On Thu, 14 Oct 2004 23:53:37 +0200, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote:
>> er det en fejl der koster? Og hvem kan lave det? Mht. ABS... hvad er det
>> sandsynlige? en defekt føler eller er bremerne kaput? Jeg bruger normalt
>en
>> meget billig mekaniker (100 kr/t) , der ikke går meget op i moms osv. men
>> kan det betale sig at lade ham se på bremserne, eller er det bedre at lade
>> VW klare den sag?
>
>ABS Følere bliver nu engang slidt engang imellem, og som førnævnt er det
>ikke nogen stor operation - min mekaniker (der lyder som om han kunne være
>den samme som din
), havde ingen problemer overhovedet. Og han var på
>daværende tidspunkt ikke engang færdiguddannet. Det skal dog siges at hån
>lånte sin arbejdsgivers fejl-udlæsnings computer til formålet, så det
>sparede lidt tid.
>Men det kan selvfølgelig også sagtens være noget andet - jeg ved ikke hvad
>det koster, kun at få udlæst fejl hos et værksted, men det kan hurtigt tjene
>sig ind, i stedet for at bruge flere timer på fejlsøgning.
>
Min Sharan har fået skiftet 2-3 følere og der er en til på vej.
Det er ikke særligt vanskeligt at finde ud af, hvilken der er defekt.
Man tager et multimeter og måler modstanden (ohm) på alle følerne.
Følerne sidder monteret med et lille stik (inde i skærmkassen), der
nemt kan skilles, så man kan måle på føleren.
Mål dem alle 4. 1 af dem vil have en anden værdi end de andre 3 - og
det er så den der skal skiftes.
Det kan til gengæld være ret bøvlet at få selve føleren ud. Den har en
tendens til at sidde rigtig godt fast.
På Sharanen er den gjort fast med en skrue, og skulle efter fjernelse
af skruen være lige til at trække ud. Men det er den sjældent.
Alt dette ved jeg kun med sikkerhed for Sharanen, men mon ikke
Toledoen minder en del om den...
Konklusion: Defekt føler er nem at identificere, men hvis du ikke har
mod på at bokse med at få den af, så få din mekaniker til det
--
Peder
R6 (
http://roadracing.netpartner.dk)
VWSharan
AlmeraSRX