Utæt dæk
Fra : Vagn Schultz

Dato : 28-08-04 19:25

Mit, iøvrigt flotte lærketræs dæk er utæt som en si, jeg har besluttet mig
for at male det inden næste sommer, men hvordan?? Har hørt om en
siliconebaseret, transparent dæksmaling. Nogen der kender til det. og, nej
jeg tænker ikke på Decolay.
Hilsen Vagn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-08-04 21:51

På ejendommeligvis fremsatte Vagn Schultz følgende påstand:

> [...]
> hørt om en siliconebaseret, transparent dæksmaling. Nogen der kender
> til det. og, nej jeg tænker ikke på Decolay.

Jeg har aldrig hørt om siliconebaseret maling til brug på både. Det er
naturligvis ikke ensbetydende med, at det ikke findes, men normalt er
silicone og maling/lak to ting, der slet ikke går i spænd sammen.
Siliconespray er det værste, en vognmaler kan komme ud for, og alle
ved, at siliconefuger heller ikke kan overmales. Jeg kan ikke
forestille mig, at det er noget, der virker på et trædæk. De steder,
hvor man normalt bruger siliconbaseret maling, er steder, hvor der er
krav til høje temperatuer, og steder, hvor malingen skal kunne "ånde".
Der er f.eks. flere typer siliconemaling til pudsede husmurer.

Du skriver, at dit træ ser pænt ud, så mon ikke, at det er dine fuger,
der er meget utætte. Hvis ikke du gør noget ved dine fuger, så hjælper
det heller ikke at male træet. Hvis du absolut vil male, så vil jeg
anbefale en gang West epoxy og en maling, der kan overmales på dette.
Men fugerne skal naturligvis repareres, inden du maler.

Claus

--
GØR ET KUP
NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!

Fra : Vagn Schultz

Dato : 29-08-04 09:21

Hej Claus
Jeg fugede dækket om sidste år og resultatet er faktisk blevet meget godt.
Der er enkelte fuger der er utætte, men det største problem er selve træet
der i tørt vejr tørrer ud og sprækker. Faktisk så meget at man har frit
udsyn fra køjen! Jeg ved godt at sådan et dæk skal svabres dagligt for at
holde det tæt, men jeg er jo ikke i båden hver dag.
Så ideen med siliconemalingen var at lægge en vandtæt hinde ud over hele
dækket.
Jeg har også overvejet at lægge lærred på, måske er det en bedre ide da
træet kan ånde igennem det.
Hilsen Vagn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 12:02

> [...]

> at man har frit udsyn fra køjen! Jeg ved godt at sådan et dæk skal
> svabres dagligt for at holde det tæt, men jeg er jo ikke i båden

Hvis træet arbejder så meget, at det direkte åbner sig, så er det ikke
sikkert, at det hjælper at male. Så skal du i hvert fald følge en
speciel arbejdsgang. Malingen lukker jo træet, så det ikke kan suge
fugt , og dermed vil det sprække mere og mere på sigt. Det hjælper
ikke engang at give det olie, fordi olie ikke har den optimale effekt
på fyr og lærk. Jeg vil klart anbefale West epoxy, og det skal gøres,
når træet er helt tørt.

Hvis du vil lægge lærred på, skal skal du lægge oliehærdede
masonitplader under. Lærred vil ikke ligge godt, hvis ikke underlaget
er 100% stabilt, det vil bare rive sig løs - før eller siden.

Claus

Fra : Vagn Schultz

Dato : 29-08-04 13:30

Tak for svarene, jeg tager dem med i mine overvejelser.
Vagn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 14:07

På ejendommeligvis fremsatte Vagn Schultz følgende påstand:

> Tak for svarene, jeg tager dem med i mine overvejelser.
> Vagn

Bare du er opmærksom på, at dit træ ikke står til at redde. Når det
først har tørret så meget ud, at der er kommet sprækker, så er det
ikke noget, der kan heles igen. Plankerne er simpelthen defekte, og de
kan ikke trække sig så meget sammen, at det bliver tæt igen.

Claus