"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41601a6f$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> ny. Men jeg blev sq forundret over hvor mange fejl bilen havde. Der var
> minimum fem ting jeg ville have rettet øjeblikkeligt hvis det var min bil.
Jamen, sådanne vogne finder du jo overalt.
Det handler om service og alm. omhu+pleje+interessen for køretøjet.
> Naturligvis kan bilen være blevet voldet af den tidligere ejer, men jeg
var alligevel skuffet over kvaliteten eller manglen
> på samme.
Selv den bedste kvalitet kan gå fløjten, hvis man lar' stå til, og
det er dêt jeg har indtrykket af du har oplevet.
> Golfen blev i mandags byttet ud med en Polo 6N af ukendte årgang
> (men jeg mener modellen kom i 1995, så ældre er den ikke) og med ukendte
> motorstørrelse, men også med ca. 150.000km på bagen. Bilen virker meget
> slidt. Den er pænt angrebet af rust flere steder, lakken er mere end trist
> og generelt virker bilen som om den nærmer sig den skrotningsmodne alder.
Ser ud som om de ku' ha' haft den samme ejer.
> Der skal i hvert fald ofres nogle kr. på den før den er i en brugbar
stand.
Sådan er det som regel, når et køretøj blir' kørt HELT ned, så er de
svære at få op igen. Det samme med interiør, hvis ikke man plejer langs-ad.
> Specielt rustangrebene skæmmer og virker på mig meget skuffende på en så
> relativt ny bil.
Skal vi vædde, om ikke jeg kan finde en tilsvarende bil,
med samme km-antal, som er bare liiidt pænere ? *S*
> Bilen er en Xantia 2.0CT fra
> 1997, pudsigt nok også med 150.000km på bagen.
Gætte på den ikke har haft de samme ejere som Golf'en og Polo'en ??
> mekaniske virker også i det store og hele som det skal.
"det store og hele". Hvor er hunden ? *S*
> Hvorfor denne
> forskel?
Mit bud. Forskellige ejere med forskellig indgangsvinkel
til begrebet 'at holde bil'.
> Min fatter sørger for at holde bilen i stand, men så heller ikke
> mere.
Allerede dêr lyder det til, han har gjort mere for bilen
end Golf/Polo-ejerne.
> Måske har ejerne
> af Golfen og Poloen valgt at indstille alt vedligeholdelse af bilerne det
> sidste år inden indbytningen, men det er vel ikke sandsynligt?
Nej, VW ruster utrolig meget, hvilket jeg fornemmer er
idêen med indlægget ?
> Jeg er måske ved at nærme mig den opfattelse, at europæiske biler generelt
> er på samme kvalitetsniveau og det der afgør holdbarheden er nærmere
hvordan
> man bruger og vedligeholder dem end hvad der står på fronten af dem.
Det sjove er netop, du kan ha' 2 fuldstændig ens biler fra samme
mærke/model,
behandler dem fuldstændig ens, og alligevel har den ene mekaniske fejl,
ruster
mere osv. Pleje er afgørende, men alligevel ser man visse generelle fejl
gå igen og igen, og det er dêr man bør ta' fat, hvis man skal diskutere
kvalitets
forskelle på biler.
>Desuden
> tror jeg man skal passe på med at sige et mærke er bedre/værre end et
andet,
> da det kan svinge meget fra model til model.
Nemmelig. Og det er her, ting som følelser og religion kommer ind
i billedet. Fordomme for den sags skyld også.
Men alligevel er det eks. for dårligt, at en ny bil ikke
kan tåle at komme i vaskehal eks.
> De to Octaviaer jeg har haft har generelt vist god holdbarhed og den
sidste
> var på de fleste områder som ny på trods af 92.000km på bagen, så derfor
har
> jeg valgt en Skoda igen.
Jeg læste engang en test i et tysk bilblad, hvor en UNO havde
tilbagelagt 100.000 km. De skilte det hele ad for at se efter
slidtage. Der var ingen slidtage at bemærke, og bilen fremstod
også som ny. Køremønster/service mv. er afgørende her.
En bil kan knokles ned ganske hurtig, hvis det er en
ikke-interesseret og ubetænksom rodehoved som er ejeren.
>Men jeg er da egentligt glad for, at jeg ikke gik
> helt over gevind og ofrede pengene på en Golf, hvis det jeg nu har oplevet
> er beskrivende for kvaliteten.
Det tror jeg så ikke er tilfældet.
Iøvrigt er mange dele jo Octavia-dele:,o)
> Nu beholder jeg aldrig mine biler ret længe
> og derfor er gensalgsværdien det primære for mig, men hvis jeg stod og
> skulle købe en bil jeg skulle køre helt ned, så kunne jeg ærlig talt godt
> blive lidt i tvivl om valget.
Netop de Koreanske biler har lav tab iforbindelse med gensalg.
Ja, det er sandt nok, Koreanerne er nogle man skal holde
gevaldigt øje med, både model og gensalgsmæssigt..