|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Er unge farligere...? Fra : Ukendt |
Dato : 18-08-04 12:42 |
|
> > Rander wrote:
> > Ja, men ifølge en undersøgelse jeg læste for nogle år siden er det
> > udelukkende fordi der kører 3 gange flere unge mænd i alderen 18-24 år
> > rundt end ældre mænd. Gør du antallet af uheld i de to aldersgrupper
> > op som "antal uheld pr. 1000 bilister i hver aldersgruppe" ligger de
> > to tal faktisk uhyggeligt tæt!
> Per Wildau wrote:
> Du bliver nød til at droppe nogle seriøse links, hvis du overbevise nogen
>
Det tror jeg, at Rander får meget svært ved.
Sagen er, at gruppen af unge fra 18-24 år er langt farligere bag rattet end
resten af befolkningen - uanset om man korrigerer for antal personer - eller
hvor langt de kører.
Hvis man for eksempel ser på "Personskader pr million personkilometer" er
unge i perioden fra 1993 til 1999 mere end fire gange så farlige end
befolkningen som helhed.
Hvad angår en direkte sammenligning mellem unge og ældre, så kan der ikke på
samme måde siges noget om dette, da der ikke er nogen præcis registrering
af, hvor meget ældre faktisk kører.
Een af de ting, der slår igennem i de unges uheldige statistik er, at det
ofte er unge fra "lavere socialgrupper" der tidligt har bil, og at bilen her
spiller en særlig rolle i det sociale spil.
(Udpræget styling og dertil hørende "frisk kørsel" er mere udbredt blandt
børn af socialgruppe 4 og 5 end børn, der er vokset op blandt højere
uddannede socialgruppe 1 og 2.)
I en række undersøgelser dokumenteres det for eksempel, at det på de
tekniske skoler er mere socialt acceptabelt at køre stærkt og at køre
spirituspåvirket, end det er blandt gymnasieeleverne.
Der er ingen statistik, der tager højde for, hvordan det ser ud, hvis man
også korrigerer for social baggrund.
Socialgruppeinddelingen kan i øvrigt ses her: http://www.sfi.dk/sw8219.asp
--
/Jan W Nielsen
| |
Elbarto (18-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Elbarto |
Dato : 18-08-04 20:02 |
|
"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4123407e$0$201$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Rander wrote:
> > > Ja, men ifølge en undersøgelse jeg læste for nogle år siden er det
> > > udelukkende fordi der kører 3 gange flere unge mænd i alderen 18-24 år
> > > rundt end ældre mænd. Gør du antallet af uheld i de to aldersgrupper
> > > op som "antal uheld pr. 1000 bilister i hver aldersgruppe" ligger de
> > > to tal faktisk uhyggeligt tæt!
>
> > Per Wildau wrote:
> > Du bliver nød til at droppe nogle seriøse links, hvis du overbevise
nogen
> >
>
> Det tror jeg, at Rander får meget svært ved.
>
> Sagen er, at gruppen af unge fra 18-24 år er langt farligere bag rattet
end
> resten af befolkningen - uanset om man korrigerer for antal personer -
eller
> hvor langt de kører.
>
> Hvis man for eksempel ser på "Personskader pr million personkilometer" er
> unge i perioden fra 1993 til 1999 mere end fire gange så farlige end
> befolkningen som helhed.
>
> Hvad angår en direkte sammenligning mellem unge og ældre, så kan der ikke
på
> samme måde siges noget om dette, da der ikke er nogen præcis registrering
> af, hvor meget ældre faktisk kører.
>
> Een af de ting, der slår igennem i de unges uheldige statistik er, at det
> ofte er unge fra "lavere socialgrupper" der tidligt har bil, og at bilen
her
> spiller en særlig rolle i det sociale spil.
>
> (Udpræget styling og dertil hørende "frisk kørsel" er mere udbredt blandt
> børn af socialgruppe 4 og 5 end børn, der er vokset op blandt højere
> uddannede socialgruppe 1 og 2.)
>
> I en række undersøgelser dokumenteres det for eksempel, at det på de
> tekniske skoler er mere socialt acceptabelt at køre stærkt og at køre
> spirituspåvirket, end det er blandt gymnasieeleverne.
>
> Der er ingen statistik, der tager højde for, hvordan det ser ud, hvis man
> også korrigerer for social baggrund.
>
> Socialgruppeinddelingen kan i øvrigt ses her: http://www.sfi.dk/sw8219.asp
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>
Det var da noget af en gang l**** at lukke ud
| |
Leonard (18-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 18-08-04 20:18 |
|
"Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:
>Det var da noget af en gang l**** at lukke ud
Ja, det lugter ikke godt, men det er rigtigt.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::
| |
![](/images/tree/0.gif) Ukendt (18-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-08-04 23:39 |
|
> >Det var da noget af en gang l**** at lukke ud
> Ja, det lugter ikke godt, men det er rigtigt.
Korrekt.
Jeg er enig i, at det ikke lyder pænt, og at det til dels er et tabu. Men
det ER sgu rigtigt.
Desværre.
--
/Jan W Nielsen
| |
Ukendt (18-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-08-04 23:38 |
|
> Det var da noget af en gang l**** at lukke ud
Ser frem til din begavede begrundelse for den påstand.
--
/Jan W Nielsen
| |
![](/images/tree/0.gif) Elbarto (19-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Elbarto |
Dato : 19-08-04 04:06 |
|
"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4123da4a$0$290$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Det var da noget af en gang l**** at lukke ud
>
> Ser frem til din begavede begrundelse for den påstand.
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>
Gider ikke at sige andet som at der for under 3 uger siden var en ligende
tråd hvor alle åbenbart mente at INGEN unge kunne køre forsvarligt bil
Også sidder jeg og undre mig over hvoren faen jeg har fået taxa pap og
kæresten til lastbil vi er begge i starten af 20erne
INGEN af os (eller mine nærmeste kammerater der har bil) har lavet buler
uheld eller pakerings skader
Grunden til at der er så mange unge i statistikkerne har nok os noget at
gøre med at der faktisk er temlig mange unge der får pap som 18 årig og
derved vil der være flere af os
En anden ting er at unge nok ikke har råd til en bil med antispin ABS ESP og
hvad faen det hele nu hedder
Elbarto
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (19-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-08-04 07:15 |
|
> Gider ikke at sige andet som at der for under 3 uger siden var en ligende
> tråd hvor alle åbenbart mente at INGEN unge kunne køre forsvarligt bil.
Det mener jeg bestemt ikke. Der er mange unge, der kører godt og sikkert.
> Grunden til at der er så mange unge i statistikkerne har nok os noget at
> gøre med at der faktisk er temlig mange unge der får pap som 18 årig og
> derved vil der være flere af os.
Nej, det er der taget højde for i statistikken.
Unge mellem 18 og 24 år er gennemsnitligt mere farlige end ældre bilister.
> En anden ting er at unge nok ikke har råd til en bil med antispin ABS ESP
og
> hvad faen det hele nu hedder
Det spiller nok en underordnet rolle, ja.
--
/Jan W Nielsen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) JIB (19-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : JIB |
Dato : 19-08-04 07:38 |
|
"Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote in message
news:cg15m7$4ki$1@news.cybercity.dk
> Gider ikke at sige andet som at der for under 3 uger siden var en ligende
> tråd hvor alle åbenbart mente at INGEN unge kunne køre forsvarligt bil
> Også sidder jeg og undre mig over hvoren faen jeg har fået taxa pap og
> kæresten til lastbil vi er begge i starten af 20erne
> INGEN af os (eller mine nærmeste kammerater der har bil) har lavet buler
> uheld eller pakerings skader
>
Prøv nu at læse, hvad det egentlig er Jan W. Nielsen skriver. Unge
mellem 18 og 24 laver flere skader end andre. Flere skader! Der står for
pokker da ikke, at ALLE unge mellem 18 og 24 smadrer deres biler hver
eneste dag...!!! Prøv at forstå det der med statistik - det handler om
at vise en fordeling, ikke om at generalisere.
Det er ligesom når man hører en gammel mand sige: Det er noget vås, at
rygning er skadeligt - nu har jeg røget i 80 år og lever i bedste
velgående!
De fleste mordere er desuden mænd. Skal vi mænd nægte at tro på det,
hvis vi aldrig selv har myrdet nogen?
Hvis du kører taxa, kan jeg i øvrigt ikke forstå, at du ikke tror på
statistikken. Der skal ikke mange køreture gennem en storby til at
konstatere, at mange (nej, ikke alle!) unge mennesker kører særdeles
råddent. Eller sagt på en anden måde: de fleste bilister, der kører
råddent, hører til i aldersgruppen < 30.
Mhv. JIB
--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Elbarto (19-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Elbarto |
Dato : 19-08-04 11:22 |
|
"JIB" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
news:1b2c48dfeb3dfaf7557c08fc57490061.82435@mygate.mailgate.org...
> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote in message
> news:cg15m7$4ki$1@news.cybercity.dk
>
> > Gider ikke at sige andet som at der for under 3 uger siden var en
ligende
> > tråd hvor alle åbenbart mente at INGEN unge kunne køre forsvarligt bil
> > Også sidder jeg og undre mig over hvoren faen jeg har fået taxa pap og
> > kæresten til lastbil vi er begge i starten af 20erne
> > INGEN af os (eller mine nærmeste kammerater der har bil) har lavet
buler
> > uheld eller pakerings skader
> >
>
> Prøv nu at læse, hvad det egentlig er Jan W. Nielsen skriver. Unge
> mellem 18 og 24 laver flere skader end andre. Flere skader! Der står for
> pokker da ikke, at ALLE unge mellem 18 og 24 smadrer deres biler hver
> eneste dag...!!! Prøv at forstå det der med statistik - det handler om
> at vise en fordeling, ikke om at generalisere.
>
> Det er ligesom når man hører en gammel mand sige: Det er noget vås, at
> rygning er skadeligt - nu har jeg røget i 80 år og lever i bedste
> velgående!
>
> De fleste mordere er desuden mænd. Skal vi mænd nægte at tro på det,
> hvis vi aldrig selv har myrdet nogen?
>
> Hvis du kører taxa, kan jeg i øvrigt ikke forstå, at du ikke tror på
> statistikken. Der skal ikke mange køreture gennem en storby til at
> konstatere, at mange (nej, ikke alle!) unge mennesker kører særdeles
> råddent. Eller sagt på en anden måde: de fleste bilister, der kører
> råddent, hører til i aldersgruppen < 30.
>
> Mhv. JIB
>
>
> --
> Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
DKu ikkr de unge jeg er bange for når jeg køre men gamle fru jensen der
knapt kan se over rattet
Elbarto
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Per Wildau (19-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Per Wildau |
Dato : 19-08-04 12:22 |
|
Elbarto wrote:
> DKu ikkr de unge jeg er bange for når jeg køre men gamle fru jensen
> der knapt kan se over rattet
Hun kan blive næsten ligeså farlig som unge mandlige billister, hvis hun vel
og mærke har grå stær, hører dårligt, har haft et par blodpropper i
hjernen - og så det vigtige: At hun samtidigt tror hun er verdensmester.
For det farlige er, at tro man er verdensmester.
Der var en motorcykelforhandler som fortalte mig, om unge fyre som hentede
deres motorcykel og knapt nåede om det første gadehjørne, før man kunne høre
ambulancen.
Det er det at bilde sig selv ind, at man er verdensmester der er det
farlige, det er ikke en illusion en Fru Jensen ofte lider under.
- Og hvis én og anden tror det, kan det være svært at overbevise ham om
andet. Det står enhver frit for, at stikke sig selv den løgn på ærmet - vi
lever jo i et frit land
P3R
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hans Kjaergaard (19-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 19-08-04 21:37 |
|
On Thu, 19 Aug 2004 12:21:54 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:
>DKu ikkr de unge jeg er bange for når jeg køre men gamle fru jensen der
>knapt kan se over rattet
En historie mange unge bruger til at forsøge at overbevise andre om
"at det er de ældre der er de farligste i trafikken".
Men i statistikken (Som Jan også henviser til) kan man læse noget
andet: At unge mellem 18-24 står for en væsentlig større andel af
ulykkerne end de tilsvarende andre andre aldersgrupper.
Hør nu igen: Der står ikke at alle unge mellem 18-24 står for alle
uheld, der står at de som gruppe er overrepresenteret i forhold til de
andre grupper (og der er korrigeret for antal personer/kørte
kilometer)
/Hans
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Per O. (19-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Per O. |
Dato : 19-08-04 19:20 |
|
> Gider ikke at sige andet som at der for under 3 uger siden var en
> ligende tråd hvor alle åbenbart mente at INGEN unge kunne køre
> forsvarligt bil Også sidder jeg og undre mig over hvoren faen jeg har
> fået taxa pap og kæresten til lastbil vi er begge i starten af 20erne
> INGEN af os (eller mine nærmeste kammerater der har bil) har lavet
> buler uheld eller pakerings skader
Hvor mange promille udgør I af den samlede mængde unge mennesker i Jeres
aldersgruppe ? Ikke nok til at gøre en væsentlig forskel ... desværre !
>
> Grunden til at der er så mange unge i statistikkerne har nok os
> noget at gøre med at der faktisk er temlig mange unge der får pap som
> 18 årig og derved vil der være flere af os
Det argument ar da noget af det mest hjernedøde jeg nogensinde har hørt ! Da
jeg blev 18 fik jeg da også kørekort (dagen efter, jeg havde fødselsdag på
en søndag), og det gjorde SAMTLIGE af mine kammerater også. Altså fik 100%
af de unge i min bekendtskabskreds kørekort da de blev 18. Det bliver ikke
nemt at komme over 100% ... vel ? Og det var vel at mærke i 1979 !! Jeg kan
ikke se forskellen fra dengang til nu ?????? Hvis du går tilbage til 30'erne
har du muligvis ret, meeeen ellers holder den påstand ikke vand !!
> En anden ting er at unge nok ikke har råd til en bil med antispin ABS
> ESP og hvad faen det hele nu hedder
Hvis du kun kan klare dig gennem trafikken med de elektroniske krykker, så
skal du fanden fisemig køre noget råddent hele tiden. Selv ved ret frisk
kørsel griber hverken ESP eller ABS ind, man skal direkte være ude i noget
snavs før det sker. De fleste gange kan almindelig fornuftig kørsel (også
frisk kørsel) fint lade sig gøre uden elektroniske krykker ! Det kan det i
hvert fald i de seneste tre biler jeg har haft, og det har omfattet biler
med en ægte tophastighed på din rigtige side af de 200 km/t.
Per O.
| |
Thunderbird [7100] (23-08-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 23-08-04 20:12 |
|
On Wed, 18 Aug 2004 13:41:49 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:
>> > Rander wrote:
>> > Ja, men ifølge en undersøgelse jeg læste for nogle år siden er det
>> > udelukkende fordi der kører 3 gange flere unge mænd i alderen 18-24 år
>> > rundt end ældre mænd. Gør du antallet af uheld i de to aldersgrupper
>> > op som "antal uheld pr. 1000 bilister i hver aldersgruppe" ligger de
>> > to tal faktisk uhyggeligt tæt!
>
>> Per Wildau wrote:
>> Du bliver nød til at droppe nogle seriøse links, hvis du overbevise nogen
>>
>
>Det tror jeg, at Rander får meget svært ved.
>
>Sagen er, at gruppen af unge fra 18-24 år er langt farligere bag rattet end
>resten af befolkningen - uanset om man korrigerer for antal personer - eller
>hvor langt de kører.
>
>Hvis man for eksempel ser på "Personskader pr million personkilometer" er
>unge i perioden fra 1993 til 1999 mere end fire gange så farlige end
>befolkningen som helhed.
>
>Hvad angår en direkte sammenligning mellem unge og ældre, så kan der ikke på
>samme måde siges noget om dette, da der ikke er nogen præcis registrering
>af, hvor meget ældre faktisk kører.
>
>Een af de ting, der slår igennem i de unges uheldige statistik er, at det
>ofte er unge fra "lavere socialgrupper" der tidligt har bil, og at bilen her
>spiller en særlig rolle i det sociale spil.
>
>(Udpræget styling og dertil hørende "frisk kørsel" er mere udbredt blandt
>børn af socialgruppe 4 og 5 end børn, der er vokset op blandt højere
>uddannede socialgruppe 1 og 2.)
>
>I en række undersøgelser dokumenteres det for eksempel, at det på de
>tekniske skoler er mere socialt acceptabelt at køre stærkt og at køre
>spirituspåvirket, end det er blandt gymnasieeleverne.
*Rømmer sig* Da jeg gik på Handelsskole kunne man godt hører når at vi
fik fri. Størstedelen af dem der fik fri og havde egen bil kørte da
frisk til fra skolen af. Dog ikke så frisk som dem fra teknisk skole,
men tæt på nogle gange.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
|
|