|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Påkørsel Fra : phk |
Dato : 22-09-04 11:38 |
|
På Kvickly´s parkeringsplads er en bil parkeret baglæns ind i en bås. Da
vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud af
parkeringsbåsen.
Hvem får skylden?
Hvem har vigepligten?
--
Per, Esbjerg
| |
Ivan Madsen (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 22-09-04 14:32 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 12:38:07 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:
>På Kvickly´s parkeringsplads er en bil parkeret baglæns ind i en bås. Da
>vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
>kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud af
>parkeringsbåsen.
>
>Hvem får skylden?
Det gør bilen fra p-pladsen. Færdselsloven §26 eller §18. Enten er der
ubetinget vigepligt ved udkørsel fra p-plads (§26) eller også skal den
parkerede bil udvise særlig agtpågivenhed før igangsætning og sikre,
at dette kan ske uden ulempe for andre (§18).
>
>Hvem har vigepligten?
se ovenfor.
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.
| |
phk (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 22-09-04 14:55 |
|
"Ivan Madsen" <ivma01@frederiksberg.dk> skrev i en meddelelse
news:niv2l01pfgv8rr27o4cbloj6l9tqfjg3hi@4ax.com...
> Det gør bilen fra p-pladsen. Færdselsloven §26 eller §18. Enten er der
> ubetinget vigepligt ved udkørsel fra p-plads (§26) eller også skal den
> parkerede bil udvise særlig agtpågivenhed før igangsætning og sikre,
> at dette kan ske uden ulempe for andre (§18).
Bilen fra P-pladsen er et vidt begreb når der er 2 at vælge imellem? Hvilken
af dem mener du - den der defilerer forbi rækken af parkerede biler eller
den der kører ud fra rækken af parkerede biler (som måske har
højrevigepligt)?
--
Per, Esbjerg
> >
> >Hvem har vigepligten?
> se ovenfor.
> --
> Ivan Madsen,
> Saxo 1.4 i SX.
| |
![](/images/tree/0.gif) Bjarke Hansen (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 22-09-04 15:22 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:415183f8$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Bilen fra P-pladsen er et vidt begreb når der er 2 at vælge imellem?
> Hvilken
> af dem mener du - den der defilerer forbi rækken af parkerede biler eller
> den der kører ud fra rækken af parkerede biler (som måske har
> højrevigepligt)?
Hvad tror du selv? det er da normal tænktning at der er ubetinget vigeplingt
for dem der holder parkeret og vil ud.. det er da kun hvis man barker
langsomt ud, at man selvfølgelig holder tilbage så bilen kan komme helt ud..
andet ville være til irreterende.
| |
![](/images/tree/0.gif) Emil Jensen [2100] (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 22-09-04 15:22 |
|
> > Det gør bilen fra p-pladsen. Færdselsloven §26 eller §18. Enten er der
> > ubetinget vigepligt ved udkørsel fra p-plads (§26) eller også skal den
> > parkerede bil udvise særlig agtpågivenhed før igangsætning og sikre,
> > at dette kan ske uden ulempe for andre (§18).
>
> Bilen fra P-pladsen er et vidt begreb når der er 2 at vælge imellem?
Hvilken
> af dem mener du - den der defilerer forbi rækken af parkerede biler eller
> den der kører ud fra rækken af parkerede biler (som måske har
> højrevigepligt)?
Bilen fra P-båsen skulle der vist stå?
Det burde også være klart hvis du nærlæser §'erne som Ivan Madsen har
klippet til dig.
Mvh
Emil
| |
Hans Kjaergaard (23-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 23-09-04 06:21 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 15:31:43 +0200, Ivan Madsen
<ivma01@frederiksberg.dk> wrote:
>On Wed, 22 Sep 2004 12:38:07 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
>wrote:
>
>>På Kvickly´s parkeringsplads er en bil parkeret baglæns ind i en bås. Da
>>vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
>>kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud af
>>parkeringsbåsen.
>>
>>Hvem får skylden?
>
>Det gør bilen fra p-pladsen. Færdselsloven §26 eller §18. Enten er der
>ubetinget vigepligt ved udkørsel fra p-plads (§26)
Der er jo ikke tale om "udkørsel fra p-plads" her.
>eller også skal den parkerede bil udvise særlig agtpågivenhed før igangsætning og sikre,
>at dette kan ske uden ulempe for andre (§18).
Det korrekte citat fra §18 er "Stk. 2. Kørende skal før igangsætning
fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af
køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden
fare eller unødig ulempe for andre."
Der er ej heller tale om "igangsætning fra kanten af vejen",
"vognbaneskift" eller "anden ændring af køretøjets placering til
siden", så §18 er ikke i brug her. Det var den hvis der blev bakket
ud, "§18, stk 1"
>>Hvem har vigepligten?
Der er tale om "højrevigepligt"
"§26, Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan måde, at
deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj,
der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (højre-
vigepligt), medmindre andet følger af § 18."
/Hans
| |
![](/images/tree/0.gif) Ivan Madsen (23-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 23-09-04 11:35 |
|
On Thu, 23 Sep 2004 07:21:11 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:
>On Wed, 22 Sep 2004 15:31:43 +0200, Ivan Madsen
><ivma01@frederiksberg.dk> wrote:
>
>>On Wed, 22 Sep 2004 12:38:07 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
>>wrote:
>>
>>>På Kvickly´s parkeringsplads er en bil parkeret baglæns ind i en bås. Da
>>>vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
>>>kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud af
>>>parkeringsbåsen.
>>>
>>>Hvem får skylden?
>>
>>Det gør bilen fra p-pladsen. Færdselsloven §26 eller §18. Enten er der
>>ubetinget vigepligt ved udkørsel fra p-plads (§26)
>Der er jo ikke tale om "udkørsel fra p-plads" her.
Der skulle have stået p-båsen, selvfølgelig.
>
>>eller også skal den parkerede bil udvise særlig agtpågivenhed før igangsætning og sikre,
>>at dette kan ske uden ulempe for andre (§18).
>Det korrekte citat fra §18 er "Stk. 2. Kørende skal før igangsætning
>fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af
>køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden
>fare eller unødig ulempe for andre."
>
>Der er ej heller tale om "igangsætning fra kanten af vejen",
>"vognbaneskift" eller "anden ændring af køretøjets placering til
>siden", så §18 er ikke i brug her. Det var den hvis der blev bakket
>ud, "§18, stk 1"
Hmm, hvordan er det lige i forhold til den gældende færdselsretning på
kørevejen? Man kan vist godt kalde det at ændre placering til siden -
ved at komme væltende ud fra en p-plads, hvor bilen på kørevejen måske
ikke har en chance for at se bilen, da der måske holder en kæmpekasse
ved siden af. Min lille Saxo kan sq forsvinde bag en C5 eller en
Mondeo.
Så uanset om det er den ene eller den anden paragraf, så mener jeg,
bilen i p-båsen har ansvaret.
>
>>>Hvem har vigepligten?
>Der er tale om "højrevigepligt"
>"§26, Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan måde, at
>deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj,
>der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (højre-
>vigepligt), medmindre andet følger af § 18."
>
>/Hans
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.
| |
Thomas Strandtoft (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 22-09-04 15:27 |
|
phk wrote:
> Hvem får skylden?
>
> Hvem har vigepligten?
Helt klart bilisten der sætter igang.
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
Hans Kjaergaard (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 22-09-04 17:32 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 16:27:22 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:
>phk wrote:
>
>> Hvem får skylden?
>>
>> Hvem har vigepligten?
>
>Helt klart bilisten der sætter igang.
Er der ikke højrevigepligt ved kørsel på en parkeringsplads ?
/Hans
| |
![](/images/tree/0.gif) Fly Christensen (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 22-09-04 19:45 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 18:32:07 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:
>Er der ikke højrevigepligt ved kørsel på en parkeringsplads ?
Jo, hvis der ikke er andet angivet. Dog har du ubetinget vigepligt, når
du forlader din p-bås.
Fly
--
In space nobody will hear your cream
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) phk (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 22-09-04 20:35 |
|
"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:tvh3l0dqce9m7dm8f6ui98ato28dk0sti8@4ax.com...
> On Wed, 22 Sep 2004 18:32:07 +0200, Hans Kjaergaard
> <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:
>
>
> >Er der ikke højrevigepligt ved kørsel på en parkeringsplads ?
>
> Jo, hvis der ikke er andet angivet. Dog har du ubetinget vigepligt, når
> du forlader din p-bås.
Logisk nok. Men hvori færdselsloven står det?
--
Per, Esbjerg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Leonard (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 22-09-04 21:03 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:
>Logisk nok. Men hvori færdselsloven står det?
Det har Ivan fortalt som det første svar på dit indlæg.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hans Kjaergaard (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 22-09-04 20:42 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 20:45:24 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:
>On Wed, 22 Sep 2004 18:32:07 +0200, Hans Kjaergaard
><hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:
>
>
>>Er der ikke højrevigepligt ved kørsel på en parkeringsplads ?
>
>Jo, hvis der ikke er andet angivet. Dog har du ubetinget vigepligt, når
>du forlader din p-bås.
Det er jeg ikke overbevist om.
Citat start: ***********************************************
Fra FL.§ 26. Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan
måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det
køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt
(højre- vigepligt), medmindre andet følger af § 18.
Citat slut: *************************************************
Og i dette tilfælde køre personen lige ud af p-båsen, så der er
højrevigepligt.
/Hans
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fly Christensen (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 22-09-04 22:19 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 21:41:32 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:
[snip]
>Det er jeg ikke overbevist om.
[snip]
Ivan har givet svaret:
niv2l01pfgv8rr27o4cbloj6l9tqfjg3hi@4ax.com
Fly
--
In space nobody will hear your cream
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rander (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rander |
Dato : 22-09-04 21:40 |
|
Wed, 22 Sep 2004 21:41:32 +0200 brugte Hans Kjaergaard 23 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:
>>>Er der ikke højrevigepligt ved kørsel på en parkeringsplads ?
>>Jo, hvis der ikke er andet angivet. Dog har du ubetinget vigepligt, når
>>du forlader din p-bås.
>Det er jeg ikke overbevist om.
>Citat start: ***********************************************
>Fra FL.§ 26. Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan
>måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det
>køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt
>(højre- vigepligt), medmindre andet følger af § 18.
>Citat slut: *************************************************
>Og i dette tilfælde køre personen lige ud af p-båsen, så der er
>højrevigepligt.
Nej, det er stk. 3 der kommer i brug her, der starter med
Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra
parkeringsplads...
--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)
Jesus gik bare forbi et kors, og så blev han pludselig slået med en
kæp og naglet fast imod sin vilje. Så korsede han sig! (Halvor, 6 år)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hans Kjaergaard (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 22-09-04 22:19 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 22:39:59 +0200, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:
>Wed, 22 Sep 2004 21:41:32 +0200 brugte Hans Kjaergaard 23 linier på at
>fortælle dette til dk.fritid.bil:
>
>>>>Er der ikke højrevigepligt ved kørsel på en parkeringsplads ?
>>>Jo, hvis der ikke er andet angivet. Dog har du ubetinget vigepligt, når
>>>du forlader din p-bås.
>>Det er jeg ikke overbevist om.
>>Citat start: ***********************************************
>>Fra FL.§ 26. Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan
>>måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det
>>køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt
>>(højre- vigepligt), medmindre andet følger af § 18.
>>Citat slut: *************************************************
>>Og i dette tilfælde køre personen lige ud af p-båsen, så der er
>>højrevigepligt.
>
>Nej, det er stk. 3 der kommer i brug her, der starter med
>
> Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra
>parkeringsplads...
Nej, for man kører ikke ud af parkeringspladsen, man kører ud af
parkerings-båsen (på parkeringspladsen) man er stadig på
parkeringspladsen, og der er højrevigepligt.
Dog, hvis du bakker ud af båsen, er det § 18 der træder i kraft.
/Hans
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jonas R. (23-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jonas R. |
Dato : 23-09-04 09:58 |
|
"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in SNIP
> Nej, for man kører ikke ud af parkeringspladsen, man kører ud af
> parkerings-båsen (på parkeringspladsen) man er stadig på
> parkeringspladsen, og der er højrevigepligt.
> Dog, hvis du bakker ud af båsen, er det § 18 der træder i kraft.
Normalt kalder man det da også for en P-plads Er det P-bås ikke bare lidt
overkløveri? Så mon ikke der menes at der er ubetinget vigepligt når man
kører udfa en P-plads?
/Jonas R.
| |
Lars Nielsen (22-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars Nielsen |
Dato : 22-09-04 22:51 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41517c6e$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> På Kvickly´s parkeringsplads er en bil parkeret baglæns ind i en bås. Da
> vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
> kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud
af
> parkeringsbåsen.
>
> Hvem får skylden?
Polis'en?? - Ifølge vigepligten
Forsikring?? - 50%, standard ved parkeringsskader.
> Hvem har vigepligten?
- Den der holder i en afmærket, lukket bås.
Lars / Viborg
>
> --
> Per, Esbjerg
>
>
| |
Hans Kjaergaard (23-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 23-09-04 06:25 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 23:50:34 +0200, "Lars Nielsen"
<lars_concordia@hotmail.com> wrote:
>Forsikring?? - 50%, standard ved parkeringsskader.
Enig.
>> Hvem har vigepligten?
>
> - Den der holder i en afmærket, lukket bås.
Hvor er det beskrevet i færdselsloven ?
/Hans
| |
JBH (23-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : JBH |
Dato : 23-09-04 17:11 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41517c6e$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> På Kvickly´s parkeringsplads er en bil parkeret baglæns ind i en bås. Da
> vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre side, der
> kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun kører forlæns ud
af
> parkeringsbåsen.
>
> Hvem får skylden?
>
> Hvem har vigepligten?
>
Jeg er blevet fortalt (af politiet), at man, hvis man bakker ud fra en
parkeringsbås, altid vil få skylden uanset om den bil som rammer kommer fra
højre eller venstre (noget med skærpet omstændigheder)
Kører man der imod forlæns ud af en parkeringsbås, har man højrevigepligt,
hvilket de andre bilister også har på et parkeringsområde, med mindre andet
er angivet (hajtænder el.)
Udfra dette, er det bilen som kommer kørende som skal holde tilbage. Det er
den politimessige del af skylden. Forsikringsmessigt er skylden nok 50/50 da
det er det som forsikrings selskaberne får mest ud af.
mvh
JBH
| |
Reino Andersen (24-09-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Reino Andersen |
Dato : 24-09-04 10:14 |
|
phk wrote:
> På Kvickly´s parkeringsplads er en bil parkeret baglæns ind i en bås.
> Da vedkommende vil køre, bliver hun ramt af en bil i sin venstre
> side, der kører med normal fart langs med parkeringspladserne. Hun
> kører forlæns ud af parkeringsbåsen.
>
> Hvem får skylden?
Der er ingen paragraffer, der umiddelbart passer på situationen - heller
ikke §§ 18 og 26. Det mest naturlige ville være, hvis bilen, der forlader
p-båsen, får skylden jf. § 3, stk. 1.
--
Reino
| |
|
|