Kabel mellem navigator og pc...
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 31-08-04 23:32

Hej Ng

Nogen gode ideer til fremskaffelse af kabel til overførsel af positionsdata
fra Furuno navigator til navigations pc...??

Der er allerede monteret et kabel til DSC'en, så hvis nogen kender til et
"y" kabel, der har navigatoren i den ene ende og mulighed for kobling til
hhv. pc og DSC i de andre ender, imødeses kommentarer...

På forhånd tak !

Mvh Keld

Fra : Leif Bengtsson

Dato : 03-09-04 12:57

Keld Rosenberg wrote:

> [...]
> "y" kabel, der har navigatoren i den ene ende og mulighed for kobling til
> hhv. pc og DSC i de andre ender, imødeses kommentarer...

Jag tror att det blir svårt.
Mellan apparaterna sker en sorts seriell kommunikation.
Vilket innebär att dom pratar med varandra hela tiden.
Måske kan du skriva ett program för din PC som lyssnar på
kommunikationen och sedan skickar informationen vidare till
ditt program för navigation. Annars blir det nog konflikt hvis du vill
ha båda igång.
Måske kan du använda en pC-Switch en sådan du använder för
att koppla två möss och tangentbord till PC:n.
Men då får du välja vilken som skall vara inkopplad.
Måske finns det någon annan lösning.

Leif Bengtsson
--
byt nospam i mailaddres till algonet för riktig mail

Fra : jetp

Dato : 03-09-04 14:25

> Nogen gode ideer til fremskaffelse af kabel til overførsel af
positionsdata
> fra Furuno navigator til navigations pc...??

Jeg har installeret en Furuno GP30 for en kammerat, og i datakablet til den
er der ud/ind til pc og ud til en slave ex. din DSC. Hvilken navigator
drejer det sig om?

Mvh Jens, Randers

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 05-09-04 00:43

"jetp" <jetpFJERN@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> er der ud/ind til pc og ud til en slave ex. din DSC. Hvilken navigator

Det er en Furuno GP90..

Og jeg kan se på en tegning at der er 4 dataporte hvor der åbenbart skal
anvendes specialkabler (runde stik)... På den amerikanske Furuno-side er der
kabelbeskrivelser, så tricket er nok at finde stikkene.. Furuno Dk har endnu
ikke svaret på en henvendelse..

Keld

Fra : jetp

Dato : 05-09-04 09:11

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> kabelbeskrivelser, så tricket er nok at finde stikkene.. Furuno Dk har

Ja, det ser det ud til, for der er da mange muligheder på den gps. Stikkene
er desværre ret dyre. Jeg synes, jeg så et sted, som producerede selve
stikkene meget billigere, men det kan jeg desværre ikke finde mere.

Mvh Jens, Randers

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-09-04 14:48

Keld Rosenberg wrote:
> [...]
> til et "y" kabel, der har navigatoren i den ene ende og mulighed for
> kobling til hhv. pc og DSC i de andre ender, imødeses kommentarer...

Hej Keld
Det kommer an på hvilken Furono - nogle (markII tror jeg) af dem har flere
interface's hvoraf det ene kan sættes til RS232 - så er det lige til at
lodde en ledning på !
DSC'e er formodentlig forbundet vis NMEA forbindelserne - der fordeles til
hvad der ellers bruger nav data.
Alternativet er ellers en NMEA-RS232 boks

--
/carsten