En helt masse bits fra Emil Jensen [2100] til dk.fritid.bil gav følgende:
[...]
> I min gamle benziner-Volvo 740 fra '84 stod der i instruktionsbogen, at
> bilen ikke skulle stå i tomgang og varme op, tværtimod skulle man køre med
> det samme, dog med let fod som Olesen siger. Hvorfor ved jeg dog ikke?
Jeg syntes umiddelbart godt nok det lyder mærkeligt, men hvis Volvo skriver
det i instruktionsbogen, er der såmænd nok en grund til det ;)
> Min
> gæt vil være at olien kommer rundt i systemet når der køres. Eller at
> motoren bliver hurtigere varm ved at køre lidt.
Nu ved jeg ikke med sådan en svend, men jeg har aldrig set en motor (jeg har
dog udelukkende rodet med dieselmotorer), hvor smøreoliepumpen ikke var
tvungtrukket på den ene eller anden måde, så der burde være cirkulation af
smøreolie lige så snart motoren snurrer rundt.
Olien er selvfølgelig ikke så varm indledningsvis og vil derfor ikke smøre
helt så godt, så ved at træde let på pedalen bliver motoren hurtigere varmere
og dermed bliver olien også hurtigere varmer, og får hurtigere optimale
smøreegenskaber.
Men det var vel kun et problem i "gamle dage"?
Jeg mener da at moderne fuldsyntetiske olier, opnår optimal smøreegenskaber
ca. med det samme?
Og at halvsyntetiske kun er ganske lidt langsommere?
> Emil
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh ||
http://lagengymnastik.dk/
"Castrate all the cows"
-- Mary Kay Bergman as Sheila Broslofski in 'South Park'