|
| Bremseproblemer efter lejeskift. Fra : Anders Wegge Jakobse~ |
Dato : 04-09-04 13:08 |
|
Jeg har brug for lidt mere viden inden jeg går til mit værksted og
brokker mig på mandag. Jeg håber at der er nogen der kan give mig et
hint om hvad det egentlig er der er gået galt.
Problemet er som følger: Jeg har fået skiftet et
baghjulsleje. Relativt kort tid efter jeg hentede bilen på værkstedet,
lagde jeg mærke til at bremsepedalen vibrerede ved en let
bremsning. Hvis jeg trådte virkeligt igennem, holdt den sig i ro. I
dag har det så udviklet sig til at jeg har en "hængende" bremse på
baghjulet. Dvs. det lyder som om bremsen hænger, men det er en meget
ujævn lyd der kommer.
Min teori er at bremsebelægningen (det er en tromlebremse) har løsnet
sig delvist i forbindelse med at hjullejet blev skiftet. Det har så i
første omgang betydet at der er kommet modtryk i bremsesystemet, og
sidenhen har den så sluppet så meget at den støder mod bremseklodsen
hele tiden. Er det helt hen i vejret?
Og uanset årsagen, er det så noget jeg skal kræve udbedret på
værkstedets regning, eller er det en risiko man selv skal påtage sig?
Og burde værkstedet selv have lagt mærke til det?
--
/Wegge < http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge
| |
Uffe Bærentsen (04-09-2004)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 04-09-04 22:16 |
|
"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
news:m3brgmuti4.fsf@obelix.wegge.dk...
> Problemet er som følger: Jeg har fået skiftet et
> baghjulsleje. Relativt kort tid efter jeg hentede bilen på værkstedet,
> lagde jeg mærke til at bremsepedalen vibrerede ved en let
> bremsning. Hvis jeg trådte virkeligt igennem, holdt den sig i ro. I
> dag har det så udviklet sig til at jeg har en "hængende" bremse på
> baghjulet. Dvs. det lyder som om bremsen hænger, men det er en meget
> ujævn lyd der kommer.
Kør tilbage til værkstedet og fortæl dem om dine observationer.
Hvis det er et ordentligt værksted, så vil de undersøge hvad det kan være.
> Min teori er at bremsebelægningen (det er en tromlebremse) har løsnet
> sig delvist i forbindelse med at hjullejet blev skiftet. Det har så i
> første omgang betydet at der er kommet modtryk i bremsesystemet, og
> sidenhen har den så sluppet så meget at den støder mod bremseklodsen
> hele tiden. Er det helt hen i vejret?
Hvis det er hvad der er sket, så er værkstedet ikke kompetent nok til
opgaven.
At en bil kører ud fra et værksted med den fejl du beskriver må ikke kunne
ske.
> Og uanset årsagen, er det så noget jeg skal kræve udbedret på
> værkstedets regning, eller er det en risiko man selv skal påtage sig?
> Og burde værkstedet selv have lagt mærke til det?
Jeg tror næsten ikke på det jeg læser.
En risiko man påtager sig ved at sende bilen på værksted?
Hvad er det for noget ævl?
Værksted skal da reparere bilen, ikke ødelægge noget.
Du påtager dig ikke nogen risiko ved at sende bilen på værksted.
Hvis du har den fornemmelse, så skift værksted med det samme.
Øhhh, vent lige til de har fundet ud af hvad der er gået galt denne gang.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Lykke (05-09-2004)
| Kommentar Fra : Lykke |
Dato : 05-09-04 08:12 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:413a3088$0$204$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3brgmuti4.fsf@obelix.wegge.dk...
>
> > Problemet er som følger: Jeg har fået skiftet et
> > baghjulsleje. Relativt kort tid efter jeg hentede bilen på værkstedet,
> > lagde jeg mærke til at bremsepedalen vibrerede ved en let
> > bremsning. Hvis jeg trådte virkeligt igennem, holdt den sig i ro. I
> > dag har det så udviklet sig til at jeg har en "hængende" bremse på
> > baghjulet. Dvs. det lyder som om bremsen hænger, men det er en meget
> > ujævn lyd der kommer.
>
> Kør tilbage til værkstedet og fortæl dem om dine observationer.
> Hvis det er et ordentligt værksted, så vil de undersøge hvad det kan være.
>
> > Min teori er at bremsebelægningen (det er en tromlebremse) har løsnet
> > sig delvist i forbindelse med at hjullejet blev skiftet. Det har så i
> > første omgang betydet at der er kommet modtryk i bremsesystemet, og
> > sidenhen har den så sluppet så meget at den støder mod bremseklodsen
> > hele tiden. Er det helt hen i vejret?
>
> Hvis det er hvad der er sket, så er værkstedet ikke kompetent nok til
> opgaven.
> At en bil kører ud fra et værksted med den fejl du beskriver må ikke kunne
> ske.
>
> > Og uanset årsagen, er det så noget jeg skal kræve udbedret på
> > værkstedets regning, eller er det en risiko man selv skal påtage sig?
> > Og burde værkstedet selv have lagt mærke til det?
>
> Jeg tror næsten ikke på det jeg læser.
> En risiko man påtager sig ved at sende bilen på værksted?
> Hvad er det for noget ævl?
> Værksted skal da reparere bilen, ikke ødelægge noget.
> Du påtager dig ikke nogen risiko ved at sende bilen på værksted.
> Hvis du har den fornemmelse, så skift værksted med det samme.
> Øhhh, vent lige til de har fundet ud af hvad der er gået galt denne gang.
>
>
>
> --
> mvh Uffe
> Sierra 2,0i DOHC
>
>
Mekanikker er også kun mennesker, der bør ikke kunne ske fejl ,men det gør
der alligevel. Hvis værkstedet så udbeder fejlen med en undskyldning så har
de gjort det de skulle.
Jeg ved ikke om du kender nogle navngivne personer der er fejlfri? for så
var det ønskelig at de alle var blevet mekanikker til glæde og gavn for os i
gamle biler.
mvh
Poul
| |
Uffe Bærentsen (05-09-2004)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 05-09-04 12:54 |
|
"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:413abc50$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Mekanikker er også kun mennesker, der bør ikke kunne ske fejl ,men det gør
> der alligevel. Hvis værkstedet så udbeder fejlen med en undskyldning så
har
> de gjort det de skulle.
> Jeg ved ikke om du kender nogle navngivne personer der er fejlfri? for så
> var det ønskelig at de alle var blevet mekanikker til glæde og gavn for os
i
> gamle biler.
Hvis fejlen viser sig at være den der er beskrevet.
Bremsebelægning der er løsnet, så er det alvorligt.
Derfor må den slags ikke ske efter et værkstedsbesøg IMO.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Anders Wegge Jakobse~ (05-09-2004)
| Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~ |
Dato : 05-09-04 13:04 |
|
"Uffe" == Uffe Bærentsen <leitiNOSPAM@hotmail.com> writes:
> "Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:413abc50$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Mekanikker er også kun mennesker, der bør ikke kunne ske fejl ,men det gør
>> der alligevel. Hvis værkstedet så udbeder fejlen med en undskyldning så
> har
>> de gjort det de skulle.
>> Jeg ved ikke om du kender nogle navngivne personer der er fejlfri? for så
>> var det ønskelig at de alle var blevet mekanikker til glæde og gavn for os
> i
>> gamle biler.
> Hvis fejlen viser sig at være den der er beskrevet.
> Bremsebelægning der er løsnet, så er det alvorligt.
Rolig nu, jeg ved ikke om det er det der er sket. Det er bare det
eneste jeg kan komme på der giver de beskrevne symptomer. Så jeg er
interesseret i at høre om det overhovedet lyder plausibelt. Og hvis
der er en anden mulig forklaring vil jeg også gerne høre den.
--
/Wegge < http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge
| |
Uffe Bærentsen (05-09-2004)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 05-09-04 14:33 |
|
"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
news:m3eklgudlh.fsf@obelix.wegge.dk...
> Rolig nu, jeg ved ikke om det er det der er sket. Det er bare det
> eneste jeg kan komme på der giver de beskrevne symptomer. Så jeg er
> interesseret i at høre om det overhovedet lyder plausibelt. Og hvis
> der er en anden mulig forklaring vil jeg også gerne høre den.
Ja, det kan ske.
Hvis mekanikeren ikke er opmærksom på at få bakkerne ind i tromlen
og han (hun?) bare bruger bolsjehammeren.
Så kan det du har beskrevet godt ske.
Jeg er nysgerrig efter at høre hvad du /mekanikeren finder ud af.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Anders Wegge Jakobse~ (05-09-2004)
| Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~ |
Dato : 05-09-04 14:53 |
|
"Uffe" == Uffe Bærentsen <leitiNOSPAM@hotmail.com> writes:
> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3eklgudlh.fsf@obelix.wegge.dk...
>> Rolig nu, jeg ved ikke om det er det der er sket. Det er bare det
>> eneste jeg kan komme på der giver de beskrevne symptomer. Så jeg er
>> interesseret i at høre om det overhovedet lyder plausibelt. Og hvis
>> der er en anden mulig forklaring vil jeg også gerne høre den.
> Ja, det kan ske.
> Hvis mekanikeren ikke er opmærksom på at få bakkerne ind i tromlen
> og han (hun?) bare bruger bolsjehammeren.
> Så kan det du har beskrevet godt ske.
> Jeg er nysgerrig efter at høre hvad du /mekanikeren finder ud af.
Jeg skal komme med en opfølgning så snart der er sket noget nyt.
--
/Wegge < http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge
| |
Anders Wegge Jakobse~ (06-09-2004)
| Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~ |
Dato : 06-09-04 16:26 |
|
"Uffe" == Uffe Bærentsen <leitiNOSPAM@hotmail.com> writes:
> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3eklgudlh.fsf@obelix.wegge.dk...
>> Rolig nu, jeg ved ikke om det er det der er sket. Det er bare det
>> eneste jeg kan komme på der giver de beskrevne symptomer. Så jeg er
>> interesseret i at høre om det overhovedet lyder plausibelt. Og hvis
>> der er en anden mulig forklaring vil jeg også gerne høre den.
> Ja, det kan ske.
> Hvis mekanikeren ikke er opmærksom på at få bakkerne ind i tromlen
> og han (hun?) bare bruger bolsjehammeren.
> Så kan det du har beskrevet godt ske.
> Jeg er nysgerrig efter at høre hvad du /mekanikeren finder ud af.
Jah, det er jeg sådan set stadig. Da jeg kom på værksted med den her
til morgen var der heldigvis ikke noget brok. Med det samme mekaniker
satte sig til rattet, kunne han godt se at den var gal. Og han var
meget ked af at jeg overhovedet var kommet afsted med den, uden at de
havde opdaget det.
Men hvad der egentlig var problemet, står lidt i det uvisse. Jeg kom
så langt som til at "Der var kommet noget ind i navkapslen, der ikke
skulle være der." Og det gik på. Hvordan det lige kunne påvirke
bremsen fik jeg ikke nogen nærmere forklaring på.
Men jeg er modtagelig overfor et godt bud, enten her eller på
< http://wiki.wegge.dk/index.php/Navkapsel>.
--
/Wegge < http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge
| |
Uffe Bærentsen (06-09-2004)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 06-09-04 21:56 |
|
"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
news:m3y8jnqv0x.fsf@obelix.wegge.dk...
> Jah, det er jeg sådan set stadig. Da jeg kom på værksted med den her
> til morgen var der heldigvis ikke noget brok. Med det samme mekaniker
> satte sig til rattet, kunne han godt se at den var gal. Og han var
> meget ked af at jeg overhovedet var kommet afsted med den, uden at de
> havde opdaget det.
>
> Men hvad der egentlig var problemet, står lidt i det uvisse. Jeg kom
> så langt som til at "Der var kommet noget ind i navkapslen, der ikke
> skulle være der." Og det gik på. Hvordan det lige kunne påvirke
> bremsen fik jeg ikke nogen nærmere forklaring på.
>
> Men jeg er modtagelig overfor et godt bud, enten her eller på
> < http://wiki.wegge.dk/index.php/Navkapsel>.
Jeg vil ikke sige det!
Jeg vil ikke sige det!
Jeg vil ikke sige det!
Jo, jeg vil alligevel.
Det lyder næsten som om lejet enten er spændt for hårdt, så noget er skadet.
Eller ikke spændt nok/låsning af møtrik kikset.
Tror mest på det sidste.
Forestil dig du borer et hul med et 10mm bor.
I det hul bruger du nu en 5mm aksel.
Sådan har det opført sig hvis det er som jeg gætter.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Anders Wegge Jakobse~ (06-09-2004)
| Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~ |
Dato : 06-09-04 22:22 |
|
"Uffe" == Uffe Bærentsen <leitiFJERNES@hotmail.com> writes:
> Det lyder næsten som om lejet enten er spændt for hårdt, så noget er
> skadet. Eller ikke spændt nok/låsning af møtrik kikset. Tror mest
> på det sidste. Forestil dig du borer et hul med et 10mm bor. I det
> hul bruger du nu en 5mm aksel. Sådan har det opført sig hvis det er
> som jeg gætter.
Skulle det så ikke være hele tiden under kørsel? Det var som sagt kun
ved bremsning at den opførste sig rigtigt underligt.
--
/Wegge < http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge
| |
Uffe Bærentsen (06-09-2004)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 06-09-04 22:31 |
|
"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
news:m3n003xfcw.fsf@obelix.wegge.dk...
> Skulle det så ikke være hele tiden under kørsel? Det var som sagt kun
> ved bremsning at den opførste sig rigtigt underligt.
Kommer an på hvor slemt det var.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
|
|