Hej Carl.
Har selv lige købt en Xantia fra 94. Og der er da lidt at kigge efter.
Rust er ikke det store problem, men samlingen i panelet ved bagerste dør kan
være et sted de ruster.
Husk at kigge efter utætheder i hydraulik systemet. Bilen må ikke være meget
mere end 30 sek at rejse
sig fra laveste position til højeste position. Endvidere er intervallet hvor
hydraulik systemet giver klikkelyde fra
sig også vigtigt. (Kan høres fra motorrummet som en række hurtige klik i et
sekund eller to). Her må intervallet
helst ikke være meget under 30 sekunder. Jeg har nu hørt at man så kan rense
systemet med en bestemt slags
renseolie, så problemet behøver ikke betyde at bilen er lig skrot.
Gaskuglerne koster mellem 250-300 kr stykket, så det er heller ikke det mest
væsentlige. Hvis de er ved at være færdige
vil affjedringen være meget hård.
Synkromesserne i gearkassen kan også være lidt slidte. Det har de været på
de sidste citroener jeg har haft. Det kan
mærkes ved at gearskiftet kan blive en smule trægt når bilen er varm.
Problemet kan gøres lidt mindre med en lidt federe
gearkasse olie.
Lyt også efter klunk-lyde når du kører over bump. Dette kan være
stabilisator-stængerne som er slidte. Dette er heller ikke
nogen videre dyr udskiftning.
Ellers skal du selfølgelig også kigge efter de almindelige ting man kigger
efter ved bilkøb. Oile i vandet, Vand i olien osv. osv.
Om bilens dele er lige i forhold til hinanden. Fordør - forskærm osv.
Trækker den skævt. Hvordan bremser den uden man holder på rattet.
Håber det kan hjælpe lidt på dit bilkøb...
Lasse
"Carl Astrup" <eSomething@dk.dk> skrev i en meddelelse
news:416e68bb$0$234$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Tør man købe sådan en fra brugt.
>
> Vi har fundet en 1.6'er fra 94, der har gået ca. 160tkm.
>
> Er der specielle svagheder på sådan en lige som der fx. var noget med
> nogle gaskugler på den gamle BX'er ?
>
> Eller skulle der være nogle der kender forhandleren: P-Biler på GL. Køge
> Landevej ?
>
> På forhånd tak
>
> //Carl
>