Foldepropel kontra fast propel
Fra : Peder Stjernholm

Dato : 10-09-04 18:49

Hej alle.

Er her nogle der kan hjælpe mig ?

Jeg står for at skal ha' en ny motor, og dermed også ny skrue - hvor meget
bremser det båden hvis jeg vælger en fast propel ?

på forhånd tak

/peder

Fra : Preben Christensen

Dato : 10-09-04 22:00

Hej

jeg har ikke stødt på nogle videnskabelige beregninger på farttab, men mine
egne erfaringer siger også at de er meget begrænset.
En roterende skrue vil give den mindste modstand, men giver også er unødigt
slid på lejerne.
Foldepropeller er godt til kapsejlads og hvis du har travlt, så hvis du skal
ud på havet for at stresse af er der ingen grund til denne ekstra udgift.
En fast propel ingen tekniske problemer, så det er op til en personlig
hvad det er man vil, forskellen i hastighed er max 1 Knob på en f.eks maxi
77

Venlig hilsen

Preben

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-09-04 13:46

Heldigvis fandt Preben Christensen <christensendunder@mail.tele.dk>
tastaturet og skrev i news:pBo0d.5601$394.3975@news.get2net.dk:
> [...]
> men mine egne erfaringer siger også at de er meget begrænset.
> En roterende skrue vil give den mindste modstand, men giver også er

Ikke rigtigt, et propel der tvangsroterer bremser ca lige så meget som en
fast plade med samme diameter. En fast propel skal altid bremses hvis den
ikke trækker.

> Foldepropeller er godt til kapsejlads og hvis du har travlt, så hvis
> du skal ud på havet for at stresse af er der ingen grund til denne
> ekstra udgift.

Til gængæld kan det være et problem for en foldepropel at bakke - det skal
man tage hensyn til ved havnemanøvre.

/carsten

Fra : AFN

Dato : 11-09-04 17:48

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fast plade med samme diameter. En fast propel skal altid bremses hvis den

Hmm. Teori er et, praksis noget andet. Jeg mente også at propellen altid
skulle stå bremset under gang. Men ved flere (utallige) forsøg, har det vist
sig at der rent faktisk er 0,5 knob mere fart i båden når propellen løber
frit. Dette er med en 14" 4-bladet propel monteret på en 9 ton tung sejlbåd.
Med en mindre, og måske 2-bladet vil forskellen nok være næsten umærkelig.

sejlerhilsen /Anders

Fra : bentp

Dato : 12-09-04 07:22

1 knob er immervæk også noget. Der er en vis forskel på 5 eller 6 knob, hvis
du har 50 sm. foran dig.

Fra : Preben Holm

Dato : 11-09-04 12:20

> Er her nogle der kan hjælpe mig ?
>
> Jeg står for at skal ha' en ny motor, og dermed også ny skrue - hvor meget
> bremser det båden hvis jeg vælger en fast propel ?
>
> på forhånd tak

Volvo reklamerer med op til 1.5 knob Men det er jo blot reklame og
kommer jo nok også meget an på bådtypen i sig selv.

Mvh / Preben Holm

Fra : Stjernholm

Dato : 12-09-04 14:09

Tak for de mange svar, både her i gruppen og på mail.
Jeg vælger helt sikkert en foldepropel igen

/peder