i mon motor/gearkasse !!
Det gjorde V-MAX mener jeg det var, engang,
og fik uvildige til at måle FØR og EFTER med
et fornuftigt resultat (ydelsesmæssigt).
Værd at overveje ?
| |
![](/images/tree/0.gif) Ukendt (02-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-11-04 19:28 |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4187c37b$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:41874b22$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
>> Ellers er der jo ltid BACON.....øhh Abcon hedder det vist.....Men det er
>> ikke noget jeg selv vil komme i mon motor/gearkasse !!
>
> Det gjorde V-MAX mener jeg det var, engang,
> og fik uvildige til at måle FØR og EFTER med
> et fornuftigt resultat (ydelsesmæssigt).
Nu er det test VMAX foretager vist heller ikke de mest
videnskabelige.......jeg mindes svagt andre useriøse test de har lavet af
benzinsparer og lign.
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Olesen (02-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 02-11-04 22:47 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4187d1bb$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Olesen" skrev i en meddelelse
> > Det gjorde V-MAX mener jeg det var, engang,
> > og fik uvildige til at måle FØR og EFTER med
> > et fornuftigt resultat (ydelsesmæssigt).
>
> Nu er det test VMAX foretager vist heller ikke de mest
> videnskabelige.......jeg mindes svagt andre useriøse test de har lavet af
> benzinsparer og lign.
Netop derfor, havde det et 'andet firma' med ind over til Abcon testen.
OG..olieselskaberne putter også frivilligt friktionsreducerende midler
i deres benzin/olie idag, så hvorfor ikke, basalt set.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (02-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-11-04 22:54 |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4188006f$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:4187d1bb$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Olesen" skrev i en meddelelse
>
>
>> > Det gjorde V-MAX mener jeg det var, engang,
>> > og fik uvildige til at måle FØR og EFTER med
>> > et fornuftigt resultat (ydelsesmæssigt).
>>
>> Nu er det test VMAX foretager vist heller ikke de mest
>> videnskabelige.......jeg mindes svagt andre useriøse test de har lavet af
>> benzinsparer og lign.
>
> Netop derfor, havde det et 'andet firma' med ind over til Abcon testen.
> OG..olieselskaberne putter også frivilligt friktionsreducerende midler
> i deres benzin/olie idag, så hvorfor ikke, basalt set.
Som jeg har forstået det så er netop oliens formål netop at nedsætte
friktion så at der skal ydeligere additiver i, lyder besynderligt.
I blyfri benzin er der heller ingen smøreegenskaber, det er kun i den røde
som har fået en bly-erstatning som skal smøre de gamle motorer som ikke har
hærdede ventilsæder og ventiler,
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Olesen (03-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 03-11-04 00:26 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41880209$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Som jeg har forstået det så er netop oliens formål netop at nedsætte
> friktion
Det er vel også rigtig nok, men man kan så meget med smøreteknik
og olietyper idag, at en 'ren' olie næppe opfylder de krav, producenten
ønsker, og derfor spæder lidt til.
> så at der skal ydeligere additiver i, lyder besynderligt.
Ja, egentlig. Og dog ikke.
> I blyfri benzin er der heller ingen smøreegenskaber, det er kun i den røde
> som har fået en bly-erstatning som skal smøre de gamle motorer som ikke
har
> hærdede ventilsæder og ventiler,
Men der tilsættes alligevel friktionsreducerende og rensende
additiver i stor stil, hvilket næppe kan skade.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (03-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 03-11-04 01:22 |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41881793$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Som jeg har forstået det så er netop oliens formål netop at nedsætte
>> friktion
>
> Det er vel også rigtig nok, men man kan så meget med smøreteknik
> og olietyper idag, at en 'ren' olie næppe opfylder de krav, producenten
> ønsker, og derfor spæder lidt til.
Huh!?
--
M.v.h.
-----------------------------
Det handler om at ha' TRYK
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (03-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 03-11-04 01:21 |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4188006f$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> OG..olieselskaberne putter også frivilligt friktionsreducerende midler
> i deres benzin/olie idag, så hvorfor ikke, basalt set.
Tror du selv på det?
--
M.v.h.
-----------------------------
Det handler om at ha' TRYK
| |
![](/images/tree/0.gif) Rasmus (03-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 03-11-04 06:03 |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4187c37b$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:41874b22$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> > Ellers er der jo ltid BACON.....øhh Abcon hedder det vist.....Men det er
> > ikke noget jeg selv vil komme i mon motor/gearkasse !!
>
> Det gjorde V-MAX mener jeg det var, engang,
> og fik uvildige til at måle FØR og EFTER med
> et fornuftigt resultat (ydelsesmæssigt).
>
> Værd at overveje ?
>
>
V-max rullede to biler med gammel olie i kassen, og skiftede det så ud med
ny olie og Bacon. Allerede her ringer mine alarmklokker, da man ikke aner
hviken olie der var i.
Flere brugere fra www.Hi-speed.dk har forgæves forsøgt at få dukomentation
fra Abcon, på deres produkt, hvilket ikke kan lade sig gøre. Ud over en
flere år gammel test på en stor industrigearkasse, som køre med fast
omdrejninger og over 2000 nm. Dette kan næppe samlignes med en moderne bil
gearkasse !!
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (03-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-11-04 21:04 |
|
> V-max rullede to biler med gammel olie i kassen, og skiftede det så ud med
> ny olie og Bacon. Allerede her ringer mine alarmklokker, da man ikke aner
> hviken olie der var i.
>
> Flere brugere fra www.Hi-speed.dk har forgæves forsøgt at få dukomentation
> fra Abcon, på deres produkt, hvilket ikke kan lade sig gøre. Ud over en
> flere år gammel test på en stor industrigearkasse, som køre med fast
> omdrejninger og over 2000 nm. Dette kan næppe samlignes med en moderne bil
> gearkasse !!
Jeg har ikke hidtil set noget der ligner en seriøs test fra V-max. Det
kræver 100% kontrollerede og sammenlignelige forhold.
Det er jo ikke ligemeget om man kører bilen i kold tilstand kontra varm,
eller om den ene test forgår i byen og den anden på landevej osv osv.
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Olesen (03-11-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 03-11-04 22:59 |
|
"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:4188668b$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Flere brugere fra www.Hi-speed.dk har forgæves forsøgt at få dukomentation
> fra Abcon, på deres produkt, hvilket ikke kan lade sig gøre. Ud over en
> flere år gammel test på en stor industrigearkasse, som køre med fast
> omdrejninger og over 2000 nm. Dette kan næppe samlignes med en moderne bil
> gearkasse !!
Det jeg husker fra Vmax testen var, det foregik under fuld kontrol.
Men tvivl kan der naturligvis altid såes.
| |
|
|