james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en
news:3AFF9D87.A7BEB990@post5.tele.dk...
>
> ...............kan du se? Mere end 1/2 tand? Byt NU!
Jup!
Og med tryk på N-U
Der er som du selv fornemmer risiko for såvel liv og levned, samt for
store reperationsomkostninger; og alligevel kan det gå så heldigt til at
kæden blot ruller af og lægger sig på vejen bag dig.
Men det er ikke dig der er herre over hvorledes det måtte hænde lige
netop i din situation, hvorfor det er et sted der ikke skal tages
nogensomhelst chance!
Den seneste slidte kæde jeg oplevede stå af var en knægt fra klubben der
netop lige på denne årstid (op til den årlige klub Ø-tur i bededags
-ferien!) havde lånt en kammerats VF 500 med henblik på at købe
den.
Kæden på den slæbte formedelst hen af asfalten, og som svar på mit råd
om ikke at køre så meget som en meter på den, var svaret "at den nok
lige holdt bededagsturen over"!
Den sprang dog allerede samme eftermiddag og efter lokaliteten at dømme
kan det faktisk godt have været allerede på vej fra vores mødested (han
har dog aldrig indrømmet noget!).
Omkostningerne blev en anden motor idet blokken lige foran det forreste
tandhjul var slået ind =

- Og for en VF 500'er var alene det at
finde en anden motor et længere arbejde!!
Det var en tale om økonomi. Jeg kan også en om personlig skade:
En anden klubkammerat oplevede med 150 på en sydtysk autobahn med frue
og fuld ferieoppakning bagpå at hans forreste tandhjul faldt af og at
den derved slappe kæde kilede sig fast ved det bageste tandhjul og
blokerede baghjulet (og man kan IKKE koble sig ud af dén situation!!!).
Han holdt dog motorcyklen opret igennem en laaang slinger med stedse
større og større udslag indtil de var nede på ca 50 km/t, hvor sagen
endte med modellen på tværs af kørselsrerningen og en regulær
"highsider" .
De personlige skader strakte sig "kun" til dobbelt kravebensbrud på
fruen og masser af asfalteksem på begge; men historien belyser at ting
kan ske og man ved ikke hvor. Selvom de slap utroligt heldigt for
følgeuheld med bagfrakommende trafik, kunne det ligesåvel have været
sket i en blød landevejskurve til højre, hvor man ville have endt i det
modgående spor, eller i grøften (spørg Jason Watt om hvad man kan få ud
af en tur i grøften!)
Pludselige baghjulsblokader er altid ubelejlige og at køre med en
tydeligt slidt kæde er at lege med ilden
--
Armand.