> Ja det synes jeg ikke skulle være noget problem. Hvis der skulle være
> nogle
> gode "vinter" tilbud på sommerdæk, vil jeg da klart slå til.
Tja, hvis det er for at få et godt tilbud kan jeg godt forstå det, men jeg
gider personligt ikke smide 5k i nogle dæk som jeg først får glæde af til
foråret. Men fair nok.
> Mine nye dæk er for udseenets skyld og bør ikke være "ultra high
> performance" (hvad det så end den store forskel er).
> Jeg er ikke nogen formel 1 kører og holder mig for det meste til
> færdselsreglerne.
Samme her. Man er jo lidt forfængelig...
Jeg har kørt med F1 og Falken og de er begge "sportsdæk". De holder ikke
forfærdeligt længe og efter et stykke tid larmer det. Her til sommer købte
jeg så Nokian NRVi i 215/45/17 i stedet og det var et super dæk. De ville
kunne holde ca. 50.000 km bedømt ud fra sliddet og de larmede ikke. Desuden
var rullemodstanden ikke større end jeg har oplevet med 15" hjul og 195-dæk.
Sådanne ting har meget at sige når man kører 50.000km årligt. Et andet godt
bud på et semi-sportsligt dæk er Continental. Deres dæk (Sport Contact (2))
holder også mange kilometer og er med lavt støjniveau. Michelin holder også
længe, men er IMO for dyre og falder generelt igennem i diverse tests.
Goodyear F1 og Bridgestone PP 03 er gode dæk, men holder næppe lige så længe
som Continental og nævnte Nokian.
> Om størrelsen på dækket skal være 215 eller 225 er jeg nu blevet noget i
> tvivl om. Jeg har noget svært ved at se forskellen for mig. Umiddelbart
> synes 215 lidt klein på en 17" fælg eller er det en forkert opfattelse?
Det afhænger af din fælg. Hvis den er 8" bred er 225 noget nær det
smalleste, hvis du kommer indenfor en halv meters afstand af kantsten. Rent
udseende-mæssigt er der ikke stor forskel på 215 og 225. En Octavia RS kører
på 205/50/17 og det ser sq ganske godt ud.
> Jeg vil gerne have dæk som larmer meget lidt og holder godt.
>
> Jeg har særdeles gode erfaringer med Michelin og Continental m.h.p.
> holdbarhed og larm, og vil gerne betale lidt ekstra for denne gode.
>
> Jeg er også interesseret i evt. nethandel på dæk.
Så er det nok Reifendirect du skal have fat i, men husk at du så også skal
betale for at få dem sat på. Det kan godt koste 400-500kr. Tror ofte en
dansk dækmand vil kunne komme tæt på samme pris for et komplet sæt og så er
det lidt lettere hvis der er problemer.
> Hvordan kan man ved nethandel sikre sig at det ikke er "gamle" dæk? Man
> har
> jo ikke mulighed for at se produktionsdatoen på dækket.
Tja. Der er vist noget med at Reifendirect giver en garanti for dækkets
maksimale alder.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad
>
> Claus
>
>