|
| 1-axlet hestetrailer forulykket Fra : Ukendt |
Dato : 01-11-04 21:19 |
|
A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd, bla.
gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler og at chaufførene med
hestetrailer altid viste hvad de havde med at gøre
Her er en med 1 aksel og to heste:
Og det er ikke almindelige slagteheste
http://www.localeyes.dk/article2084.html
Så der er vist nogle der skal sig pænt undskyld til Folmer )
--
Møller
| |
Ukendt (01-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-11-04 21:24 |
|
"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:41869a16$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd, bla.
> gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler og at chaufførene med
> hestetrailer altid viste hvad de havde med at gøre
>
> Her er en med 1 aksel og to heste:
> Og det er ikke almindelige slagteheste
>
> http://www.localeyes.dk/article2084.html
>
> Så der er vist nogle der skal sig pænt undskyld til Folmer )
Jeg skal ikke
Hestebøffer smager også rædselsfuldt
--
Tom
| |
Rasmus (01-11-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 01-11-04 21:45 |
|
"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> wrote in message
news:41869a16$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd, bla.
> gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler og at chaufførene med
> hestetrailer altid viste hvad de havde med at gøre
>
> Her er en med 1 aksel og to heste:
.....den har sku da 2 aksler.
mvh
Rasmus
| |
jan@fedtegreven.dk (01-11-2004)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 01-11-04 22:11 |
|
"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev :
>....den har sku da 2 aksler.
det ser unægteligt sådan ud..
--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
Ukendt (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-11-04 10:41 |
|
<jan@fedtegreven.dk> wrote in message
news:8j9do0h6ttm912jgj0me5ee9j7a6r5nn6k@dtext.news.tele.dk...
> "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev :
>
> >....den har sku da 2 aksler.
>
> det ser unægteligt sådan ud..
så må jeg lige se den igen, jeg kunne kun få øje på en, sorry
Men jeg kan stadig kun få øje på en, men jeg har lige bestilt tid hos min
optiker
--
Møller
| |
Ole Axelsen (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Ole Axelsen |
Dato : 02-11-04 11:05 |
|
"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4187562d$1$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> <jan@fedtegreven.dk> wrote in message
> news:8j9do0h6ttm912jgj0me5ee9j7a6r5nn6k@dtext.news.tele.dk...
>> "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev :
>>
>> >....den har sku da 2 aksler.
>>
>> det ser unægteligt sådan ud..
>
> så må jeg lige se den igen, jeg kunne kun få øje på en, sorry
> Men jeg kan stadig kun få øje på en, men jeg har lige bestilt tid hos min
> optiker
Omkring 0:20 / 2:42 ses to hjul. Hen mod slutningen (2:19 / 2:42), der hvor
trialeren er læsset på "fejebladet" ses det helt tydeligt, at der er to
aksler.
--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.
| |
Morten Fruergaard (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 02-11-04 11:49 |
|
Møller telepaterede følgende til sin PC:
> A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd,
> bla. gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler
Passer ikke. Jeg har i hvert fald set ældre modeller med 1 aksel... Om
reglerne så er ændret eller man er blevet mere fornugtige, skal jeg ikke
kunne sige...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Ukendt (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-11-04 13:25 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:41876614$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...
> Møller telepaterede følgende til sin PC:
> > A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd,
> > bla. gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler
>
> Passer ikke. Jeg har i hvert fald set ældre modeller med 1 aksel... Om
> reglerne så er ændret eller man er blevet mere fornugtige, skal jeg ikke
> kunne sige...
>
Korrekt.
Jeg udtrykte mig uklart, Folmer skrev, at han havde set en enakslet
hestetrailer, og mente, at det var groft uforsvarligt.
Herefter udviklede der sig en længere meningsudveksling, der som
hovedprincip havde, at chauffører med hestetrailere var fornuftige folk, der
aldrig ville udsætte deres dyr for fare, modsat hvad visse lastbilchauffører
køremønster.
Og så må jeg nok også lige korrigere mig selv, hvor nødigt jeg end vil, men
jeg mener stadig at kunne se, at traileren der ligger i grøften kun har en
aksel, men jeg vil indrømme, at den der ses i baggrunden på et fejeblad har
2 aksler (2:19 / 2:42), men er det den samme?, den i grøften ser en del
mere kvæstet ud.
--
Møller
| |
Jan Jensen (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Jan Jensen |
Dato : 02-11-04 16:14 |
|
Uden at ville gøre mig klog på det fornuftige med kørsel med en- eller
to-akslede traillere eller på om det er den samme trailler på alle billeder
er jeg sikker på at det er en to-akslet trailler, der ligger i grøften med
hestene indeni.
Det er faktisk 2 pænt store heste og de ligger ikke engang særligt proppet.
De en-akslede heste-traillere, man kunne købe før i tiden, var simpelt hen
ikke af en størrelse, hvor der kunne være 2 heste i af denne størrelse. De
var i praksis kun til en hest, eller evt. 2 meget små, ponyer.
Venligst
Jan
"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:41877caa$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> news:41876614$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...
> > Møller telepaterede følgende til sin PC:
> > > A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd,
> > > bla. gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler
> >
> > Passer ikke. Jeg har i hvert fald set ældre modeller med 1 aksel... Om
> > reglerne så er ændret eller man er blevet mere fornugtige, skal jeg ikke
> > kunne sige...
> >
> Korrekt.
> Jeg udtrykte mig uklart, Folmer skrev, at han havde set en enakslet
> hestetrailer, og mente, at det var groft uforsvarligt.
> Herefter udviklede der sig en længere meningsudveksling, der som
> hovedprincip havde, at chauffører med hestetrailere var fornuftige folk,
der
> aldrig ville udsætte deres dyr for fare, modsat hvad visse
lastbilchauffører
> køremønster.
>
> Og så må jeg nok også lige korrigere mig selv, hvor nødigt jeg end vil,
men
> jeg mener stadig at kunne se, at traileren der ligger i grøften kun har en
> aksel, men jeg vil indrømme, at den der ses i baggrunden på et fejeblad
har
> 2 aksler (2:19 / 2:42), men er det den samme?, den i grøften ser en del
> mere kvæstet ud.
> --
> Møller
>
>
| |
Morten Fruergaard (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 02-11-04 16:55 |
|
Jan Jensen telepaterede følgende til sin PC:
> Det er faktisk 2 pænt store heste og de ligger ikke engang særligt
> proppet. De en-akslede heste-traillere, man kunne købe før i tiden,
> var simpelt hen ikke af en størrelse, hvor der kunne være 2 heste i
> af denne størrelse. De var i praksis kun til en hest, eller evt. 2
> meget små, ponyer.
Nemlig..
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Leo Jensen (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 02-11-04 19:02 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:41876614$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...
> Møller telepaterede følgende til sin PC:
>> A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd,
>> bla. gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler
>
> Passer ikke. Jeg har i hvert fald set ældre modeller med 1 aksel... Om
> reglerne så er ændret eller man er blevet mere fornugtige, skal jeg ikke
> kunne sige...
Der er ingen regler, der siger at en hestetrailer skal have 2 aksler, der er
bare ikke økonomi at lave trailere på over 1300 kg med kun en aksel. Og ja,
jeg har arbejdet med at konstruere trailere (indtil 2001). En 1- akslet
trailer er i øvrigt ikke dårligere end en 2-akslet mht stabilitet og den
slags (indtil den punkterer...)
MVH Leo
| |
phk (05-11-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 05-11-04 08:32 |
|
"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4187c9e6$0$17575$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>. En 1- akslet trailer er i øvrigt ikke dårligere end en 2-akslet mht
>stabilitet og den slags (indtil den punkterer...)
Jeg forestiller mig ellers at en 2-akslet trailer har sværere ved at komme i
slyng end en enakslet. Alt andet lige er den da nemmere at få til at løbe
ligeud.
--
Per, Esbjerg
| |
Folmer Rasmussen (05-11-2004)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 05-11-04 10:46 |
|
On Tue, 2 Nov 2004 19:01:51 +0100, "Leo Jensen"
<maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:
>
>"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
>meddelelse news:41876614$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...
>
>Der er ingen regler, der siger at en hestetrailer skal have 2 aksler, der er
>bare ikke økonomi at lave trailere på over 1300 kg med kun en aksel. Og ja,
>jeg har arbejdet med at konstruere trailere (indtil 2001). En 1- akslet
>trailer er i øvrigt ikke dårligere end en 2-akslet mht stabilitet og den
>slags (indtil den punkterer...)
>--
Mht. regler for hvor mange aksler en hestetrailer skal have, har du
ret. Det er kun et spørgsmål om hvor mange heste der er plads til i
traileren.
Jeg er lidt mere bekymret over den sidste del af dit indlæg.
Jeg véd ikke helt hvad dit udsagn om at have været med til at
konstruere trailere dækker over? Det kan jo være hvadsomhelst, lige
fra at sidde ved tegnebordet og til at montere sidefjælene.
Det bekymrer mig dog, at du postulerer, at der ingen forskel er i
stabiliteten på en én-akslet trailer og en fler-akslet ditto. Det er
formentlig ikke en idé du har fået efter testkørsler IRL?
Jeg skal ikke komme ind på mine egne erfaringer med hver enkelt
trailer jeg har kørt gennem 37 år. Det bliver nok for omfattende.
Jeg kan bare fortælle dig, at du nemt kan afprøve dine teorier ved at
køre en tur sammen med en chauffør der har en trailer med
trippelaksel, hvor man kan løfte én eller to aksler, afhængigt af
belæsning. Dér er det meget nemt at konstatere at dit udsagn om
stabilitet ikke holder vand. Du kan også bare med en forvogn prøve at
køre med boogien henholdsvis oppe og nede. der er du heller ikke i
tvivl om hvad der er mest stabilt.
Og jo, det er sammenligneligt med de mindre hestetrailere, fordi
principperne er de samme.
Det eneste tidspunkt jeg kan komme i tanker om, hvor flere aksler kan
give mindre stabilitet er når der er "spurrillen". Det kan godt give
lidt slinger i valsen, og forlede bagvedkørende til at tro, at man har
indtaget et par angstfordrivere før kørslen.
Så skulle den ged være barberet.
Venlig hilsen
Folmer
| |
Leo Jensen (07-11-2004)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 07-11-04 17:14 |
|
[snip]
> Jeg er lidt mere bekymret over den sidste del af dit indlæg.
>
> Jeg véd ikke helt hvad dit udsagn om at have været med til at
> konstruere trailere dækker over? Det kan jo være hvadsomhelst, lige
> fra at sidde ved tegnebordet og til at montere sidefjælene.
Ingeniør i udviklingsafdelingen hos Brenderup Trailers 1995-2001
> Det bekymrer mig dog, at du postulerer, at der ingen forskel er i
> stabiliteten på en én-akslet trailer og en fler-akslet ditto. Det er
> formentlig ikke en idé du har fået efter testkørsler IRL?
Det er det faktisk. En trailer op til 3500kg (O1-O2) med korrekt kugletryk
(mindst 4% af trailerens aktuelle vægt eller min. 50kg over 2000kg) opfører
sig temmelig ens med 1 eller 2 aksler. En lille (750-1500kg) overlæsset
trailer opfører sig tit bedre på 2 aksler end på 1, men det er fordi dens
dæk og aksler ofte er overdimensionerede i forhold til tilladt totalvægt.
>
> Jeg skal ikke komme ind på mine egne erfaringer med hver enkelt
> trailer jeg har kørt gennem 37 år. Det bliver nok for omfattende.
>
> Jeg kan bare fortælle dig, at du nemt kan afprøve dine teorier ved at
> køre en tur sammen med en chauffør der har en trailer med
> trippelaksel, hvor man kan løfte én eller to aksler, afhængigt af
> belæsning. Dér er det meget nemt at konstatere at dit udsagn om
> stabilitet ikke holder vand. Du kan også bare med en forvogn prøve at
> køre med boogien henholdsvis oppe og nede. der er du heller ikke i
> tvivl om hvad der er mest stabilt.
Sådan nogle små potter som jeg har arbejdet med løfter ikke nogen som helst
aksler. Stabiliteten har meget at gøre med lasten på hver aksel/hjul, så jeg
kunne forestille mig at det har lidt indflydelse på det du beskriver.
>
> Og jo, det er sammenligneligt med de mindre hestetrailere, fordi
> principperne er de samme.
Mit postulat har i det mindste ikke den fjerneste indflydelse på situationen
på landevejene, kunderne vil have 2 aksler. Min egen 1000 kgs, 1-akslede
trailer har jeg haft oppe på 150 km/t fuldt lastet, og den kører bare
stabilt. Med en 1-akslet autotransporter på 1500 kg total har jeg været med
til at køre sidelæns, også uden problemer, til gengæld har jeg kørt BMW 540
og Audi A6 med 2500-3500 kgs 2-akslede trailere på krogen, og det føltes
ikke stabilt. På testbane forstås, ude i virkeligheden er det nok lidt for
meget last til sådan et par biler.
>
> Det eneste tidspunkt jeg kan komme i tanker om, hvor flere aksler kan
> give mindre stabilitet er når der er "spurrillen". Det kan godt give
> lidt slinger i valsen, og forlede bagvedkørende til at tro, at man har
> indtaget et par angstfordrivere før kørslen.
Jow deeet
>
> Så skulle den ged være barberet.
>
> Venlig hilsen
> Folmer
>
MVH Leo
| |
Folmer Rasmussen (05-11-2004)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 05-11-04 11:00 |
|
On Mon, 1 Nov 2004 21:18:30 +0100, "Møller" <eam_host_g2n_dot_dk>
wrote:
>A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd, bla.
>gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler og at chaufførene med
>hestetrailer altid viste hvad de havde med at gøre
>
>Her er en med 1 aksel og to heste:
>Og det er ikke almindelige slagteheste
>
> http://www.localeyes.dk/article2084.html
>
>Så der er vist nogle der skal sig pænt undskyld til Folmer )
>--
Det skal du ikke tænke på, Møller.
Mit indlæg var såmænd kun baseret på hvad jeg ude i trafikken har
kunnet se med det blotte øje.
Jeg har set konsekvenserne af punkteringer på overlæssede svenske
trailere, lastet med øl, og med den ildhu svenskerne lægger for dagen,
skal det nok nogenlunde svare til vægten på en hest.
Ligeledes har jeg on location bemærket at mange af disse hestetrailere
er enakslede, hvilket har undret mig.
Min forholdsvis lange erfaring siger mig, at det må være usundt at
være hest(e) ved en punktering på sådan en ekvipage.
Er det i øvrigt ikke liiige på kanten at køre med to heste i en
enakslet trailer? Hvor er akslen på en hestetrailer forskellig fra en
aksel på en almindelig "Bilka-trailer"?
Jeg mener at nyttelasten på en "Bilka-trailer" ligger omkring 3- 500
kg., og et par krikker samt påbygningen på en hestetrailer vejer dog
adskilligt mere.
Der må enten være tale om andre aksler, eller grove forseelser for
overlæs?
Venlig hilsen
Folmer
| |
Karsten Andersen (05-11-2004)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 05-11-04 14:23 |
|
Fri, 05 Nov 2004 11:00:08 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 44 linier,
i <b0jmo09b2584jv57hblsfovcfl4de7r2pa@4ax.com>, :
>Er det i øvrigt ikke liiige på kanten at køre med to heste i en
>enakslet trailer? Hvor er akslen på en hestetrailer forskellig fra en
>aksel på en almindelig "Bilka-trailer"?
Kun hvis de vejer mere end den vægt den må køre
>Jeg mener at nyttelasten på en "Bilka-trailer" ligger omkring 3- 500
>kg., og et par krikker samt påbygningen på en hestetrailer vejer dog
>adskilligt mere.
>
>Der må enten være tale om andre aksler, eller grove forseelser for
>overlæs?
Jeg har da kørt med en autotrailer med 1 aksel .
+ der er flere 1 akslede trailere der må køre med mere end 1T
Så mon ikke der er forskel på dem.
En bilka Model brækker jo sammen ved denne vægt.
--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra
| |
Leonard (05-11-2004)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 05-11-04 15:39 |
|
Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>Der må enten være tale om andre aksler, eller grove forseelser for
>overlæs?
Jeg har 4 trailere stående:
1-akslet alm. trailer, 500 kg totalvægt (har fået oplyst at akslen er
den samme på en 750 kg),
2-akslet maskintrailer, 2000 kg totalvægt (den har bladfjedre som
affjedring),
1-akslet bådtrailer, 1600 kg totalvægt,
1-akslet bådtrailer, 1900 kg totalvægt (ifølge de amerikanske papirer
til den, den er ikke indregistreret).
Der findes mange typer aksler og de fås til næsten lige den vægt du
vil have, det er kun et spørgsmål om pris og hvad dækkene kan bære.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::
| |
|
|