> Sikkerhed kan nås på mange måder. Jeg tillader mig dog at tvivle lidt på
> din
> prioritering. Nu er det ikke kun hastighed jeg tænker på, men bare
> almindelig fremkommelighed, der skal ikke være mange snefnug på vejen før
> at
> du ikke komme nogen vegne med under 2 mm. mønster. Jeg tvivler også
> voldsomt
> på at du skulle kunne være så konsekvent altid igennem hele
> vinterperioden.
> Et dæk som har ca 2mm mønster ser jeg ikke som et halvt slidt dæk, men et
> helt slidt og nogen som bør skrottes.
Jeg har skam også 3-4 mm tilbage
Men selv med helt nedslidte dæk er det ikke nær så svært at komme frem i en
forhjulstrækker som en BMW, Sierra eller Mercedes med baghjulstræk.
Enig med dig at omkring 2 mm så kan dækket godt ryge ud.
>> > Har du nogensinde haft mulighed for at lave en sammenligningstest
>> > mellem
>> > et
>> > slidt dæk og et nyt? Her tænker jeg især på snevejr?
>>
>> Jada, de dæk jeg kører med har jo også været nye.
>
> Nu tænkte jeg på om du har haft mulighed for at først prøve en bil med et
> nyt sæt dæk og derefter nogle som er slidt godt? Der er en fandes til
> forskel. Den forskel du oplever når du slider dine dæk langsomt, er svær
> at
> vurdere.
Jada mine Goodyear Eagle F1 er da stadig med ca 7mm
> Folk ligger heller ikke mærke til at deres bremsepedal skal længere og
> længere ned for at få fat, det opdager de først når de får nye bremser på
> og
> sidder i forruden ved første bremsning.
Ikke hvis man aldrig tester sin bil på en øde vejstrækning.
>> Jeg vælger bare at sætte hastigheden efter forholdene i stedet for at
>> køre
>> på grænserne.
>
> Jeg vil jo mene at du ligger meget tættere på grænserne i og med at dine
> dæk
> ikke har mere end 2mm mønster. Vi andre kører også efter forholdene men
> har
> betydeligt længere til grænserne med 5-7mm mønster.
Jeg har stadig 3-4 mm
Om du har længere til grænserne afhænger da af hastigheden.
>> Dækkene aquplaner selvfølgelig også ved ca 90 Km/t i kraftig regnvejr når
>> der kun er 2 mm og måske ved 150 Km/t med 8 mm.
>> Men så sætter jeg igen hastigheden efter dette,
>
> Det er kommer sgu an på hvor meget vand der ligger på vejen, det kan godt
> være en anelse svært at se inde fra bilen. Jeg vil til hver en tid
> fortrække
> at køre 90km/t i kraftigt regnvejr, med 5mm. mønster end med 2mm.
Igen. Hvis man ved at de aquplaner ved 90 Km/t så kører man ikke mere end 70
Km/t.
Jeg ville da heller ikke bryde mig om at køre 90 hvis det er lige på grænsen
til aquplaning. Hele pointen er at køre efter vej, vind, vejr forhold
sammenholdt med hvad bilen kan.
Jeg har skrevet flere gange at jeg ligger mig pænt under disse grænser og
har absolut ingen ambitioner om at ligge der hvor et par dæk skal afgøre
udfaldet.
> Fordi loven siger at 1,6 mm er nok kan man jo godt vælge at gå over
> minimumsgrænserne. Dine forlygter lyser forhåbentlig også vejen op lidt
> længere frem end 30 meter, ellers bliver jeg sgu rigtig bange.
Jo da, det gør de skam
Jeg har vist heller ikke sagt at jeg kører til der er 1.6 mm tilbage
>> > Men vi bliver formentlig aldrig enige, jeg håber bare ikke vores veje
>> > krydses en dag hvor føret udenfor er af H til.....
>>
>> Jeg har da aldrig ramt en anden bil pga. jeg ikke kunne nå at bremse.
>> (Jeg
>> har dog ramt en bil under parkering).
>
> Det har jeg heller ikke.
Det er da et godt udgangspunkt
>> Det er jo ikke bare held at jeg ikke har ramt andre biler, da der
>> efterhånden er kommet så mange Km på konto'en at der også må være lidt
>> omtanke med i det.
>
> Derfor undre det mig stadig at du, som går så meget op i din bil, vil
> nøjes
> med 2mm eller derunder på dine dæk. Hvis du regner på det, hvor stor en
> ekstra udgift er det så at skifte ved f.eks 4 mm.?
Det er såmen ikke så meget pengene, men jeg kører overhovedet ikke ræs (i
Danmark) og slet ikke om vinteren.
Jeg går stadig op i min bil og sikkerhed. Men ved at afpasse hastigheden
efter xxxxx så er det fløjtende ligegyldigt hvor mange mm der er på dækkene.
Det kan man dårligt argumentere imod.
> Nå man tænker på dit dækvalg, viser det jo også at du ikke er helt kold
> over
> for hvad det er for noget der sidder på din bil, med mindre du har valgt
> dem
> fordi du synes de bare var_så_flotte
Næh om hvis man læste test så bremser de sikkert lige så godt med 3-4 mm som
et par viborg dæk med 8 mm.
>> Fysikkens love gælder altid, så hvis man afpasser sin hastighed efter
>> vej,
>> vind, vejrforhold så har man al mulig grund til at komme sikkert hjem.
>
> Enig. men det er rart at vide at ens fodtøj ikke svigter når det gælder.
> Der
> sker jo også ting hvor hastigheden ikke er afgørende.
Jeg skal ikke køre bjergkørsel så i mit tilfælde er det kun hastigheden der
har en betydning. Hvis andre kører ind i mig mens jeg holder stille osv. så
har jeg alligevel ingen indflydelse på hvad der sker.
>> Jeg har selvfølgelig også måtte lave katastrofeopbremsninger mange gang
>> fordi andre har overset mig, og min hastighed har gjort at jeg ALTID har
>> kunnet nå at stanse.
>
> Nu er der andre muligheder for at undgå uheld end at standse, dine
> manøvremuligheder er langt bedre med ordentlig dæk på.
Det afhænger jo også af hastigheden
Jeg ved ikke hvorfor du forudsætter at jeg kører med samme hastighed som jeg
ville have gjort hvis der var 8 mm på?
>> Men det kræver at man inde i hovedet altid har et klart billede af hvor
>> bilens nuværende begrænsinger ligger. Og det er nok også lige på det
>> punkt
>> at muligheden for at fejlbedømme er stor.
>
> Ja, men det er rart med lidt ekstra sikkerhed, så det ikke er dækkene der
> skal afgøre om der komer buler eller ej.
Ja man hvis jeg ikke vil indgå nogen risiko så kan jeg tage cyklen eller
blive hjemme.
Buler kan jeg også få på parkeringspladsen.
>> Jeg har tillid til at jeg selv kører under disse grænser.
>
> Der er forhåbentlig ingen der kører ud over de grænser som de mener er
> forsvarlige, for så er der da et problem af dimensioner.
Tja desværre er der ret mange der gør det. Forsikringspræmierne taler sit
tydelige sprog.
>> Man kan jo også vælge at smide dæk væk så snart der er 6 mm tilbage da de
> jo
>> også er klart ringere end 8 mm. Det hele er et valg man må træffe.
>
> Nej det er ikke klart ringere. Men et vinterdæk med 2mm er gigantisk
> ringere
> end et nyt.
Overdrivelse fremmer forståelsen.
Jeg har ingen problemer med at komme sikkert frem med mine dæk, at andre vil
have 8 mm på deres dæk er fint med mig.
> Alt er et prioriteringsspørgsmål, men som jeg har skrevet før, det kan
> være
> dyrt at spare penge.
Man kan jo køre efter det man har.
En 4x4 bil smutter også bedre rundt i sving, derfor kan man vel ikke
konkludere at det er uforsvarlig at køre med en baghjulstrukket Sierra som
absolut ikke kan stå fast uden der er 200 Kg i bagagerummet.
--
Tom