TDN wrote:
> Hej !
>
> Den gamle VW Jetta jeg købte sidste vinter har installeret en
> motorvarmer af en slags (Ligner en dypkoger med et par rør der
> forsvinder ind i motoren). Den tidligere ejer havde ikke brugt den (
> han havde haft bilen i ca. 14 år...) og mente ikke den virkede. Nu er
> jeg flyttet og har fået en garage hvor bilen står; og der er adgang
> til el. Jeg prøvede idag at tilslutte den og der kom en summme/syde
> lyd fra den, så der er liv
![Glad](images/smileys/glad.gif)
, men jeg synes ikke det går særligt
> hurtigt med at få varme på motoren. Varmelegmet er lidt lunt i toppen
> lige før der hvor det forsvinder ind i motoren.
>
> Hvor lang tid skal man normalt sætte varmeren igang før kørsel ?
>
Kommer an på hvor varmt det er, hvis temp. er mellem -0 & -5 grader starter
du ca. 1 time før kørsel, er temp. derunder ca. 2 timer før.
Du skal aldrig forvente en arbejdvarm motor, men derimod er 15 -25 grader
mere realistisk og tilstrækkeligt.
> Kan det tænkes der sidder en masse skidt på varmelegment inde i
> motoren som skal "brændes af" først (kunne jo lade den så resten af
> dagen og "brænde") ? Måske skal den ud og renses ? Sådan en dypkoger
> kan vel kun enten virke eller ikke virke, der er jo ikke en masse
> mekanik eller elektronik involveret.
>
Når varme legemet virker skal du ikke gøre andet at koble den til, evt. med
et tænd/slukur.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg