|
| Hvor mange HK yder en hest Fra : Jørgen |
Dato : 26-09-04 19:55 |
|
I 1800 tallet skulle man i England promovere den nyopfundne elektromotor. I
de engelske kulminer havde man nogle meget små hesteracer, som nede i
minegangene kunne trække elevatoren op og ned. Derfor beskrev sælgerne deres
nye motorers ydeevne med hvor mange heste, de kunne erstatte i minerne.
Derfor er en hestekraft, en HK, langt mindre end en normal dansk
arbejdshests ydeevne. (1 HK = 736 Watt = 75 kgm)
Er der nogen, der ved, hvor mange HK en normal hest yder?
Åndssvagt spørgsmål, men jeg har tænkt over det længe.
Mvh Jørgen
--
At Verden står fra år til år,
Det står til dem, som rår og spår.
At Verden står fra dag til dag
er alt, hvad jeg kan ta' mig af. (P.Hein)
| |
Verner Johnsen (26-09-2004)
| Kommentar Fra : Verner Johnsen |
Dato : 26-09-04 20:59 |
|
On Sun, 26 Sep 2004 20:54:47 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:
>I 1800 tallet skulle man i England promovere den nyopfundne elektromotor. I
>de engelske kulminer havde man nogle meget små hesteracer, som nede i
>minegangene kunne trække elevatoren op og ned. Derfor beskrev sælgerne deres
>nye motorers ydeevne med hvor mange heste, de kunne erstatte i minerne.
>Derfor er en hestekraft, en HK, langt mindre end en normal dansk
>arbejdshests ydeevne. (1 HK = 736 Watt = 75 kgm)
>
>Er der nogen, der ved, hvor mange HK en normal hest yder?
>
>Åndssvagt spørgsmål, men jeg har tænkt over det længe.
>
>Mvh Jørgen
24
Du kan selv se det et stykke nede på denne side:
< http://www.dennisweb.com/trivia/anim_01.htm>
--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V
| |
Casper Bang (26-09-2004)
| Kommentar Fra : Casper Bang |
Dato : 26-09-04 21:16 |
| | |
Preben Riis Sørensen (26-09-2004)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 26-09-04 21:30 |
|
"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4157107b$0$230$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> I 1800 tallet skulle man i England promovere den nyopfundne elektromotor.
I
> de engelske kulminer havde man nogle meget små hesteracer, som nede i
> minegangene kunne trække elevatoren op og ned. Derfor beskrev sælgerne
deres
> nye motorers ydeevne med hvor mange heste, de kunne erstatte i minerne.
> Derfor er en hestekraft, en HK, langt mindre end en normal dansk
> arbejdshests ydeevne. (1 HK = 736 Watt = 75 kgm)
>
> Er der nogen, der ved, hvor mange HK en normal hest yder?
>
> Åndssvagt spørgsmål, men jeg har tænkt over det længe.
Jaaa, selv mennesker kan yde hestekræfter, vistnok ca. 2, men kun i meget
kort tid. Varer det længere, bliver man efterhånden lang i ansigtet. Deraf
navnet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Leo Jensen (27-09-2004)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 27-09-04 20:03 |
|
> Jaaa, selv mennesker kan yde hestekræfter, vistnok ca. 2, men kun i meget
> kort tid. Varer det længere, bliver man efterhånden lang i ansigtet. Deraf
> navnet.
LOL...
Cykelryttere kan yde op til omkring 500W i en times tid. Det er sådan ca 2/3
HK, og det rækker til omkring 60 km/t.
Leo
| |
Steffen Rasmussen (28-09-2004)
| Kommentar Fra : Steffen Rasmussen |
Dato : 28-09-04 17:02 |
|
Hejsa
"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message
news:41586417$0$23082$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> LOL...
> Cykelryttere kan yde op til omkring 500W i en times tid. Det er sådan ca
2/3
> HK, og det rækker til omkring 60 km/t.
Hvis en cykelrytter yder 2/3 HK og kan køre ca 60 km/t, hvorfor kan min bil
med 89 hk så ikke køre hurtigere... ;)
erhmm..
-steffen
| |
Andreas M. Hansen (28-09-2004)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 28-09-04 21:13 |
|
> Hvis en cykelrytter yder 2/3 HK og kan køre ca 60 km/t, hvorfor kan min
> bil
> med 89 hk så ikke køre hurtigere... ;)
>
En cykelrytter vejer vel sådan ca. 65 kg inklusive cykel og hele udstyret -
hvor meget vejer din bil inklusive dig, benzin, bagage og hvad du sådan
ellers plejer at transportere med rundt
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Ukendt (28-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-04 21:26 |
|
"Steffen Rasmussen" <sniffer@trashcan@fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:41598aa8$0$213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message
> news:41586417$0$23082$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>> LOL...
>> Cykelryttere kan yde op til omkring 500W i en times tid. Det er sådan ca
> 2/3
>> HK, og det rækker til omkring 60 km/t.
>
> Hvis en cykelrytter yder 2/3 HK og kan køre ca 60 km/t, hvorfor kan min
> bil
> med 89 hk så ikke køre hurtigere... ;)
Der er 2 faktorer der har indflydelse
Gnidningsmodstand og vindmodstand
--
Tom
| |
Niels Kristian Jense~ (03-10-2004)
| Kommentar Fra : Niels Kristian Jense~ |
Dato : 03-10-04 20:33 |
|
"Steffen Rasmussen" <sniffer@trashcan@fjern.dk> wrote in
news:41598aa8$0$213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Hejsa
>
> "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message
> news:41586417$0$23082$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>> LOL...
>> Cykelryttere kan yde op til omkring 500W i en times tid. Det er sådan
>> ca
> 2/3
>> HK, og det rækker til omkring 60 km/t.
>
> Hvis en cykelrytter yder 2/3 HK og kan køre ca 60 km/t, hvorfor kan
> min bil med 89 hk så ikke køre hurtigere... ;)
For at holde 60 km/t konstant behøver din motor ikke yde nær 89 HK.
Det bliver højst til 5-10% vil jeg tro - og det går mest rullemodstand
ved den hastighed.
Luftmodstanden stiger meget kraftigt med hastigheden, derfor er det
dårlig økonomi at køre stærkt.
Mvh. NKJensen
--
DYT ikke ved E-mail...
| |
|
|