"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:ckg6ud$1mfd$1@news.cybercity.dk...
>
> > Jeg har selv en Chrysler Grand Voyager med en 3,3 motor og en 4
trins
> > tomatgearkasse. Jeg har en ide om at det er 4 gear plus et
overdrive, men
> om
> > det er rigtigt det ved jeg ikke.
> > Mht spredningen syntes jeg ikke det er såååå slemt, min skifter fra
første
> > til anden omrking 60, tror jeg nok, 2. til 3. er lige nøjagtigt ved
100 og
> > tredje til fjerde er ved 155, eller deromkring. Og jeg tror den
hopper i
> et
> > højt overdrive når man slipper speederen igen efter denne
acceleration.
> >
>
> Når de siger den har 4 gear så er det normalt 4 gear + "overdrive"
> Min mor og kæreste har haft en Opel kadett med autokasse den havde 3
gear
> + overdrive
>
For lige at korrigere udtrykket "overdrive" vil jeg lige uddybe de
forskellige udtryk omkring aut.gear :
Overdrive : Højt gear som kun er beregnet til kørsel med jævn fart og
ikke acceleration. - sådan et gear har en Chevrolet Astro og ligeledes
Chrysler Voyager
Lock-Up : Bliver tit ( ihvertfald i denne tråd) forvekslet med
"overdrive", men er en kobling der sidder i converteren som *låser*
converteren sådan at den ikke glider. - det bevirker der ikke er mere
tab i gearkassen end ved en manuel.
Det gør samtidig at gearkassen ikke bliver så varm hvis man kører med
trailer/campingvogn.
Noget helt andet er, at hvis man kører med en tung campingvogn/trailer,
er det en god ide at undlade brug af 4.gear.
Det giver bare en masse varme i gearkassen, da den ved det mindste behov
for acceleration eller kørsel op ad bakke vil løsne lock-up'en og
"spinne" i converteren (varme).
En anden ting er at de fleste biler ikke har trækkraft til at accelerere
i 4gear med tung last, endsige holde farten op ad bakkerne.
Min Astro kunne holde farten op ad bakke med CV, men kun hvis jeg kørte
mindst 110Km/t (FY!) - den gik 105 ægte Km/t ved 2000 rpm i 4.gear - så
der er ikke oceaner af moment - ikke engang i en 4,3 liters V6'er, så
tør jeg ikke tænke på en 2,0 række-4'er.
Det blev jo til en længere smøre....
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
- med 4-trins pløreturbine + Lock-Up