Rolig, jeg kan dårligt følge med....
> Starter en moderne diesel problemfrit (også slidmæssigt OK) om vinteren?
Ja. Har aldrig oplevet problemer, men har da oplevet, at den skulle forvarme
i nogle få sekunder da der var 20 graders frost. I normal dansk vinter når
man normalt ikke at se at bilen forvarmer.
> Skal man vælge et oliefyr til sin diesel? Eller en elektrisk motorvarmer?
Oliefyr er helt klart den bedste løsning, men også den klart dyreste
løsning. Over 10.000kr inkl. montering. Men når det så sidder der, så virker
det. Jeg ville aldrig vælge fyr med min udskiftningsfrekvens på bilerne,
hvis hvis man er typen der køber en bil for at køre i den i 20 år, så er
fyret en god investering.
> Eller skal man starte den ti minutter før man kører?
Det skal man bestemt ikke. Den udstødningsrøg der kommer fra en kold motor,
f.eks. i tomgang, er noget af den værste der findes. Motoren har desuden
også bedst af at blive kørt varm, men naturligvis ikke med bundgas. Man bør
sådan set bare starte sin bil og køre som man altid ville gøre. Eneste "aber
dabei" er hvis man bor lige ovenfor en motorvej med 130km/t begrænsning. Så
ville jeg ikke starte motoren og 30 sekunder senere fyre den op på 130km/t,
men lige køre et par km eller fem på motorvejen med 100km/t før bilen fik
lov at arbejde.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Nu også med Garmin navigation til super priser.