"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:dCJ%c.5364$ki5.4367@news.get2net.dk...
> Hej
> Er der nogen der besidder en teknisk viden og kan oplyse mig om hvad en
> kutterrig gør er mest beregnet til (ud over at se godt ud)
>
Hej Michael
Der er mange grunde, som du også selv er inde på:
bl.a.
det er lettere at håndtere flere små sejl
det giver flere kombinationsmuligheder
ekstra afstivning af masten
Jeg har selv netop forsynet min B31 med spryd, og i den forbindelse rigget
om til kutterrig, og ja det er mere besværligt i vendingerne, men jeg har
valgt at gøre det fordi vi nu har fået rullegenua.
Rullegenuaen sidder på forstaget ude på sprydet, og den er jo relativt stor.
Jeg bryder mig ikke om i tilfælde af rigtig blæsvejr, at rulle den sammen ,
og så bruge "resten" som stormfok - det giver nemlig et modbydeligt træk på
den tynde "styreline", og en relativt dårlig facon i "stormfokken".
Hvis klemmen, eller linen svigter, så har jeg pludselig 38 kvm genua, hvor
jeg på grund af vindstyrken kun ønsker mig 6 kvm stormfok - det siger altså
BANG!!
Med kutter riggen har jeg pludselig fået et forstag, som står dejlig
"beskyttet" langt inde på dækket, og hvor jeg kan sætte stormfokken, og så
ellers rulle genuaen helt ind (og give den en ekstra surring omkring
forstaget, så jeg er 100% sikker på at den ikke pludselig ruller ud!!).
Det krævede lige lidt overvejelser omkring "træk og tryk" i mast og
fastgørelse af kutterstaget i dækket - det er store kræfter man har med at
gøre, men det kunne lade sig gøre i vores tilfælde.
Vi har nu sejlet med det to somre, og har ikke et øjeblik fortrudt - men da
vi IKKE sejler kapsejlads, så betyder det heller ikke noget lige at rulle
genuaen halvt sammen i vendingerne..
Hilsen John
|