Finn Kristiansen wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har en norsk snekke (Grimsø 26); men vil gerne have en lidt støre
> og hurtigere båd, så jeg har kik på en type som Nimbus eller Marex
> eller lignende.
> Jeg har ingen erfaring med planende både så jeg vil gerne høre om
> gode råd om sejlegenskaber og økonomi.
> Jeg sejler meget over kattegat til sverige fra Frederikshavn, så jeg
> kommer til tider til at sejle i høj sø med familien så det skal den
> også kunne klare. Den båd jeg har nu er meget sødygtig men den ruller
> utroligt meget, så det er ingen nydelse i høj sø.
>
> mvh. Finn
Hej Finn.
Først og fremmest når du går fra snekke til planende både forsvinder en del
af pendul bevægelserne.Jo mere dyb v form desto bedre søegenskaber og dyrere
at sejle med.Så er der det næste drev eller fast aksel.Drev kræver lidt
vedligehold og er det mest økonomiske i brug.
Fast aksel er der ikke rigtig noget vedligehold på men er ikke så effektiv
som f.eks duoprop.
Jeg har selv duoprop og i tomgang ved 600rpm med en Birchwood 25 sejler den
4,5 knop et lille skub på gashåndtag 1200-1300 rpm 6-7 knop.
Ved planende march fart skal du regne med 1,2-1,6 liter diesel pr sømil
hvis vi taler både fra 25-30 fod.
Forbruget er næsten ens hvis du f.eks sejler 8 knop eller17 knop der er
næsten kun timerne til forskel.
Jeg tror ikke du vil få problemer med dårligt vejr, det er bare med at komme
tidligt af sted om morgenen.
Fra Hirsholmene til Vinga er der ikke mere end 2 timer,også møder du alle
dem der er på vej den modsatte vej
Mvh Bent. Fra Fr-havn søsportshavn.
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (
http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.760 / Virus Database: 509 - Release Date: 10-09-2004