|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Intercoolerens betydning for ydelsen Fra : phk |
Dato : 14-10-04 09:14 |
|
Hvad er forskellen i målte HK/Nm hvis man smider den samme bil på en
testbænk og måler den med og uden lufttilførsel til intercooleren?
--
Per, Esbjerg
| |
Thomas Landberg (14-10-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 14-10-04 09:41 |
|
> Hvad er forskellen i målte HK/Nm hvis man smider den samme bil på en
> testbænk og måler den med og uden lufttilførsel til intercooleren?
Har set to eksempler hvor bilerne ikke har fået flere hk efter at have fået
monteret intercooler. Intercooleren gør ikke i sig selv ret meget, men den
giver en god mulighed for at forøge ladetrykket og dieselmængden.
Er dette hvad du tænker på når du skriver "lufttilførsel til intercooleren"?
For hvis man har en bil med intercooler monteret og fjerner den ene slange,
så kører bilen sq ikke ret godt.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning
Nu også med Garmin navigation til super priser.
| |
phk (14-10-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 14-10-04 12:12 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:416e3ba6$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er dette hvad du tænker på når du skriver "lufttilførsel til
intercooleren"?
> For hvis man har en bil med intercooler monteret og fjerner den ene
slange,
> så kører bilen sq ikke ret godt.
Jeg mener forskellen på at sprøjte frisk luft ind i intercooleren med en
blæser eller ikke at gøre det mens bilen står i målebænk.
--
Per, Esbjerg
| |
![](/images/tree/0.gif) Thomas Landberg (14-10-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 14-10-04 13:49 |
|
> Jeg mener forskellen på at sprøjte frisk luft ind i intercooleren med en
> blæser eller ikke at gøre det mens bilen står i målebænk.
Ahh... Det svinger meget fra motor til motor og efter hvad
udendørstemperaturen er. Men det koster givet en del effekt hvis
intercooleren ikke får blæst fartvind ind. Har f.eks. fået lavet en måling
af en 130hk TDi med boks hvor den blev testet uden blæser. Momentet var
fint, men oppe i omdrejningerne knækkede kurven, sikkert fordi turboen blev
gennemvarm. På sådan en bil kan det snildt svinge 10 hk.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Nu også med Garmin navigation til super priser.
| |
Henrik B. (14-10-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-10-04 16:27 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:416e3ba6$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er dette hvad du tænker på når du skriver "lufttilførsel til
> intercooleren"? For hvis man har en bil med intercooler monteret og
> fjerner den ene slange, så kører bilen sq ikke ret godt.
Naaah, den kører som en bil med alm. sugemotor.......det gør ihvertfald min
benziner...
--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger
| |
Ole Frederiksen (14-10-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ole Frederiksen |
Dato : 14-10-04 11:46 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:416e3505$0$216$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad er forskellen i målte HK/Nm hvis man smider den samme bil på en
> testbænk og måler den med og uden lufttilførsel til intercooleren?
Det er meget forskelligt.
Den gamle Golf 2 havde 70Hk uden og 80hk med. På ellers identiske motore,
men det afhænger af mange ting. Bl.a. Ladetryk, størrelse på intercooler,
placering af intercooler, tofttemperatur, bilens hastighed o.s.v.
Læs evt. på www.powerpage.dk -> Tuning -> intercooler
M.v.h. Ole Frederiksen
| |
phk (14-10-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 14-10-04 12:14 |
|
"Ole Frederiksen" <baltzer_FJERN_DETTE_@mail-online.dk> skrev i en
meddelelse news:416e5908$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> news:416e3505$0$216$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hvad er forskellen i målte HK/Nm hvis man smider den samme bil på en
> > testbænk og måler den med og uden lufttilførsel til intercooleren?
>
> Det er meget forskelligt.
> Den gamle Golf 2 havde 70Hk uden og 80hk med. På ellers identiske motore,
> men det afhænger af mange ting. Bl.a. Ladetryk, størrelse på intercooler,
> placering af intercooler, tofttemperatur, bilens hastighed o.s.v.
Jeg havde GOLF II som jeg monterede med kæmpe intercooler foran den
originale vandkøler. Det gav absolut ingen forskel i ydelse eller turbotryk.
Først da der blev pillet yderligere i motoren "røg" den op på 100 HK.
Forskellen på70 og 80 HK motoren er således ikke alene intercooleren.
--
Per, Esbjerg
| |
![](/images/tree/0.gif) Ole Frederiksen (14-10-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ole Frederiksen |
Dato : 14-10-04 20:39 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:416e5f3c$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg havde GOLF II som jeg monterede med kæmpe intercooler foran den
> originale vandkøler. Det gav absolut ingen forskel i ydelse eller
> turbotryk.
> Først da der blev pillet yderligere i motoren "røg" den op på 100 HK.
En intercooler giver heller ikke mere tryk, men den køler luften, så den
indeholder flere molekyler pr. liter.
Mere luft, skal selvølgelig ledsages af mere brændstof før der giver flere
heste, men det er jo på Golf 2´eren et spørgsmål om justering af pumpen.
Mere luft i sig selv giver intet. Det har du ret i, men det er mængden af
indsuget (indpresset) luft der afgør hvor meget brændstof du kan forbrændre,
og der med antal heste.
> Forskellen på 70 og 80 HK motoren er således ikke alene intercooleren.
Nej, pumpen er nok justeret til den større mænde luft er.
M.v.h. Ole Frederiksen
| |
|
|