|
| Hvad skal en diesel med 6 gear Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 14-10-04 19:51 |
|
Undrer mig lidt at en Focus C-max har 6 gear i største dieseludgave, mens
lillebror har 5. Skulle en stærkere motor ikke kunne nøjes med færrest gear?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Cosworth POWER (14-10-2004)
| Kommentar Fra : Cosworth POWER |
Dato : 14-10-04 20:02 |
|
> Undrer mig lidt at en Focus C-max har 6 gear i største dieseludgave,
> mens lillebror har 5. Skulle en stærkere motor ikke kunne nøjes med
> færrest gear?
Jeg vil tro det er pga. holdbarheden er større i den 6 benet udgave.
--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide
| |
phk (14-10-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 14-10-04 20:10 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:416eca83$0$223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Undrer mig lidt at en Focus C-max har 6 gear i største dieseludgave, mens
> lillebror har 5. Skulle en stærkere motor ikke kunne nøjes med færrest
gear?
Skulle man jo tro. Hvorfor kan en TDI køres helt ud i omdrejninger når man
kører i 5. gear? Det kunne min 1.8 Mondeo i hvert fald ikke :)
Jeg kunne SAGTENS bruge et gear mere i min TDI, især efter chipningen. Og
med den samme gearing i de 5 første gear er det stadig intet problem at
starte med stor campingvogn bagefter.
--
Per, Esbjerg
| |
Brizz (14-10-2004)
| Kommentar Fra : Brizz |
Dato : 14-10-04 21:23 |
|
> > Undrer mig lidt at en Focus C-max har 6 gear i største dieseludgave,
mens
> > lillebror har 5. Skulle en stærkere motor ikke kunne nøjes med færrest
> gear?
Sikkert jo, men det er sq rart med 6. gearet. Når jeg kører 120 km/t i 6
gear kører jeg 2170 omdr ca.... det er da rart
Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
| |
Mogens (14-10-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-10-04 21:28 |
|
"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:416ee027$0$77014$14726298@news.sunsite.dk...
> Sikkert jo, men det er sq rart med 6. gearet. Når jeg kører 120 km/t i 6
> gear kører jeg 2170 omdr ca.... det er da rart
Men dét er ikke årsagen til, at gearkassen er monteret.
Den 6 trins gearkasse er den eneste hos VAG, der kan
klare momentet pt.!
| |
Kim (14-10-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 14-10-04 23:10 |
|
"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:416ee027$0$77014$14726298@news.sunsite.dk...
>> > Undrer mig lidt at en Focus C-max har 6 gear i største dieseludgave,
> mens
>> > lillebror har 5. Skulle en stærkere motor ikke kunne nøjes med færrest
>> gear?
>
> Sikkert jo, men det er sq rart med 6. gearet. Når jeg kører 120 km/t i 6
> gear kører jeg 2170 omdr ca.... det er da rart
> Ja men det hjælper så intet på brændstoføkonomien
Min Polo 9N 1,9 TDI med 5 gear og 145 hk. med chip kører nem 21-22 km/l mod
130 hk. modelen som skulle køre ca. 19 km pr. ltr.
Mvh. Kim
>
| |
Morten Fruergaard (15-10-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 15-10-04 09:06 |
|
Preben Riis Sørensen telepaterede følgende til sin PC:
> Undrer mig lidt at en Focus C-max har 6 gear i største dieseludgave,
> mens lillebror har 5. Skulle en stærkere motor ikke kunne nøjes med
> færrest gear?
Jeg kan kun sige, at jeg er _meget_ glad for mit 6. gear...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Preben Riis Sørensen (15-10-2004)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 15-10-04 18:01 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:416f84ce$0$77016$14726298@news.sunsite.dk...
> Preben Riis Sørensen telepaterede følgende til sin PC:
> > Undrer mig lidt at en Focus C-max har 6 gear i største dieseludgave,
> > mens lillebror har 5. Skulle en stærkere motor ikke kunne nøjes med
> > færrest gear?
>
> Jeg kan kun sige, at jeg er _meget_ glad for mit 6. gear...
Det er et overgear, med (egentlig) for høj udveksling? Er det korrekt at man
i gearet under, har kraften direkte igennem uden udvekslinger og aksler, og
det altså 'helst' er der, man skal have sine kilometer?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Morten Fruergaard (17-10-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 17-10-04 15:54 |
|
Preben Riis Sørensen telepaterede følgende til sin PC:
> Det er et overgear, med (egentlig) for høj udveksling?
Hvorfor skulle den være for høj?
Ved motorvejskørsel ved 140 km/t kunne jeg da godt bruge et 7 gear...
> Er det korrekt
> at man i gearet under, har kraften direkte igennem uden udvekslinger
> og aksler, og det altså 'helst' er der, man skal have sine kilometer?
Det er vel meget normalt at man har 1:1 i gearet under det højste?
Dvs. 5 gears biler er det 4. gear, der er 1:1, og så er det vel ikke
unaturligt at det er 5. gear i en 6 gears bil...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Mogens (17-10-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-10-04 16:01 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:417287a6$0$77014$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er vel meget normalt at man har 1:1 i gearet under det højste?
> Dvs. 5 gears biler er det 4. gear, der er 1:1,
Korrekt
> og så er det vel ikke unaturligt at det er 5. gear i en 6 gears bil...
I en diesel? - ROFL
Morten, du kører motorløb, så du ved, at "tætte gear" er en
nødvendighed for at en tunet bil rammer drejningsmomentet
optimalt. Det er jo ikke sådan man kører en moderne diesel,
I berømmer så højt
| |
Morten Fruergaard (17-10-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 17-10-04 16:41 |
|
Mogens telepaterede følgende til sin PC:
>> og så er det vel ikke unaturligt at det er 5. gear i en 6 gears
>> bil...
>
> I en diesel? - ROFL
Hvad er så sjovt?
> Morten, du kører motorløb, så du ved, at "tætte gear" er en
> nødvendighed for at en tunet bil rammer drejningsmomentet
> optimalt.
Ja, de ligger rimelig tæt i min Yamaha R1...
> Det er jo ikke sådan man kører en moderne diesel,
> I berømmer så højt
Jeg kan ikke se, hvad det har med at gøre, hvor 1:1 udvekslingen ligger...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Mogens (17-10-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-10-04 16:50 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:4172929c$0$77015$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg kan ikke se, hvad det har med at gøre, hvor 1:1 udvekslingen ligger...
Hvis du har 1:1 i 5. gear, må 1. til 5. ligge rimeligt tætte?
Og hvad skal du bruge dét til i en dieselbil med højt
moment og intet race over sig.
I DET tilfælde var det da langt bedre at have 1:1 i 4. gear,
og du efterlyser "jo/da" også et 7. gear...
I min Alfa Romeo havde jeg 6. gear således, at jeg kunne
ramme de mange HK og det høje moment konstant
(5.000 - 6.300 omdr)
1:1,031 lå iøvrigt i 5. gear
| |
Morten Fruergaard (17-10-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 17-10-04 16:56 |
|
Mogens telepaterede følgende til sin PC:
>> Jeg kan ikke se, hvad det har med at gøre, hvor 1:1 udvekslingen
>> ligger...
>
> Hvis du har 1:1 i 5. gear, må 1. til 5. ligge rimeligt tætte?
Hvorfor?
Det kommer da an på, hvor lavt 1. gear er...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Mogens (17-10-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-10-04 17:02 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:41729600$0$77013$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvorfor?
Hvad sker der lige her...
> Det kommer da an på, hvor lavt 1. gear er...
Jeg går ud fra, at dit VAG-produkt ikke - som så
mange andre varevogne - har et specielt lavt 1. gear
således, at den har lettere ved igangsætning ifm.
fuldt læs...:0)
I så fald har du ret - i modsat fald må de efterføl-
gende gear alt andet lige have en tættere udveksling,
når man har 6 gear.
Tillykke med familiens 3. plads i DM, iøvrigt
| |
Morten Fruergaard (17-10-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 17-10-04 17:22 |
|
Mogens telepaterede følgende til sin PC:
> Hvad sker der lige her...
Tja...
>> Det kommer da an på, hvor lavt 1. gear er...
>
> Jeg går ud fra, at dit VAG-produkt ikke - som så
> mange andre varevogne - har et specielt lavt 1. gear
> således, at den har lettere ved igangsætning ifm.
> fuldt læs...:0)
Det har den ikke...
> I så fald har du ret - i modsat fald må de efterføl-
> gende gear alt andet lige have en tættere udveksling,
> når man har 6 gear.
Nu er jeg lettere træt, men det hele hænger vel sammen med udvekslingen i
bag/fortøj...
Man kan vel teorien have alle gear under udveksling 1:1, hvis blot bagtøjet
modsvarer dette...
> Tillykke med familiens 3. plads i DM, iøvrigt
Takker..
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Preben Riis Sørensen (17-10-2004)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-10-04 20:43 |
|
Hvis man ved hvilket gear der er 1:1 er det så korrekt antagelse at det er
der, man skal have de fleste driftstimer for at skåne gearkasse, samt bruge
mindre energi?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
alexbo (17-10-2004)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 17-10-04 21:13 |
|
"Preben Riis Sørensen" skrev
> Hvis man ved hvilket gear der er 1:1 er det så korrekt antagelse at det er
> der, man skal have de fleste driftstimer for at skåne gearkasse, samt
bruge
> mindre energi?
Ja, i en baghjulstrukket bil, gearkassen i en baghjulstrukket bil med
motoren foran, er konstrueret så 1:1 gearet går lige gennem gearkassen uden
brug af gearhjul.
Det var før i tiden altid det højeste gear, deraf navnet for akslen der går
lige igennem," højgearsakslen"
Da femtegearet kom til var det ofte blot en udbygning af en 4 trinskassse,
man satte et gear bag en alm. 4 trins så 5 gear blev højere end 1:1.
I en forhjulstrukken er det ligemeget, der findes ingen gearkasser til en
forhjulstrukken hvor et gear går lige gennem gearkassen.
På en baghjulstrukken skal man kun bruge 1 aksel der går bagud til
baghjulene, på en forhjulstrukken skal man have 2 aksler ud af gearkassen,
en til hvert forhjul.
Man kan jo teoretisk fjerne gearkassen på en baghjulstrukken og sætte
kardanakslen direkte på krumtappen, det vil ikke være muligt på en
forhjulstrukken.
mvh
Alex Christensen
| |
Morten Fruergaard (18-10-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 18-10-04 05:28 |
|
Preben Riis Sørensen telepaterede følgende til sin PC:
> Hvis man ved hvilket gear der er 1:1 er det så korrekt antagelse at
> det er der, man skal have de fleste driftstimer for at skåne
> gearkasse, samt bruge mindre energi?
Vi kan blive enige om, at hvis man kører i gearet, hvor udvekslingen er 1:1,
så er det der, man har det mindste transmitionstab, da det går lige igennem.
Vi kan vel også blive enige om, at det er i dette gear, gearkassen belastes
mindst.
Ang. mindst energi, så mener jeg ikke, at det kan betale sig at køre i dette
gear, da omdr. vil falde ved at skifte et gear op.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Preben Riis Sørensen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 19-10-04 19:51 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev
>
> Vi kan vel også blive enige om, at det er i dette gear, gearkassen
belastes
> mindst.
>
> Ang. mindst energi, så mener jeg ikke, at det kan betale sig at køre i
dette
> gear, da omdr. vil falde ved at skifte et gear op.
Hvis ellers brevet ovenfor fra Alexbo er korrekt, så er der ikke noget der
går udenom tandhjul i en forhjulstrukket, så her er der frit valg på alle
hylder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
phk (23-10-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 23-10-04 12:38 |
|
"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cku1ev$2jt9$1@news.cybercity.dk...
>> Det er vel meget normalt at man har 1:1 i gearet under det højste?
>> Dvs. 5 gears biler er det 4. gear, der er 1:1,
>
> Korrekt
>
>> og så er det vel ikke unaturligt at det er 5. gear i en 6 gears bil...
>
> I en diesel? - ROFL
>
> Morten, du kører motorløb, så du ved, at "tætte gear" er en
> nødvendighed for at en tunet bil rammer drejningsmomentet
> optimalt. Det er jo ikke sådan man kører en moderne diesel,
> I berømmer så højt
Mogens da - det er da ikke derfor gearene ligger så tæt i en rallybil. Det
er da for at få flest mulig heste ud igennem gearkassen til enhver tid - og
det kør man i en benzinbil bedst ved at have gearene tætte på hinanden, så
omdrejningstallet ikke falder alt for langt ned når det næste gear bliver
kastet ind.
Tsk tsk ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Mogens (23-10-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 23-10-04 14:07 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:417a5601$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Morten, du kører motorløb, så du ved, at "tætte gear" er en
> > nødvendighed for at en tunet bil rammer drejningsmomentet
> > optimalt.
> Mogens da - det er da ikke derfor gearene ligger så tæt i en rallybil. Det
> er da for at få flest mulig heste ud igennem gearkassen til enhver tid -
og
> det kør man i en benzinbil bedst ved at have gearene tætte på hinanden, så
> omdrejningstallet ikke falder alt for langt ned når det næste gear bliver
> kastet ind.
I princippet det samme - max ydelse konstant ift. bilens hk/Nm!
| |
Peter Nielsen (16-10-2004)
| Kommentar Fra : Peter Nielsen |
Dato : 16-10-04 19:06 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:416f84ce$0$77016$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg kan kun sige, at jeg er _meget_ glad for mit 6. gear...
Samme her
mvh
Peter
| |
|
|