Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
news:IqWL6.528$%x4.13831@news.get2net.dk...
>
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> news:9doujs$2gcn$2@news.cybercity.dk...
> >
> > Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
> > news:9do543$15a$1@eising.k-net.dk...
> >
> > Mon ikke snarere at det er "anti-dive" -ventilen? :-/
> Jo, det er det den hedder. Jeg gik ud fra at den forøgede
bremseeffekten når
> forgafflen blev trykket sammen.
Michael beskriver antidive'ns funktion fint!
Problemet er/var at den kun forsinkede sammenpresningen af forgaflen
under nedbremsning og ikke ophævede den!
>
> > > På
www.louis.de motobase anbefaler de 169ML 15w forgaffel olie i
> > >hvet ben. Hver meget præcis når du udmåler de 169mm og ........
> > Bemærk at der er forskellige opgivelser for oliemængden:
> > Dels hvor mange ML der skal hældes i hvert ben; og dels et mål i mm
> > for hvor højt (dybt?) at olieoverfladen skal stå i det ubelastede
ben
> > uden fjeder.
> > Jens J. nævner begge; men det ser nu mere ud som en tastefejl :-/
> Er det så 169 mL eller 169 mm ???
Tjaeh :-/
Kig selv på Louis' "motobase"
> P.S. Jeg kan stadig ikke finde ud af hvordan jeg skal hælde olie på
> forgaffelen
Af med pynte-proppen(?) i toppen af teleskopbenet!
Tryk hårdt ned på den indvendige prop (som det du ser ned på ér!) med en
stor skruetrækker ell. lign. og vrid, med en mindre skruetrækker,den
låsering (af ståltråd), der senest derved kommer til syne, ud af sit
spor således at proppen kan komme ovenud!
Ekstra tip:
- Den øverste(!) forgaffelbro's klemskrue ved teleskopbenet (og kun den)
bør løsnes forinden for at proppen ikke holdes fastklemt deraf!
- Hvis du arbejder med forgaffel/hjul monteret på motorcyklen, så tag
for guds skyld kun én prop af af gangen - ellers springer fjederen op
fra begge teleskoper og forgaflen synker helt i bund => modellen vælter
ned fra støttebenet hvadenten det er central'en eller sidestøtten
Jeg vil i tilgift anbefale dig at klodse modellen op under motoren og
afmontere bremser, forhjul og forskærm, for til sidst at trække hvert
enkelt teleskop neden ud af forgaffelbroerne.
Kun derved kan du komme til at adskille teleskopet helt for dels at
rense det grundigt indvendigt og dels efterchecke de indvendige
glideringes á et par hundrede kr/stk!) tilstand!
--
Armand.