|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Tandrem og multirem i Sverige (skørt) Fra : Lars L. Hansen |
Dato : 27-08-04 10:00 |
|
Her er en svensker, der hævder at man skal skifte tandrem og multirem
samtidigt. Fint nok - det er en god ide, når mekkeren nu alligevel har
lukket op til motorrummet.
Men at det skulle koste 15.000-20.000 SEK, og at de typisk skal skiftes
efter ca. 25.000 km er helt galt.
Enten har han ikke styr på det decimale talsystem, eller også er svensk
motorjournalistik helt ude i skoven.
Midt på siden, afsnittet "Byt alla samtidigt":
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,519669,00.html
Mvh.
| |
Jakob Jeppesen (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 27-08-04 10:03 |
|
Lars L. Hansen fik på mystisk vis skriblet følgende:
> Her er en svensker, der hævder at man skal skifte tandrem og multirem
> samtidigt. Fint nok - det er en god ide, når mekkeren nu alligevel har
> lukket op til motorrummet.
> Men at det skulle koste 15.000-20.000 SEK, og at de typisk skal
> skiftes efter ca. 25.000 km er helt galt.
Prisen er en anelse høj må man sige, men intervallet på 15000 mil fejler da
ikke noget (1 mil = 10 km)
/Jakob
| |
Lars L. Hansen (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars L. Hansen |
Dato : 27-08-04 10:10 |
|
Jakob Jeppesen wrote:
> Lars L. Hansen fik på mystisk vis skriblet følgende:
>
>>Her er en svensker, der hævder at man skal skifte tandrem og multirem
>>samtidigt. Fint nok - det er en god ide, når mekkeren nu alligevel har
>>lukket op til motorrummet.
>>Men at det skulle koste 15.000-20.000 SEK, og at de typisk skal
>>skiftes efter ca. 25.000 km er helt galt.
>
>
> Prisen er en anelse høj må man sige, men intervallet på 15000 mil fejler da
> ikke noget (1 mil = 10 km)
Nå fs. Jeg troede at det var 1.6 km. Jamen ok så :)
Men prisen ja - første og eneste gang jeg fik skiftet tandrem, kostede
det 2.500 DKK, incl. arbejdsløn, moms, multirem, ruller, strammere og
det hele.
Mvh.
| |
![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 27-08-04 12:01 |
|
Lars L. Hansen wrote:
> Jakob Jeppesen wrote:
>
>> Lars L. Hansen fik på mystisk vis skriblet følgende:
>>
>>> Her er en svensker, der hævder at man skal skifte tandrem og multirem
>>> samtidigt. Fint nok - det er en god ide, når mekkeren nu alligevel har
>>> lukket op til motorrummet.
>>> Men at det skulle koste 15.000-20.000 SEK, og at de typisk skal
>>> skiftes efter ca. 25.000 km er helt galt.
>>
>>
>>
>> Prisen er en anelse høj må man sige, men intervallet på 15000 mil
>> fejler da
>> ikke noget (1 mil = 10 km)
>
>
> Nå fs. Jeg troede at det var 1.6 km. Jamen ok så :)
> Men prisen ja - første og eneste gang jeg fik skiftet tandrem, kostede
> det 2.500 DKK, incl. arbejdsløn, moms, multirem, ruller, strammere og
> det hele.
Jeg måtte bløde 4000 for hele pivtøjet (alle 3 remme, strammehjul
medløberhjul osv) autoriseret hos Toyota.
Det er da ikke så slemt endda.
Mvh
Roberto
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Michael Jørgensen (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 27-08-04 12:30 |
|
[snip]
> > Men prisen ja - første og eneste gang jeg fik skiftet tandrem, kostede
> > det 2.500 DKK, incl. arbejdsløn, moms, multirem, ruller, strammere og
> > det hele.
>
> Jeg måtte bløde 4000 for hele pivtøjet (alle 3 remme, strammehjul
> medløberhjul osv) autoriseret hos Toyota.
>
> Det er da ikke så slemt endda.
Forleden fik Colt'en ny tandrem for 126,- alt inklusive. Det var nu ikk' så
ringe endda!
(tog ca. 2 timer - hvoraf 1 time gik med at løsne bolten der holder
remskiven på kruptapakslen)
Jeg synes at alt over 1500,- alt inklusive på et autoriseret værksted er
rent tyveri - de skifter immervæk så mange at de burde kunne gøre det på ca.
1-2 timer, alt efter bil/model. Dertil reservedele som de jo får til
indkøbspris, så til de fleste biler skal værkstedet levere stumper for under
500 kr, selv når alle remme og hjul skiftes samtidigt.
Så jo, 4000 er vist - ca. 112 autoriserede %'er for meget
Mvh
Michael
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 27-08-04 12:42 |
|
Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>
>>>Men prisen ja - første og eneste gang jeg fik skiftet tandrem, kostede
>>>det 2.500 DKK, incl. arbejdsløn, moms, multirem, ruller, strammere og
>>>det hele.
>>
>>Jeg måtte bløde 4000 for hele pivtøjet (alle 3 remme, strammehjul
>>medløberhjul osv) autoriseret hos Toyota.
>>
>>Det er da ikke så slemt endda.
>
>
> Forleden fik Colt'en ny tandrem for 126,- alt inklusive. Det var nu ikk' så
> ringe endda!
>
> (tog ca. 2 timer - hvoraf 1 time gik med at løsne bolten der holder
> remskiven på kruptapakslen)
>
> Jeg synes at alt over 1500,- alt inklusive på et autoriseret værksted er
> rent tyveri - de skifter immervæk så mange at de burde kunne gøre det på ca.
> 1-2 timer, alt efter bil/model. Dertil reservedele som de jo får til
> indkøbspris, så til de fleste biler skal værkstedet levere stumper for under
> 500 kr, selv når alle remme og hjul skiftes samtidigt.
>
> Så jo, 4000 er vist - ca. 112 autoriserede %'er for meget
Du aner vist ikke hvad du snakker om.
--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Michael Jørgensen (30-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 30-08-04 11:53 |
|
[snip]
> >>Jeg måtte bløde 4000 for hele pivtøjet (alle 3 remme, strammehjul
> >>medløberhjul osv) autoriseret hos Toyota.
> >>
"bløde"? Det lyder lidt som om du egentlig havde mest lyst til at anmelde
værkstedet for røveri...
[snip]
> > Så jo, 4000 er vist - ca. 112 autoriserede %'er for meget
>
> Du aner vist ikke hvad du snakker om.
Joe - det skulle jeg nok mene jeg gør... Men det var måske lidt for meget
salt i såret du blødte fra
Mvh
Michael
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (30-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 30-08-04 13:43 |
|
Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>
>>>>Jeg måtte bløde 4000 for hele pivtøjet (alle 3 remme, strammehjul
>>>>medløberhjul osv) autoriseret hos Toyota.
>>>>
>
>
> "bløde"? Det lyder lidt som om du egentlig havde mest lyst til at anmelde
> værkstedet for røveri...
Jeps 'bløde' den tandrem der blev skiftet havde kun gået 48.000km og var
blevet skiftet uoriginalt, uden at skifte 'løbehjulene' ...
God fornøjelse med din tilbudselastik!
Mvh
Roberto
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Michael Jørgensen (30-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 30-08-04 13:50 |
|
[snip]
> Jeps 'bløde' den tandrem der blev skiftet havde kun gået 48.000km og var
> blevet skiftet uoriginalt, uden at skifte 'løbehjulene' ...
Auch! Var det så dig eller Toyota der vurderede at de skulle skiftes?
>
> God fornøjelse med din tilbudselastik!
Takker
Mvh
Michael
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (30-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 30-08-04 13:57 |
|
Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>
>
>>Jeps 'bløde' den tandrem der blev skiftet havde kun gået 48.000km og var
>>blevet skiftet uoriginalt, uden at skifte 'løbehjulene' ...
>
>
> Auch! Var det så dig eller Toyota der vurderede at de skulle skiftes?
De skifter dem altid pga 120.000km serviceintervallet.
Den gamle rem klaprede og skramlede ved kold motor.
Jeg vil ikke strande med en knækket rem.
>>God fornøjelse med din tilbudselastik!
>
>
> Takker
>
> Mvh
> Michael
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Michael Jørgensen (30-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 30-08-04 14:10 |
|
[snip]
> De skifter dem altid pga 120.000km serviceintervallet.
> Den gamle rem klaprede og skramlede ved kold motor.
> Jeg vil ikke strande med en knækket rem.
Nej det forstås!
Jeg kørte engang fra Randers til Ebeltoft med knækket arm til
remstrammerhjulet i min BMW320 - den sagde godt nok en sjov skurrende lyd
derude foran den 6-benede, men jeg tænkte egentlig at det var et leje i
vandpumpen. Ca. samme lyd... Da vi kom til Ebeltoft, fik jeg lige et par
mekkere til at kaste et øre i motorrummet - der blev gasset op og ned, og
mærket på tandremmen (man kunne lige få en finger ind bag dækslet). Der var
ikke noget unormalt at mærke eller se - kun høre.
På en transporter, og hjem til værkstedet. Det viste sig at tandremmen var
blevet holdt fast i takkerne pga. dækslet - remmen var helt slap pga. den
knækkede arm, og remmen var godt igang med at file sig vej gemmen fronten af
dækslet... Det var det der sagde lyden!
Anyway - pointen er at rem+strammerhjul+medløber var skiftet ca. 2 måneder
før - originale BMW-teile på et aut. Bimmer-værksted.
Exit BMW!
Mvh
Michael
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (30-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 30-08-04 14:51 |
|
Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>
>>De skifter dem altid pga 120.000km serviceintervallet.
>>Den gamle rem klaprede og skramlede ved kold motor.
>>Jeg vil ikke strande med en knækket rem.
>
>
> Nej det forstås!
>
> Jeg kørte engang fra Randers til Ebeltoft med knækket arm til
> remstrammerhjulet i min BMW320 - den sagde godt nok en sjov skurrende lyd
> derude foran den 6-benede, men jeg tænkte egentlig at det var et leje i
....
> Anyway - pointen er at rem+strammerhjul+medløber var skiftet ca. 2 måneder
> før - originale BMW-teile på et aut. Bimmer-værksted.
Gyser!
Mvh
Roberto
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Mikkel Lund (30-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mikkel Lund |
Dato : 30-08-04 16:19 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cgv849$niu$1@news.net.uni-c.dk...
> Michael Jørgensen wrote:
> > [snip]
> >
> >
> >>Jeps 'bløde' den tandrem der blev skiftet havde kun gået 48.000km og var
> >>blevet skiftet uoriginalt, uden at skifte 'løbehjulene' ...
> >
> >
> > Auch! Var det så dig eller Toyota der vurderede at de skulle skiftes?
>
> De skifter dem altid pga 120.000km serviceintervallet.
> Den gamle rem klaprede og skramlede ved kold motor.
> Jeg vil ikke strande med en knækket rem.
Det lyder godt nok også som om det har været tæt på at knække!
Jeg har lige sammen med en ven skiftet motor i min bil, fordi tradremme
knækkede!
Så det er ikke helt skidt at få den skiftet engang for meget end for lidt!
Hilsen Mikkel
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (31-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 31-08-04 06:44 |
|
Mikkel Lund wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cgv849$niu$1@news.net.uni-c.dk...
>>Den gamle rem klaprede og skramlede ved kold motor.
>>Jeg vil ikke strande med en knækket rem.
>
>
> Det lyder godt nok også som om det har været tæt på at knække!
> Jeg har lige sammen med en ven skiftet motor i min bil, fordi tradremme
> knækkede!
> Så det er ikke helt skidt at få den skiftet engang for meget end for lidt!
Det var jo også det jeg tænkte :)
Mvh
Roberto
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Lars L. Hansen (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars L. Hansen |
Dato : 27-08-04 15:06 |
|
Michael Jørgensen wrote:
>>>Men prisen ja - første og eneste gang jeg fik skiftet tandrem, kostede
>>>det 2.500 DKK, incl. arbejdsløn, moms, multirem, ruller, strammere og
>>>det hele.
[KLIP]
> Forleden fik Colt'en ny tandrem for 126,- alt inklusive. Det var nu ikk' så
> ringe endda!
126,- hvad? Euro? Til en rigtig bil, der koster tandrem+multirem+ruller
da gerne 1000kr+.
> Jeg synes at alt over 1500,- alt inklusive på et autoriseret værksted er
> rent tyveri - de skifter immervæk så mange at de burde kunne gøre det på ca.
> 1-2 timer, alt efter bil/model.
Sikkert - men det bliver da også hurtigt 1000 kr.
> Dertil reservedele som de jo får til
> indkøbspris, så til de fleste biler skal værkstedet levere stumper for under
> 500 kr, selv når alle remme og hjul skiftes samtidigt.
Nej, det tror jeg sgu ikke på - ikke engang hvis de sælger stumperne
uden avance.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Michael Jørgensen (30-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 30-08-04 12:01 |
|
[snip]
> > Forleden fik Colt'en ny tandrem for 126,- alt inklusive. Det var nu ikk'
så
> > ringe endda!
>
> 126,- hvad? Euro? Til en rigtig bil, der koster tandrem+multirem+ruller
> da gerne 1000kr+.
Gode Danske Kr. Indrømmet - det var kun remmen. Strammerhjulet (til 248,-)
fejlede intet (og kan iøvrigt skiftes på ca. 20 min, skulle det blive
nødvendigt)... Iøvrigt skulle en af de der Japsere, der jo netop skulle være
ufatteligt, helt vildt dyre i reservedele, gerne kunne måle sig prismæssigt
med din såkaldt "rigtige bil"...
[snip]
> > 1-2 timer, alt efter bil/model.
>
> Sikkert - men det bliver da også hurtigt 1000 kr.
1000,- for 1½ time? 666,66 kr/time? Find dig et andet værksted...
>
> > Dertil reservedele som de jo får til
> > indkøbspris, så til de fleste biler skal værkstedet levere stumper for
under
> > 500 kr, selv når alle remme og hjul skiftes samtidigt.
>
> Nej, det tror jeg sgu ikke på - ikke engang hvis de sælger stumperne
> uden avance.
Jeg vil (næsten) vædde en brugt tandrem på, at et helt sæt
(rem+medløber+remstrammer) til din "bil" koster værkstedet under 500,- i
indkøb. At få dem til at indrømme det, er en helt anden sag...
Mvh
Michael
| |
![](/images/tree/0.gif) Henrik Nielsen (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 27-08-04 14:10 |
|
"Nå fs. Jeg troede at det var 1.6 km. Jamen ok så "
Ja, det passer ca. hvis det er miles, men ikke svenske mil
--
Mvh.
Henrik
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
TG4600 (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : TG4600 |
Dato : 27-08-04 10:06 |
|
"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message
news:412ef7ff$0$27689$14726298@news.sunsite.dk...
> Her er en svensker, der hævder at man skal skifte tandrem og multirem
> samtidigt. Fint nok - det er en god ide, når mekkeren nu alligevel har
> lukket op til motorrummet.
> Men at det skulle koste 15.000-20.000 SEK, og at de typisk skal skiftes
> efter ca. 25.000 km er helt galt.
> Enten har han ikke styr på det decimale talsystem, eller også er svensk
> motorjournalistik helt ude i skoven.
>
> Midt på siden, afsnittet "Byt alla samtidigt":
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,519669,00.html
>
>
> Mvh.
Korrektion Bosse Andersson skriver at det skal gøres for 15.000 mil, og husk
så lige at en svensk mil = 10 km.
Så vi snakker om et interval på 150.000 km
Men prisen kan vi da godt blive enige om er lidt vel pebret..
| |
Ukendt (27-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-04 11:34 |
|
"TG4600" <no @ where . dk> skrev i en meddelelse
> Men prisen kan vi da godt blive enige om er lidt vel pebret..
>
Ja det må være til en Ferrari el. en Roller. Da jeg for hørte mig om Octi'en
var det ca. ½pris i S. vs. DK., ca. 3-4 Kkr. lige ned i foret ;).
| |
|
|