/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kombinering af radial- og diagonaldæk
Fra : Thomas Makro


Dato : 12-05-01 22:26

Hej NG.

Hvad kan der ske ved at køre med et diagonaldæk og et radialdæk på
samme MC - ud over at det er ulovligt?

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F
http://home.worldonline.dk/~pcmakro/

 
 
Armand (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-05-01 01:43


Thomas Makro <Makro@CyberFJERNjunkie.dk> skrev i en
news:1garft809jkq6jngtph2rlvgkoav2um950@4ax.com...
> Hej NG.
>
> Hvad kan der ske ved at køre med et diagonaldæk og et radialdæk på
> samme MC - ud over at det er ulovligt?

Den første motorcykel med originaltmonteret radial-dæk, var en VF 1000
F, og det drejede sig kun om bagdækket! Så jeg kan ikke forestille mig
at det kan være ulovligt på en motorcykel :-/

--
Armand.



Thomas Makro (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 13-05-01 17:40

On Sun, 13 May 2001 02:42:47 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrotE:

>Den første motorcykel med originaltmonteret radial-dæk, var en VF 1000
>F, og det drejede sig kun om bagdækket! Så jeg kan ikke forestille mig
>at det kan være ulovligt på en motorcykel :-/

Det lyder utroligt, efter som jeg har hørt at den kombination er
ulovlig...
Men den regel (hvis ellers der er en regel om kombination), er i så
fald nok først indført efter introduktionen af VF 1000.


--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F
http://home.worldonline.dk/~pcmakro/

Armand (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-05-01 18:35


Thomas Makro <Makro@CyberFJERNjunkie.dk> skrev i en
news:11etftknm6iveub9mrhtnef48fpjpv0v3b@4ax.com...
> On Sun, 13 May 2001 02:42:47 +0200, "Armand"
> <armand@mc-chaufforerne.dk> wrotE:
>
> >Den første motorcykel med originaltmonteret radial-dæk, var en VF
1000
> >F, og det drejede sig kun om bagdækket! Så jeg kan ikke forestille
mig
> >at det kan være ulovligt på en motorcykel :-/
>
> Det lyder utroligt, efter som jeg har hørt at den kombination er
> ulovlig...
> Men den regel (hvis ellers der er en regel om kombination), er i så
> fald nok først indført efter introduktionen af VF 1000.


Mon ikke at den kan være "smuttet", derved at mc-radialdæk var
utænkelige da man lavede reglen (til biler)? :-7

Det samme galdt f.eks afgiftsfritagelse for ABS-bremser; som i første
omgang kun omfattede biler

--
Armand.



Thomas Makro (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 13-05-01 20:23

On Sun, 13 May 2001 19:34:35 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrotE:

>Mon ikke at den kan være "smuttet", derved at mc-radialdæk var
>utænkelige da man lavede reglen (til biler)? :-7
Det lyder desværre usandsynligt sandsynligt...

>
>Det samme galdt f.eks afgiftsfritagelse for ABS-bremser; som i første
>omgang kun omfattede biler
Ak, de politikere...

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F
http://home.worldonline.dk/~pcmakro/

james (13-05-2001)
Kommentar
Fra : james


Dato : 13-05-01 20:47

> Det er ikke bare ulovlig.....det er frarådet af samtlige
> dæk-producenter; på det stærkeste!

-james



Armand (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-05-01 21:48


james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en
news:3AFEE4C4.1D7F9F32@post5.tele.dk...
> > Det er ikke bare ulovlig.....det er frarådet af samtlige
> > dæk-producenter; på det stærkeste!

Tilsyneladende ikke af Bridgestone, der kun fremstillede radialbagdæk
i den spæde start :-/

--
Armand.





boe (13-05-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 13-05-01 22:16


james <airthy@post5.tele.dk> wrote in message
news:3AFEE4C4.1D7F9F32@post5.tele.dk...
> > Det er ikke bare ulovlig.....det er frarådet af samtlige
> > dæk-producenter; på det stærkeste!

Rolig nu, kære venner. I husker forkert. Der skal på samme aksel være
monteret dæk af samme type. Det betyder, at der på en bil må være
diagonaldæk på forhjulene og radial på baghjulene, men ikke radial og
diagonal på hvert sit forhjul. Deraf følger, at der på MC gerne må monteres
digonal på baghjul og radial på forhjul.
Se her, citat fra udstyrsbekendtgørelsen:

(3) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type.
(4) Dæk opdeles i følgende typer:
a) Radialdæk.
b) Diagonaldæk.
c) Terræn- og vinterdæk.


Bo, VF1000F (derfor interesserer det netop mig



boe (13-05-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 13-05-01 22:20


boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
news:9dmtc8$lnk$1@sunsite.dk...

> Se her, citat fra udstyrsbekendtgørelsen:
>
> (3) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type.
> (4) Dæk opdeles i følgende typer:
> a) Radialdæk.
> b) Diagonaldæk.
> c) Terræn- og vinterdæk.

Tjah, og når man så læser videre, kan man se følgende:

8.02.021 PERSONBIL M1

(1) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

Er du forvirret? Jeg er....

Bo, VF1000F



james (14-05-2001)
Kommentar
Fra : james


Dato : 14-05-01 09:38

> Fra M & P katalog:

Tyres - Safety: It is illegal to fit a radial tyre on the front with a
cross-ply or bias belted tyre on the rear. And it's also illegal to fit a
bias belted tyre on the front with a cross-ply tyre on the rear.

ellers en interessant historisk notat:

VF1000 kom UDEN radial dæk i USA og prøvekørerne skrev dengang at det var
helt iorden, idet "radialdæk bagpå fungerede ikke særlig godt." (i
sammenlignende test af europæisk/USA modeller på Willow Springs banen.)

Nutids-notat: I min instruktionsbog, står det højt og tydeligt: Bland
aldrig radial dæk og dæk med andre konstruktioner!

-james




boe (14-05-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 14-05-01 10:03

"james" <airthy@post5.tele.dk> wrote in message
news:3AFF995A.8048E3B7@post5.tele.dk...
> > Fra M & P katalog:
>
> Tyres - Safety: It is illegal to fit a radial tyre on the front with a
> cross-ply or bias belted tyre on the rear. And it's also illegal to fit a
> bias belted tyre on the front with a cross-ply tyre on the rear.
>
> ellers en interessant historisk notat:
>
> VF1000 kom UDEN radial dæk i USA og prøvekørerne skrev dengang at det var
> helt iorden, idet "radialdæk bagpå fungerede ikke særlig godt." (i
> sammenlignende test af europæisk/USA modeller på Willow Springs banen.)
>
> Nutids-notat: I min instruktionsbog, står det højt og tydeligt: Bland
> aldrig radial dæk og dæk med andre konstruktioner!

Ja, jeg skal ikke gøre mig klog på dette. Jeg har cc'et Jacob, han svarer
sikkert på spørgsmålet

Jacob, er du der? Må man køre med diagonal på bagdæk og radial på fordæk?

Bo, VF1000F



Henry (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 15-05-01 17:02

> >
> > Tyres - Safety: It is illegal to fit a radial tyre on the front with a
> > cross-ply or bias belted tyre on the rear. And it's also illegal to fit
a
> > bias belted tyre on the front with a cross-ply tyre on the rear.
> >
> > ellers en interessant historisk notat:
> >
> > VF1000 kom UDEN radial dæk i USA og prøvekørerne skrev dengang at det
var
> > helt iorden, idet "radialdæk bagpå fungerede ikke særlig godt." (i
> > sammenlignende test af europæisk/USA modeller på Willow Springs banen.)
> >
> > Nutids-notat: I min instruktionsbog, står det højt og tydeligt: Bland
> > aldrig radial dæk og dæk med andre konstruktioner!
>
> Ja, jeg skal ikke gøre mig klog på dette. Jeg har cc'et Jacob, han svarer
> sikkert på spørgsmålet
>
> Jacob, er du der? Må man køre med diagonal på bagdæk og radial på fordæk?
>
> Bo, VF1000F
>
Nej heller ikke i følge fruens teoribog (hverken på bil eller MC) i øvrigt
tror jeg heller ikke på at VF1000F skulle have været "standard" monteret med
radial bagdæk da den kom, ingen datablade, manualer (jeg havde jo Hondas
originale) eller instruktionsbogen nævnte radialdæk. Mit gæt er at det er en
Armand And

mvh
Henry





james (15-05-2001)
Kommentar
Fra : james


Dato : 15-05-01 18:47

> Mit gæt er at det er en
> Armand And

Til forsvar for Armand, stod det i den amerikanske test at den eurpæiske model
havde radial dæk monteret bagpå....men at det fungerede ikke særlig godt.

-james


Armand (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-01 23:17


james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en
news:3B016B84.8EABC3C2@post5.tele.dk...
> > Mit gæt er at det er en
> > Armand And
>
> Til forsvar for Armand, stod det i den amerikanske test at den
eurpæiske
> model havde radial dæk monteret bagpå....men at det fungerede ikke
særlig
> godt.

Tak James!

Således slap jeg for timers research i 15 år gamle MOTORRAD's

--
Armand.




Henry (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 16-05-01 20:41

> > > Mit gæt er at det er en
> > > Armand And
> >
> > Til forsvar for Armand, stod det i den amerikanske test at den
> eurpæiske
> > model havde radial dæk monteret bagpå....men at det fungerede ikke
> særlig
> > godt.
>
> Tak James!
>
> Således slap jeg for timers research i 15 år gamle MOTORRAD's
>
> --
> Armand.

Ja så er spørgsmålet jo bare om dækmonteringen på en test cykel er det samme
som det en MC bliver leveret med....

f.eks. læste jeg en test af min VFR800 (med 2000km på klokken) hvor test
cyklen havde to forskellige fabrikater dæk... såååååå det er jo nok standard
monteringen på en VFR800.

Jeg har ikke fundet nogle blade overhovedet der skriver noget om at der
skulle være R dæk på en VF1000F som standard, derimod bliver der kun nævnt D
dæk.

mvh
Henry



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177611
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409306
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste