Dannie wrote:
> Nogen der kender dem, og er den overhovedet værd at gå efter?
Hvilken årgang og hvilken udgave af 4x4, det manuelle eller det
permanente?
Det manuelle 4x4 er kun til brug i sne og mudder, hvis du kører
med det på andre tidspunkter vil du ødelægge transmissionen og
bilen vil have svært ved at styre. Det permanente 4x4 har
viskosekoblinger og slår selt til når der er brug for det. Det
skulle efter sigende være helt forrygende at køre med ifølge et
par gutter i alfaklubben der har brugt det på bane. Min holdning
til det er, at hvis du ikke specifikt har brug for 4x4
egenskaberne, så vælg en alm. forhjulstrukket model, du får mindre
transmissionstab og bilen vejer mindre = mere skud i bøssen.
En forhjulstrukken 33 vejer såvidt jeg husker omkring 950 kg.
4x4'eren kender jeg ikke vægten på, men mon ikke et par hundrede
kilo oven i hatten er et rimeligt bud? 1.5 motoren har
sandsynligvis 105 hk, det afhænger lidt af hvilken af udgaverne
det er.
Generelt bør du checke grundigt for rust og elfejl, og sørg for at
finde en bil der ikke er blevet skamkørt. Med skamkørt mener jeg
en bil der har kørt med for lidt olie, er blevet tævet i kold
tilstand og den slags. Når først olien er blevet varm kan bilen
sagtens tåle at bestille noget. Bortset fra en tendens til at
svede lidt olie fra toppakningerne er motorerne meget robuste. Min
motor er en 1.7 der har gået 250.000 og den bliver kørt helt til
det røde område uden at slå en skid forkert. Gearkasserne kan have
slidte synkromesher, dvs. den kan have lidt uvilje mod at gå i 2.
gear.
Endelig må man sige, at du bør prøvekøre minimum en 2-3 biler
inden du beslutter dig og lad være med at købe på "første date".
Alt for mange har købt noget skrammel fordi de var berusede af
køreoplevelsen, så vær standhaftig og lad tegnebogen blive hjemme
mens du testkører. Hvis bilen er for dejlig, så kom tilbage dagen
efter med pengene.
Lad være med at forvente en fornuftig bil. Jo, du kan godt være
heldig at køre en Alfa der ikke er dyr, men lad være med at satse
på det. Hvis du prøvekører sådan en og det hele bobler i maven og
du bare MÅ eje sådan en, så skal du selvfølgelig købe den, for
efterfølgende er omkostninger mest en ligegyldig biting. Hvis du
kører den og tænker "tjooe, det var vel okay", så vil du
sandsynligvis blot ende med at hade den for dens skavanker.
--
Hygge..
Thomas
<
http://www.carftp.com> - a library of car videos.