Ruminddeling i kistebænke
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-04 14:10

Jeg har nogle dejlig store kistebænke, men det er ufattelig upraktisk, at
alt ligger og roder nede i bunden (hvor man lige præcis *ikke* kan nå ned).
Så jeg har besluttet mig til at lave nogle "ruminddelinger" med lodrette og
vandrette plader (hylder). Jeg tror jeg ved hvad jeg vil have hvor, så nu
udestår "bare" arbejdet.

Hvad er den bedste teknik til dette og hvilke materiale skal man bruge ??

Jeg havde tænkt at lime teaklister på siderne og glasse et lag eller to
udover (de smalle fiberruller og epoxy). Herefter ville jeg male hele
kistebænken (det trænger de alligevel til) indvendigt. Til sidst ville jeg
skære nogle plader og skrue dem fast i listerne.

(Det er lidt vigtigt at hylderne kan tages af i den enes kistebænk, da der
er nogle el-installationer man muligvis skal til, hvis der skal laves noget
om)

Til sidst ville jeg sætte (skrue) nogle revler på hylderne, så ikke tingene
falder ned eller står og kører rundt når vi giver den hele armen. Der skal
også nye/flere kroge/knager til tovværk, spilhåndtag osv.

Er det den rette teknik og hvilken type plader er de bedste (tynde og lette,
men stærke nok til ikke at svaje for meget over de 50-60 cm der er)? Har
teaken godt af at være lukket inde bag glasfiberen?

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-04 14:13

Jeg har lagt en lille tegning på: http://www.maximalt.dk/kistebnk.jpg

/Bjarke

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 29-08-04 16:32

> [...]
> kistebænken (det trænger de alligevel til) indvendigt. Til sidst ville jeg
> skære nogle plader og skrue dem fast i listerne.

Hej Bjarne

Du kan også bruge elektrikkerrør, istedetfor teaklister, det har jeg hørt
skulle være godt.

Mvh
Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 16:50

På ejendommeligvis fremsatte Bjarke Christensen følgende påstand:

> [...]
> jeg ved hvad jeg vil have hvor, så nu udestår "bare" arbejdet.
>
> Hvad er den bedste teknik til dette og hvilke materiale skal man

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til at komme hverken epoxy
eller fiber på en teakliste. Den skal nok holde resten af dit liv
uden. Dertil kommer, at det er møgsvært at komme til dernede, og det
er et større arbejde at få smurt epoxy og fiberen tilstrækkeligt ind i
træet, uden at der opstår luftbobler. Teak suger jo ikke epoxy særligt
godt. Hvis du vil bruge en liste, som skal glasses fast, så brug lærk
eller fyr. Det er meget nemmere at arbejde med i relation til epoxy.

Hvis jeg skulle lave det, så ville jeg tage nogle almindelige
søm/vinkelbeslag og bukke, så de passer i buen. Dem ville jeg så lime
og glasse fast med fortykket epoxy. Så kan du lægge en liste oven på
dem, eller du kan endda lime listen fast på pladen. Et par
gennemgående bolte med fløjmøtrikker og det er nemt at flytte igen.
Fortryder man arbejdet, så er et par beslag meget nemmere at fjerne
end en hel liste, der er glasset fast.

Jeg ville ikke ofre penge på en teakliste, men ville bruge almindelig
fyr og så lakere det et par gange med epoxy. Du skal jo alligevel give
pladerne et eller andet beskyttelse. Pladerne skal bare være det
billigste marinefiner eller østenfiner.

Et modificeret eksempel her: www.tersgov.dk/kistebnk.jpg

Men husk, at skal du lime/glasse, så skal du slibe helt ind til
fiberen. Men det ved du vel...

Og husk, rigtige mænd bruger West epoxy

Claus
--
GØR ET KUP
NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 16:55

På ejendommeligvis fremsatte Claus Tersgov følgende påstand:

> dem, eller du kan endda lime listen fast på pladen. Et par
> gennemgående bolte med fløjmøtrikker og det er nemt at flytte igen.

Godav

Fløjmøtrikker fordrer naturligvis, at man kan komme til under pladen

Kan man ikke det, så kan man bare svejse en møtrik fast på beslaget.

Claus

Fra : Preben Christensen

Dato : 29-08-04 18:09

Hej

Kan man ikke bruge bodexplader det som man bruger i f.eks bunden af en
trailer eller suger det vand?
Kan man så ikke behandle snitfladerne med et eller andet (Linolie)?
Hvor billigt er marinefiner og østenfiner i forhold til bodexplader?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 19:17

På ejendommeligvis fremsatte Preben Christensen følgende påstand:

> [...]
> Kan man så ikke behandle snitfladerne med et eller andet (Linolie)?
> Hvor billigt er marinefiner og østenfiner i forhold til bodexplader?

Bodex plader, støbefiner, eller som andre kalder det, karosserifiner
er mange ting. De er meget forskellige, fordi nogle har pålagt en film
af polyester, og nogle er oliehærdede og andre er ikke. Prisen er
afhængig af filmtykkelse og kvalitet.

Jeg har for en del år siden produceret hestebokse, og der brugte jeg
disse plader. De var pålagt med 300/450 gr. film pr kvadratmeter, og
de var relativt dyre. Men stærkere plade fås heller ikke...

Linolie hjælper ikke meget på kanttfladerne, fordi det jo fordamper på
længere sigt. Hvis man skal bruge noget, så skal det være lim eller
shellak. Det skal hærde op, så det lukker for bestandigt.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-04 22:54

Den slags har jeg faktisk lige brugt. Jeg har lavet en ny køleboks der i min
Magic er kombineret med trappenedgang. Bodex (??) pladen gav en super stabil
platform, som mine 100 kg venner snildt kan hoppe på.

- men det er TUNGT. Pladen (60-70 cm gange ca. 40 cm i 16 mm) vejer lige så
meget som hele resten af kassen og køleboksen til sammen. Super materiale,
men pga. vægten vil jeg nok helst ikke have for meget af det i båden. Jeg
har jo trods alt nogle kapsejladser der skal vindes (eller i hvert fald ikke
tabes for stort )

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-04 18:08

OK, det har du muligvis ret i.

Metoden var bare for at jeg regnede med det ville være svært at få listen
til at sidde ordentligt fast bare ved at sætte den i epoxy. Hvis jeg bruger
beslag kan jeg ligeså godt lægge hylderne direkte på beslagene.

Ideen med beslag er nok god. Rustfrit eller sø-aluminium ?? Jeg kunne sætte
nogle streger hvor hylderne skal ende og så "klistre" beslagene på. Hvordan
sikrer man de ikke glider indtil epoxyen hærder ?? Det er i
størrelsesordenen 6-8 hylder/skillerum jeg skal have sat fast, så vi taler
op mod 50 beslag....

teori vedr. West: I så fald er jeg en rigtig mand. Det vil jeg lige fortælle
konen ... <smile>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 19:10

> [...]

er
> i størrelsesordenen 6-8 hylder/skillerum jeg skal have sat fast, så

Brug ganske almindelige galvaniserede sømbeslag. Alt andet koster en
formue, når du skal bruge så mange.

Du sætter dem fast på denne måde:

Skru en halvlang træklods på beslaget og klistre den fast med
gaffatape - af den rigtige gode slags. Så kan du kommer til at lime og
glasse. Først primer du beslaget og skrogsiden med ren epoxy. Lad
tørre 30-60 minutter. Så blander du en gang lim med 404 eller 407 som
du smører godt på beslaget og skrogsiden. Så monterer du beslaget og
klistrer træklodsen fast med tape på skrogsiden. Når limen er ved at
være tør, kan du begynde at glasse. Hvis du gøre det rigtigt, så er
det slet ikke sikkert, at det er nødvendigt at glasse overhovedet. Har
limen fat i fiberen, så er det hamrende strækt!

Når limen er våd, så kan du iøvrigt sagten lægge en strimmel fiber på.
Men husk at det skal være Roving måtter, altså de meget fine og tynde.
De kan sagtens opsuge limen, og du kan også snildt pensle udfortyndet
epoxy ind i, selv om limen ikke er helt tør. Er du fingernem, så kan
det sagtens laves i een arbejdsgang.

Hvis du bruger 60x60mm sømbeslag, så skal du ikke bruge så mange pr.
plade.

I øvrigt kan du jo også, som Preben foreslår, bruge karosserifiner.
Det er ganske stærkt, men den gode slags med meget glasfiber (300
gr. ) er også ret dyr. Men det er super stærkt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 19:32

På ejendommeligvis fremsatte Claus Tersgov følgende påstand:

> Du sætter dem fast på denne måde:
> Skru en halvlang træklods på beslaget og klistre den fast med

Hvis den er for avanceret, så er der lige et modelfoto her:
www.tersgov.dk/beslag.jpg

Desværre har jeg intet gaffatape

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 20:24

På ejendommeligvis fremsatte Bjarke Christensen følgende påstand:

> Hvad er den bedste teknik til dette og hvilke materiale skal man
> bruge ??

Jeg kommer da lige i tanke om, det er jo dybest set slet ikke
nødvendig at bruge et beslag, en almindelig træklods er jo alt
rigeligt og langt billigere

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-04 22:49

Yes, det var da en ide. jeg formoder man kan bruge samme ide med at montere
dem på en liste, så de holdes under hærdningen og i den rette position.

Jeg er ikke meget for galvaniseret. Har set for mange "uhyggelige" eksempler
på indfestninger i bl.a. Maxi 77 der er galvaniseret indstøbt i glasfiberen.
Der er godt nok ikke meget tilbage efter 20 år.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-04 11:31

> [...]

> Yes, det var da en ide. jeg formoder man kan bruge samme ide med at
> montere dem på en liste, så de holdes under hærdningen og i den

Skru en øsken i klodsen og brug en snor

Claus