DLSK1 regner distance forkert...
Fra : Jens

Dato : 01-09-04 11:13

Hej NG

Jeg har funderet over flg. fejl:

Når jeg downloader et track fra min Garmin eTrex fås f.eks. flg. i søkortets
'logbog':

31. juli 2004
Første position 31-07-2004 09:40:36
Sidste position 31-07-2004 12:33:15
Tilbagelagt afstand: 5,5 sm
Gennemsnitsfart: 4,0 knob

Der er altså sejlet i 02:52:39 timer med en gennemsnitsfart på 4,0 knob.
Iflg. min hovedregning skulle det give en udsejlet distance på 11,5 SM, men
DLSK1 får det altså kun til 5,5 SM. Tracket på kortet ser rigtig ud - eneste
fejl er den beregnede afstand...

De fleste beregninger ser rigtige ud, men det ser ud til, at det konsekvent
går galt, ved sejladser, hvor man passerer kl. 12:00 i søen.

* Har andre oplevet tilsvarende?
* Har I en forklaring / løsning?

På forhånd tak!

Jens

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-09-04 09:07

Jens wrote:
> [...]
>
> De fleste beregninger ser rigtige ud, men det ser ud til, at det
> konsekvent går galt, ved sejladser, hvor man passerer kl. 12:00 i

Har lige kigget min log igennen - jeg kan ikke se at min regner galt er det
mon noget med at gennemsnitshastigheden beregnes efter gennemsnittet af de
hastigheder der kommer fra GPS's -så kunne det være at problemet mere ligger
i eTrex'en end i DLSK ?

--
/carsten

Fra : Poul Hyldig

Dato : 03-09-04 15:40

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mon noget med at gennemsnitshastigheden beregnes efter gennemsnittet af de
> hastigheder der kommer fra GPS's -så kunne det være at problemet mere

Kan den ene være sat til at opgive i Km. og den anden Sømil ?

Hilsen poul

Fra : kemster

Dato : 07-09-04 13:50

> 31. juli 2004
> Første position 31-07-2004 09:40:36
> Sidste position 31-07-2004 12:33:15
> Tilbagelagt afstand: 5,5 sm
> Gennemsnitsfart: 4,0 knob

et udsnit fra min log.....

Første position 01-08-2004 23:13:03
Sidste position 02-08-2004 00:20:45
Tilbagelagt afstand: 4,0 sm
Gennemsnitsfart: 6,7 knob

Sys ikke det ser helt skævt ud, men prøv selv at regne efter.

MVH
Kemster

Fra : Bjarne Johansen

Dato : 07-09-04 15:47

"kemster" <kemster@cs-wuzz.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tilbagelagt afstand: 4,0 sm
> Gennemsnitsfart: 6,7 knob
>
> Sys ikke det ser helt skævt ud, men prøv selv at regne efter.

Hej Kemster
Det ser helt fornuftigt ud, bortset fra at din gennemsnitsfart på 6,7 må
være i km/t?
Bjarne

Fra : kemster

Dato : 07-09-04 17:13

> Det ser helt fornuftigt ud, bortset fra at din gennemsnitsfart på 6,7 må
> være i km/t?
> Bjarne

Det er det nu ikke..... hvis DLSK sættes til at vise metrisk, så ser det
således ud.

Første position 01-08-2004 23:13:03
Sidste position 02-08-2004 00:20:45
Tilbagelagt afstand: 7.483 m
Gennemsnitsfart: 12,4 km/t

MVH
Kemster

Fra : Jens

Dato : 09-09-04 10:49

Tak for alle gode råd- det er dog endnu ikke lykkedes mig at finde en
forklaring, men jeg vender naturligvis tilbage her med svaret hvis/når det
lykkes.

Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-09-04 19:38

Mon det er fordi start og stop tiderne er totalt fra du starter til du
stopper ruten i dlsk, men at dlsk (som min gps) kun udregner
gennemsnitshastigheden på de tidsperioder, hvor man bevæger sig ?? Måske
tager dlsk ikke de 5 minutter hvor du havde slukket gps'en med i beregningen
??

Bare en tanke.

Bjarke