|
| bananmanifold Fra : Allan |
Dato : 31-10-04 19:00 |
|
Hejsa
Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?
Allan
| |
Ukendt (31-10-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-10-04 20:18 |
|
"Allan" <allan@holm-mathiasen.dk> skrev i en meddelelse
news:18fe002c.0410311000.e4205b@posting.google.com...
> Hejsa
>
>
> Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?
ca. 5
--
Tom
| |
Peter C:\\> (31-10-2004)
| Kommentar Fra : Peter C:\\> |
Dato : 31-10-04 23:00 |
|
> Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?
Umiddelbart vil jeg gætte på: Ingen !
Jeg tror at motor, indsprøjtningssystem, lambdesonde, katalysator og
udstødning er så fint afstemt efter hinanden, at man "ikke bare lige" kan
skifte en dims, og hæve ydelsen.
.....men jeg skal understrege at det er ikke noget jeg ved....kun noget jeg
tror !
--
MVH Peter C:\
- - -
Bil-litteratur til salg/bytte på http://www.pc8.dk/litt-salg.htm
| |
martin (01-11-2004)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 01-11-04 07:30 |
|
"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> wrote in message
news:ugdhd.7064$ZR1.3430@news.get2net.dk...
>
> > Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?
>
> Umiddelbart vil jeg gætte på: Ingen !
>
> Jeg tror at motor, indsprøjtningssystem, lambdesonde, katalysator og
> udstødning er så fint afstemt efter hinanden, at man "ikke bare lige" kan
> skifte en dims, og hæve ydelsen.
> ....men jeg skal understrege at det er ikke noget jeg ved....kun noget jeg
> tror !
>
> --
> MVH Peter C:\
> - - -
> Bil-litteratur til salg/bytte på http://www.pc8.dk/litt-salg.htm
et banan manifold vil after al sansynlighed give mindre moment ved lave
omdrejninger
og flere heste ved høje omdrejninger.
Banan Manifold er noget man gør udelukkende for at få Max HK højere op
i Omdrejnings området. (ikke særligt anverndeligt på gaden).
Martin
| |
Ukendt (01-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-11-04 18:23 |
|
> et banan manifold vil after al sansynlighed give mindre moment ved lave
> omdrejninger
> og flere heste ved høje omdrejninger.
Hvorfor skulle der dog komme mindre moment?
Et bananmanifold som jeg lærte det, er for at alle 4 rør er lige lange og
dermed ser ud i samme "modstand"
--
Tom
| |
martin (02-11-2004)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 02-11-04 07:31 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:418670ed$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > et banan manifold vil after al sansynlighed give mindre moment ved lave
> > omdrejninger
> > og flere heste ved høje omdrejninger.
>
> Hvorfor skulle der dog komme mindre moment?
> Et bananmanifold som jeg lærte det, er for at alle 4 rør er lige lange og
> dermed ser ud i samme "modstand"
>
> --
> Tom
Jep, og det er en ting man gerne vil have når der kommer MEGET luft
igennem manifoldet, ( høje omdr.).
hvis du vil have meget moment i en bil skal man have lange "primær rør"
i forskellig længde. jo længere rør jo længere ned i omdr. kommer momentet.
Martin
| |
Ukendt (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-11-04 19:07 |
|
"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:pQFhd.29129$g4.545653@news2.nokia.com...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> news:418670ed$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>
>> > et banan manifold vil after al sansynlighed give mindre moment ved
>> > lave
>> > omdrejninger
>> > og flere heste ved høje omdrejninger.
>>
>> Hvorfor skulle der dog komme mindre moment?
>> Et bananmanifold som jeg lærte det, er for at alle 4 rør er lige lange og
>> dermed ser ud i samme "modstand"
>>
>> --
>> Tom
>
> Jep, og det er en ting man gerne vil have når der kommer MEGET luft
> igennem manifoldet, ( høje omdr.).
>
> hvis du vil have meget moment i en bil skal man have lange "primær rør"
> i forskellig længde. jo længere rør jo længere ned i omdr. kommer
> momentet.
I mine ører lyder det ikke rigtig hvad du siger. Har du ikke noget der kan
bekræfte dette?
--
Tom
| |
Thomas Strandtoft (04-11-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 04-11-04 16:23 |
|
Tom wrote:
> > hvis du vil have meget moment i en bil skal man have lange "primær rør"
> > i forskellig længde. jo længere rør jo længere ned i omdr. kommer
> > momentet.
>
> I mine ører lyder det ikke rigtig hvad du siger. Har du ikke noget der kan
> bekræfte dette?
Jeg har ikke noget på skrift, men jeg har set nogle af dem der
kører ræs i gamle karburatorbiler have et helt udvalg af tragte i
forskellige længder. Ved at vælge det rigtige sæt tragte kan de få
motoreffekten til at ligge der hvor den passer bedst til den
pågældende bane. Jeg mener at huske at det er de lange tragte der
flytter effekten ned, mens de korte tragte gør at motorerne skal
køres helt ud i gearene..
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
jan@fedtegreven.dk (04-11-2004)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 04-11-04 18:18 |
|
Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :
>Jeg mener at huske at det er de lange tragte der
>flytter effekten ned, mens de korte tragte gør at motorerne skal
>køres helt ud i gearene..
Du har mere ret end du aner - man flyttede ressonanspunktet....
Med de lange tragte fik man optimal flow i karburatoren med lav
luftgennemstrømning (og omvendt)
I dag, er den slags historie, og kun gamle motorsportsfolk kan huske
de ting
Nogle fabrikker har dog luret kunsten af, f.eks Opel med deres
Dual_ram system, på f.eks den motortype Mogens fiser rundt med
http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/motor_teknikker/dual_ram.htm
--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
Mogens (04-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 04-11-04 18:55 |
|
<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:9roko09hoehj1vo27kfcc3tesno51caguj@dtext.news.tele.dk...
> Du har mere ret end du aner - man flyttede ressonanspunktet....
> Med de lange tragte fik man optimal flow i karburatoren med lav
> luftgennemstrømning (og omvendt)
> I dag, er den slags historie, og kun gamle motorsportsfolk kan huske
> de ting
> Nogle fabrikker har dog luret kunsten af, f.eks Opel med deres
> Dual_ram system, på f.eks den motortype Mogens fiser rundt med
> www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/motor_teknikker/dual_ram.htm
He, he - here we go again
Mvh
Mogens
'91 Opel Omega 3000 24V - fantastisk økonomisk...
....og hurtig :)
| |
jan@fedtegreven.dk (04-11-2004)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 04-11-04 19:53 |
| | |
Thomas Strandtoft (01-11-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 01-11-04 23:33 |
|
Allan wrote:
> Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?
Hvis du kun skifter manifolden vil jeg gætte på ca. 0 hk. Hvis du
vil noget med en alm. motor, så skal du normalt hele turen rundt,
dvs. modificere/trimme på både indsugning, udstødning, knaster,
forbrændingskammeret og sikkert også elektronikken før det giver
noget.
Du kan rent faktisk ende med at miste effekt på udskiftningen.
Normalt har sådan en bananmanifold en større diameter end
standardmanifolden; det giver en lavere gashastighed i
udstødningen og det kan igen betyde at cylinderen fyldes mindre
effektivt. Når stemplet presser udstødningsgassen ud gennem
udstødningen, så vil udstødningsgassernes tur ud gennem
udstødningen efterlade et vakuum i forbrændingskammeret. Man åbner
så for indsugningsventilen og udnytter dette vakuum til, sammen
med stemplet der er på vej ned, at få suget en masse frisk luft og
benzin ind i cylinderen. Resultatet bliver en form for
trykladning, hvor hastigheden/inertien på den friske luft der
kommer buldrende ind i cylinderen, rent faktisk ender med at give
en lille smule overtryk. Hvis nu du har monteret en
udstødningsmanifold med for stor diameter, så vil gashastigheden i
udstødningen falde, have mindre inerti og derved give mindre
vakuum i cylinderen. Det betyder en dårligere fyldningsgrad med
frisk luft og deved mindre effekt...
Med andre ord, tingene skal passe sammen og kæden er ikke stærkere
end det svageste led..
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
Mogens (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 02-11-04 06:10 |
|
"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:4186B984.59AFF1A5@carftp.com...
> Du kan rent faktisk ende med at miste effekt på udskiftningen.
> Normalt har sådan en bananmanifold en større diameter end
> standardmanifolden; det giver en lavere gashastighed i
> udstødningen og det kan igen betyde at cylinderen fyldes mindre
> effektivt. Når stemplet presser udstødningsgassen ud gennem
> udstødningen, så vil udstødningsgassernes tur ud gennem
> udstødningen efterlade et vakuum i forbrændingskammeret. Man åbner
> så for indsugningsventilen og udnytter dette vakuum til, sammen
> med stemplet der er på vej ned, at få suget en masse frisk luft og
> benzin ind i cylinderen. Resultatet bliver en form for
> trykladning, hvor hastigheden/inertien på den friske luft der
> kommer buldrende ind i cylinderen, rent faktisk ender med at give
> en lille smule overtryk. Hvis nu du har monteret en
> udstødningsmanifold med for stor diameter, så vil gashastigheden i
> udstødningen falde, have mindre inerti og derved give mindre
> vakuum i cylinderen. Det betyder en dårligere fyldningsgrad med
> frisk luft og deved mindre effekt...
> Med andre ord, tingene skal passe sammen og kæden er ikke stærkere
> end det svageste led..
Du er nu ret skrap til at forklare ting og sager. Ros for dét :)
Forklar mig venligst, hvorledes ovenstående hænger
sammen med toptunede maskiner - som dem du ser
til F1 og Drag. De kører i princippet uden udstødning...
--
/Mogens
| |
martin (02-11-2004)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 02-11-04 07:57 |
|
> Du er nu ret skrap til at forklare ting og sager. Ros for dét :)
>
> Forklar mig venligst, hvorledes ovenstående hænger
> sammen med toptunede maskiner - som dem du ser
> til F1 og Drag. De kører i princippet uden udstødning...
>
> --
> /Mogens
Den kan jeg hvis klare
DRAG :kører med kompressor så de har ikke rigtigt brug for et lille
vaccum til at fylde forbrandings kamret, de maser bare luften ind
med et par bar.
Yder mere er det en ønske for drag biler at der kommer et højt
rest tryk ud af deres "headers", de bruger det til downforce.
udstødningen peger opad og trykker omkring 500 kg ned i bilen.
ved Max acc.
F1: fierne kører med så vildt høje omdr at man sagtens kan nå at
få vaccum selv med meget korte rør, der er også neget mere luft
der skal igennen ved 18000 omdr.
Martin
| |
Søren C. Fischer (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Søren C. Fischer |
Dato : 02-11-04 10:54 |
| | |
martin (02-11-2004)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 02-11-04 12:42 |
| | |
martin (02-11-2004)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 02-11-04 12:45 |
|
"martin" <martin@hotmail.com> wrote in message
news:6oKhd.29188$g4.546868@news2.nokia.com...
>
> "> Langt fra alle dragracing biler kører med kompressor.
> >
>
http://www.fischer-streton.dk/images/gallery/index.php?image=IMG_1135.JPG&list=Dragracing/Mantorp%202004
> >
> > > Yder mere er det en ønske for drag biler at der kommer et højt
> > > rest tryk ud af deres "headers", de bruger det til downforce.
> > > udstødningen peger opad og trykker omkring 500 kg ned i bilen.
> > > ved Max acc.
> >
> > Langt fra alle dragracing biler kører med udstødning der peger opad.
> >
>
http://www.fischer-streton.dk/images/gallery/index.php?image=IMG_1135.JPG&list=Dragracing/Mantorp%202004
> >
> >
> > Den viste biler fra Competitionklassen som yder i omegnen af 900hk + NOS
> > http://www.shoebox.dk
> > Dens udstødning peger lige bagup, og den har ikke kompressor.
> >
> > Men du har ret i, at TopFuel og Funnycar udnytter udstødning til at give
> > downforce...
> >
> > --
>
> Ja det har du helt ret i, men jeg antogat , når der blev nævnt F1 og
> drag i samme sætning , så var der netop tale om Topfuel'ere.
>
> Martin
Hov jeg glemte lige..
efter som at der blev nævnt at f1 og drag kører næsten helt uden udst.
så antog jeg at der var tale om Topfuel
Martin
| |
Søren C. Fischer (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Søren C. Fischer |
Dato : 02-11-04 14:55 |
|
martin skrev:
>>> Men du har ret i, at TopFuel og Funnycar udnytter udstødning til at
>>> give downforce...
>>>
>> Ja det har du helt ret i, men jeg antogat , når der blev nævnt F1 og
>> drag i samme sætning , så var der netop tale om Topfuel'ere.
>>
>
> Hov jeg glemte lige..
>
> efter som at der blev nævnt at f1 og drag kører næsten helt uden udst.
> så antog jeg at der var tale om Topfuel
Men langt de fleste klasser i dragracing kører med ekstremt kort udstødning.
Den jeg viste billeder af har udstødning der slutter max 10 cm efter rørerne
fra manifolden er samlet i et (stort) rør (d.v.s. 2 udstødningsrør; 1 pr. 4
cyl.)
Så der er ikke meget (om noget) modtryk på denne Chevy's udstødning...
--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk
| |
Ukendt (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-11-04 15:10 |
|
> Du er nu ret skrap til at forklare ting og sager. Ros for dét :)
Enig..!
--
/ Jan W Nielsen
| |
Thomas Strandtoft (02-11-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 02-11-04 21:30 |
|
Jan W Nielsen wrote:
> > Du er nu ret skrap til at forklare ting og sager. Ros for dét :)
>
> Enig..!
Jamen tak til jer begge for rosen..
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
|
|