On Tue, 24 Aug 2004 17:32:06 +0200, "Christabel & Anders" <kaa(fjern
dette)@sprit.dk> wrote:
>Hvordan var det nu lige det var engang!
>Havde Chrysler noget at gøre med Talbot og Peogeut? ....Fandtes der ikke
>engang en Talbot Sunbeam og/ eller Chrysler Sunbeam, mener også at Talbot´s
>logo lignede lidt Chryslers!
Det er ret indviklet det her
Så du får lige den korte udgave, selv om det er svært at beslutte hvor
jeg skal begynde.
OK, vi starter med Darracq, som blev etableret i Frankrig i 1896.
Dette firma blev i 1904 overtaget af engelske investorer.
I england begyndte Sunbeam at producere biler i 1899, og i 1903
begyndte Clement-Talbot Ltd. at producere Talbot biler, også i
England.
I 1919 overtog det engelsk ejede franske firma Darracq engelske
Talbot, og i 1920 fulgte Sunbeam og andre virksomheder efter.
For at financere disse indkøb, foretog Darrcq en større aktieemission,
og dannede det nye selskab S.T.D. Motors Ltd.
S.T.D. fortsatte med mærkerne Talbot og Sunbeam i England.
De Franske Darracq biler ændrede navn til Talbot (Undtagen i England)
I 1935 bristede ballonen, og Italienske Antonio Lago overtog den
Franske del, og man så herefter biler med navnet Talbot-Lago.
Efter WWII kom Talbot-Lago aldrig rigtigt igang igen, og efter flere
konkurser og refinanceringer blev firmaet i 1958 overtaget af Simca.
Simca blev overtaget af Chrysler, og ændrede i 1970 navn til Chrysler
France.
Bilmodellerne hed herefter Chrysler-Simca og senere forsvandt Simca
navnet, og bilerne hed bare Chrysler.
I England overtog Rootes Group resterne af S.T.D.
Bilerne blev herefter solgt under navnene Sunbeam-Talbot og Sunbeam.
I 1964 overtog Chrysler Rootes Group, og bilerne kom efterhånden til
at hede Chrysler-Sunbeam og senere forsvandt Sunbeam navnet, og
bilerne hed bare Chrysler.
I 1978 overtog Peugeot alle Chryslers europæiske aktiviteter, og de
genoplivede navnet Talbot, så modellerne i henholdsvis Frankrig og
England kom til at bære navnene Talbot-Simca og Talbot-Sunbeam.
I en overgangsperiode hang Chrysler navnet dog stadig ved, og på nogle
markeder kunne man opleve navnemærker og logoer fra både Chrysler,
Talbot og Simca på en og samme bil
I 1986 droppede Peugeot alle festlighederne, for at koncentrere sig om
egne modeller og Citröen, som de jo havde overtaget i 1974.
Med hensyn til Logoer:
Logoet på de senere Talbot modeller var et stort T med en omskreven
cirkel.
Chrysler havde en femkant med en femtakket stjerne.
Tja, de kan måske godt ligne hinanden lidt på afstand.
--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V