"Thomas Strandtoft" skrev i en meddelelse:
> Hvis hun er vant til en diesel skal hun måske kigge på
> dieselversionen af Yaris, hun er vel vant til at skifte gear før
> motoren kommer op i omdrejninger..
Jeg faldt lige over denne artikel hos FDM fra oktober 2002:
FDM's Motor kårer Danmarks mest økonomiske bil.
Anskaffelsesprisen alene afgør ikke, om en bil er billig at eje. Det er
heller ikke nødvendigvis den bil, som kører længst på literen, der i sidste
ende er den mest økonomiske.
Det viser en omfattende undersøgelse, som Motor præsenterer i
oktobernummeret. Ved at tage alle relevante udgifter i betragtning, kan
Motor kåre den dieseldrevne Toyota Yaris 1.4 til Danmarks mest økonomiske
bil.
1,2 mio. danskere pendler dagligt til og fra arbejde. For at finde ud af,
hvilken bil, der klarer opgaven billigst, har Motor udvalgt seks
dieseldrevne og seks benzindrevne pendlerbiler. Og selv om Toyota Yaris D-4D
i anskaffelse koster 50.000 kr. mere end feltets billigste - Daewoo Matiz -
er den alligevel godt 12 pct. billigere pr. kørt km. Toyota Yaris koster
1,46 kr. pr. km - alt inkl.
Dieselbilerne sætter sig på Top 3. Efter Toyota Yaris følger Peugeot 206 1.4
HDi og Smart City CDi.
Motors test omfattede en identisk rute på 750 km for hver bil med en
realistisk blanding af bykørsel, landevej og motorvej. I gennemsnit kørte
dieselbilerne 25,6 km pr. liter, mens benzinbilerne kørte 16,9 km/l. VW Lupo
toppede blandt dieselbilerne med 29,3 km/l, mens Opel Corsa Eco var den
bedste benzinbil med 20,5 km/l. I syv af bilerne kørte Motor længere pr.
liter end EU-normtallet.
At indkøbsprisen ikke er afgørende for den samlede udgift ved at holde bil,
understreges af, at Top 3 bilerne befinder sig i feltets dyre halvdel.
En af favoritterne på papiret, VW Lupo 3L med sit EU-normtal på 33,3 km/l,
kom på en samlet 7. plads. Lupo kører langt på literen, men alligevel langt
fra sin norm. Den har feltets laveste brændstofudgift og ejerafgift, men er
over dobbelt så dyr i service - og bruger dobbelt så dyre dæk - sammenlignet
med testvinderen.
Udgiften pr. km er beregnet ud fra 100.000 kilometers kørsel over en periode
på tre år, og baserer sig på bilens pris, den reelle brændstoføkonomi
(FDM-test), dækudgifter, vedligeholdelse (servicekontrakt), forsikring,
ejerafgift, værditab, rentebyrde og autohjælp.
De årlige udgifter varierede fra godt 48.500 kr. til knap 62.000 kr. En
forskel på over 1.000 kr. om måneden.
Motors beregninger viser også, at dieselbilerne er i front, selv om man
blot kører 15.000 km om året - da koster Yaris 2,20 kr. pr. km, Peugeot 206
koster 2,22 kr. og Smart 2,30 kr. pr. km. Forskellen på at vælge den mest
økonomiske eller den mindst økonomiske pendlerbil er her 750 kr. om måneden.
Se skema over det samlede resultat af Motors test:
http://www.fdm.dk/motor/oekonomitest.pdf