On Fri, 03 Sep 2004 21:59:39 +0200, Maria Frederiksen wrote:
>> > Min har brugt 1½ l på 30.000 km. Gammel Berlingo med 260 kkm på bagen.
>>
>> Flot og godt gjort.
>> Men du skifter vel før de 30.000 km ?
>
> Det burde jeg sikkert, men det har jeg ikke gjort denne gang. Må se om jeg
> kan nå det i weeke-enden - eller rettere om husbond kan nå det
>
Stakkels motor... I havde vel forhåbentlig toppet op med mellemrum
således at den ikke kørte med for lidt olie de sidste par tusinde
kilometer?
Men derudover kan jeg ikke forstå at I ikke bare smider den ind til et af
de firmaer der skifter olie+filter mens du venter. Jeg har gjort det de
sidste par gange, og giver ca. 350kr inkl. alt for at få det gjort. Jeg
har de sidste gange brugt Quickpot og de har gjort det tilfredsstillende,
endda også snakket lidt om erfaringer med sådan en svend (Golf2 AUT) Jeg
er godt klar over at det kan gøres billigere hvis man gør det selv, men
hvis man ikke gider/kan finde tid/energi eller lign. til det, så ofre da
de småpenge på bilen og få skiftet olie på værksted istedet.
Man bliver også meget gladere for motorgangen efterfølgende. Jeg blev
meget overrasket over hvor meget bedre min motor lød+opførte sig da jeg
fik skiftet en velfortjent olie ud. Rolig tomgang, virkede lidt kvikkere
og generelt lød den mere "tilfreds".
Og motoren, tjaa, den er ikke tørstig hvad angår olien, der bliver ikke
toppet op mellem skiftene (ca. hver 6-10.000km) og den når ikke at
drikkere mere end halvdelen mellem high og low mærket på pinden (hvilket
vel svarer til ca. ½L?). Motoren er en 1.6L benziner siddende i en 84'er
Golf2 med ca. 200.000km på klokken.
/Thomas