På ejendommeligvis fremsatte pocasaab følgende påstand:
> Når jeg har sejlet et stykke tid FORSVINDER motorolien over i gearet
!
> Lejet fra krumtapen til gearet ligger ca 10 cm over oliesumpen, så
man
> skulle ikke tro at det kan blive tryket ind i gearet selv om der der
> skulle være en smule lækage, endvidere kommer der ingen olie ud af
> gearet, der er ingen evt. tryk fra krumtaphuset.
> Har nogen et godt bud på hvad der galt.
Jeg kender ikke din motor i detaljer, men det lyder underligt, at
olien skulle kunne løbe *ind* i gearkassen. Normalt er der jo
dobbeltlukket, fordi gearkasser kan sidde på forskellige motorer. Det
eneste bud, jeg kan komme på, er, at simmringen omkring krumtapakslen
er utæt. Det er ikke usandsynligt, men at olien ligefrem løber helt
ind i gearet er mystisk. Så skulle der være ganske meget tryk på.
Hvordan starter din motor? Er der startvanskeligheder, navnlig i koldt
vejr, og er der tegn på underkompression?
Det kan du bl.a. konstantere ved at fjerne oliepåfyldningeslåget mens
motoren kører. Kommer der voldsomt meget luft ud af dette rør, når du
gasser op, så er der noget som kan tyde på slidte stempelringe. Det er
som oftest det, der ødelægger simmringen omkring krumtappen.
Har du mulighed for at køre med motoren, uden gearkassen på? Den er
ikke særlig vanskelig at fjerne. Du har vel undersøgt, at motoren ikke
bliver for varm, så olien evt. bliver for tynd?
Claus
--
GØR ET KUP
NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!
NU KUN 35.000
www.nimbus26.dk