HJÆLP!: Begynder/familiebåd.
Fra : Nicolai Andersen

Dato : 15-10-04 18:28

Hej med jer! Vi er en familie med 2 mindre børn som står foran køb af første
sejlbåd (begynder), i den billige ende(ca. kr.20.000)
Overvejer båd alá Junker 22, Stortriss, Capri 21 el. lign.
Stort cockpit(børn)/sejlegenskaber har stor prioritet.
Erfaringer/fordele/ulemper?
Hvad vil i anbefale?

MVH: Nicolai.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-10-04 20:42

Jeg advarer ofte mod at starte for stort, men her tror jeg alligevel I er
kommet for langt ned. I er 4 personer, hvor de mindste gerne farer lidt
rundt.

Overvej om ikke i kan snige Jer op i fx en Maxi68 (40-50.000). Den er stabil
og sikker. God til begyndere og glimrende til (mindre) børn.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 10:22

En svendborg senior kan godt anbefales, den skulle have gode sejlegenskaber.

VH Lasse.

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-10-04 14:32

"Lasse N. Larsen" <affaldspostÆwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> En svendborg senior kan godt anbefales, den skulle have gode
sejlegenskaber.

> VH Lasse.

Ja den er god, men der skal være 2 små børn med. Jeg ville følge Bjarkes råd
og købe en Maxi 68. Købte selv en i Gøteborg for 30.000kr, og har haft mange
gode ferier med små børnebørn ombord.
Hilsen
Steffen
fjern X i mailadresse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-04 13:42

Nicolai Andersen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> Overvejer båd alá Junker 22, Stortriss, Capri 21 el. lign.
> Stort cockpit(børn)/sejlegenskaber har stor prioritet.

Junkeren har et rimeligt stort cockpit, men afhængigt af, hvordan rorstammen
er placeret, så sidder man ofte i vejen for rorpinden og rorgængeren. Der er
to udgaver af en junker 22, og nogle modeller har rorstammen ført længere
op. Den version, hvor rorstammen ender i cockpitbunden (bygget på Holsterbro
Plastværk) er i øvrigt den bedste.

Men bemærk iøvrigt, at en junker til den pris, du omtaler, er meget ofte
ganske nedslidte, så I må regne med ca det samme beløb eller mere til
istandsættelse. Du får ganske enkelt, hvad du betaler for. Ikke mere...

Sluttelig ville jeg også mene, at en junker 22 er for lille til fire
personer. Kahytten er i mine øjne ikke særlig godt indrettet, bl.a. pga. det
store cockpit. Jeg ville gå efter noget i stil med en Balaton 24. Det er i
min øjnene en pragtfuld båd og fremragende indrettet. En Westerly 24 kan
også anbefales, men prisen er også ganske anderledes.

Claus

Fra : Mikael Rasmussen

Dato : 30-10-04 17:57

Er I begyndere bør I tænke i at finde en billig robust båd i en rimelig
størrelse, som ikke giver jer pludselige forskrækkelser ved opfriskende vind
m.v.
Jeg vil absolut anbefale, at I kigger efter en lidt større båd f.eks. 24 -
26 fod.
Vi valgte, efter en del år i jolle, en Nimbus 26 fra slutningen af 1960érne.
En tung og tryg båd, som endnu ikke har givet familien ubehagelige
overraskelser - ikke alle i familien er lige søstærke - og vi har ikke et
øjeblik fortrudt købet.
Vil I have erfaringer fra en lille båd, vil jeg anbefale jollesejlads i et
par år medens I får taget et duelighedsbevis.Dette er en billigere løsning,
og det er lettere at få solgt f.eks. en Meginjolle, Wayfarer ell.lign. når I
har fået de grundlæggende erfaringer. En jolle kan også bruges til
tursejlads udstyret med et telt, en presenning el.lign.

Mvh.
Mikael Rasmussen

Fra : js

Dato : 20-11-04 01:03

Nicolai Andersen wrote:
> [...]
> Overvejer båd alá Junker 22, Stortriss, Capri 21 el. lign.
> Stort cockpit(børn)/sejlegenskaber har stor prioritet.

Begynderbåd? altid Maxi 77(/68), rummelig, tryg, stabil, robust,
ukpmpliceret, letmanøvreret,hurtigere end de fleste tror, stort udvalg
og ikke mindst smuk!
mvh Jens Skov

Fra : Piet Jansen

Dato : 22-11-04 17:01

"js" <jensskov@gmail.com> wrote in message

> Begynderbåd? altid Maxi 77(/68), rummelig, tryg, stabil, robust,
> ukpmpliceret, letmanøvreret,hurtigere end de fleste tror, stort udvalg
> og ikke mindst smuk!
> mvh Jens Skov

Anbefaler også at købe hverken en for lille eller for stor båd. Maxi 77 er
et godt valg. Har sejlet i en sådan i 20 år og også brugt den som
sejlerskolebåd. Priser 60-80.000kr. Ikke store penge i dag.

Hilsen Piet Jansen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-11-04 00:36

Balaton 21

Sikker og tør båd at sejle, med forbavsende meget plads... og komfort...

Fra : Jens Juul

Dato : 23-11-04 23:36

Ja man skal høre meget før ørene falder af )

JJ