On Sun, 15 Aug 2004 13:39:34 -0700, "\(USA\) Brian Madsen"
<brianm@mobilixnet.dk> wrote:
>For en tid siden bekendtgjorde undertegnede at han skulle drage til det
>store USA. Jeg er nu vel ankommet og har haft lidt over en uge til at
>investigere lidt i den amerikanske bilkultur. Jeg befinder mig tAt pA det
>centrale Los Angeles - hvor her er blA himmel og temperature over 35 grader
>i mAneder i streg.
Velkommen til det Californiske, jeg håber, at du nyder din ferie i LA.
Heroppe har vi det en anelse "køligere", temperaturen hvor jeg bor
ligger normalt mellem 25 og 30 grader stort set fra maj til november
måned. Perfekt vejr til en convertible.
>
>Da jeg ankom til lufthavnen blev jeg hentet af min bror i en Chevrolet
>Surburban identisk med denne:
http://tinyurl.com/45v8o med et svin af en V8
>motor pA 5.3L og 285hp. Et kAmpe skrummel som minder mere om en selvk0rende
>dagligstue end en bil. Den mA jo sluge noget brAndstof!!! Og prisen pA
>brAndstof er helt vild i 0jeblikket - siger i hvert fald de amerikanere jeg
>har talt med. Da jeg tjekke igAr var prisen pA $2,09 pr. gallon - hvilket
>giver den vilde pris af 3.44,- Dkr pr. liter - hvordan ser det ud i DK? he
>he....
Første indtryk fra danskere, der besøger USA: Hold kæft hvor er
bilerne store! Og det må der vel være noget om, når man som jeg ikke
synes, at en Hummer H2 er særlig stor
Har lige haft besøg fra
Danmark og på vores ture rundt i Californien havde vi en konkurrence
om, hvem der så en Hummer først, men det ebbede lidt ud i sandet, da
vi faktisk så en hel del af dem, og så er legen ikke så sjov længere.
Vi måtte lave den om, så det kun var rigtige Hummere, der talte med.
Benzinen er lidt dyrere heroppe, jeg betaler pt. omkring $2.40 for en
gallon premium, men som dansker så kunne jeg aldrig finde på at klage
over de "dyre dråber".
>
>Min bror og jeg deler i 0jeblikket en 1995 Ford Explore V6 4.0L -
>
http://tinyurl.com/6qzqs hvilket er en udemArket bil. Den har alt i el
>hvilket har givet anledning til timers leg med de el-justerbare sAder. De
>kan bAde k0re op-ned, frem-tilbage, tilte og pumpe luft i sAderyggen og
>sAdebunden - hvilket virker helt Andsvagt nAr man kommer fra en Peugeot 405,
>som havde den luxus at have varme i sidespejlene. Det er dog bare en ganske
>almindelig bil "Over here". For biler er har mange af - og smA er de ikke
>ligefrem. Alle biler har aircon som minimum - hvilket jeg udemArket kan
>forstA med den bagende hede. Den mindste bil jeg har set (indtil videre) -
>var en Aldre Toyota Corolla.
Ford Explorer er en helt almindelig SUV, dem er der mange af. Har du
set "storebroderen" Ford Expedition? Jeg har lejet Ford Explorer flere
gange, og det undrer mig altid, at en så stor og tung bil er så nem at
køre.
>Nu kommer vi til hvilke mArker der er mest udbredt. Lexus er stort - isAr er
>Lexus GS300 en populAr bil. I det hele taget er der mange japanere, her hvor
>jeg befinder mig. Ford er selvf0lgelig stort, med et udbud af mange
>forskellige modeller. Hvis vi taler mere luxusi0se biler er Mercedes, BMW,
>(Mustang) og Porsche meget dominerede. Jeg er faktisk holdt op med at dreje
>hovedet nAr jeg ser en Mercedes SL500 af nyeste kalibre - for der er bare sA
>mange af dem.
Det samme her, der er masser af Mercedes, BMW, Porsche, Lexus,
Infiniti, Acura og andre luksusbiler på vejene, selv Ferrari og andre
eksotiske biler ser man ret ofte.
>NAr man k0re er det selvf0lgelig med rat-automatgear - hvilket er nemt at
>vende sig til. En sjov lille historie i den forbindelse er at min bror
>indtil videre har 0delagt automatgearet i Ford Exploren 5 gange - ja 5
>gange. Jeg kan godt forstA hvorfor det sker - for han behandler den ikke
>sArlig godt. NAr han k0re sparker han til den sA den laver kickdown - smider
>den over i en af de 5 andre baner pA freeway'en - lader den skifte op - og
>sparker sA til den igen. Det varmer jo den stakkelse lille gearbox, og en
>udend0rs temperatur pA 35 grader hjAlpe ikke just pA problemet. Den stod
>underligt nok ogsA pA vArksted da jeg ankom
Jeg laver som regel samme nummer med min kones Dodge Neon (med alm.
automatgear), der skal laves kickdown for overhovedet at få den op i
fart på motorvejen, men gearkassen holder da endnu....
>
>NAr jeg nu alligevel er igang med k0restil - sA er det noget der krAver
>tilvending. Det handler om at vAre aggressiv - for ellers kommer man ikke af
>pA f.eks den afk0rsel man gerne vil. PA freeway'en er afstanden til den
>forank0rende omkring en bils-lAngede - og er der plads til en bil mellem to
>andre i den anden bane sA fletter man bare indimellem. De amerikansk
>kofanger er ogsA mere til deres designede formAl end til pynt - de er i det
>hele taget mere robuste. Mange k0re ogsA rundt med en form for bl0d
>beklAdning pA den foreste del af motorhjelmen. Den tjAner to formAl: Hvis du
>rammer en, er chancen for lakskader betydelig mindre - og den virker som
>insekt-beskytter - det kaldes en "car-bra". Noet andet der er lidt underligt
>er at man altid mA dreje til h0jre ved et lyskryds - altsA ogsA nAr der er
>r0dt. Reglen er bare at det er ubetinget din skyld hvis der sker ulykker.
Det kan nok tage lidt tid at vænne sig til motorvejene, hvor folk
smutter ind og ud hele tiden, for at overhale både højre og venstre
om, mange gange bare for at komme et par enkelte biler foran. Det
kræver, at man er ekstremt opmærksom, når man skifter bane!
Jeg har aldrig vænnet mig til at se en car-bra, jeg synes de er
utroligt grimme!
At kunne svinge til højre for rødt lys får mange gange trafikken til
at glide bedre, men så vidt jeg ved (det er 8 år siden jeg tog
kørekort herovre), så skal man stoppe først, før man kan svinge for
rødt.
>Jeg undrede mig en del over hvorfor alle d0rene lAste nAr Ford'en begyndte
>at rulle - men efter at have vAret ude i de mindre interessante kvarterer,
>kan jeg godt forstA hvorfor. Her er isAr mange hjeml0se sorte - samt
>narkomaner. I hele bydele dominere de nArmest billedet, hvilket er et
>s0rgeligt syn. Kriminalitet er h0j og man kan blive skudt for bagateller.
>Min brors amerikanske kammerat blev stukket ned pA gaden - bare fordi han
>var der, pA det forkerte tidspunkt. Folk er ogsA blevet skudt pA Freeway'en
>for at have "udvist provokerende k0restil" - man skal passe pA hvem man
>kigger pA, det er ikke alle typer der har en lang lunte - eller for den sags
>skyld en lunte overhovedet.
Ja, nogle steder skal man passe godt på sig selv. I trafikken skal man
lade være med at provokere folk, men ved aldrig, hvem der hiver en
pistol ud af handskerummet!
Hvis du selv skulle få lyst til at skyde med pistol (under ordentlige
forhold), så tag til en shooting range. Jeg tog min kammerat fra
Danmark til et godt sted, hvor vi fik god sikkerhedsinstruktion,
undervisning i korrekt behandlig af et håndvåben, og så ellers 100
skud hver på en bane med en halvautomatisk .22 Ruger pistol. Vildt
sjovt! Det kostede $40 per person inkl. leje af pistol samt 200 skud
ammunition.
>Men selvom der er mange ting det amerikanske samfund kunne misunde det
>danske - er der nu ikke noget der slAr lyden af en fuld-fed amerikansk V8'er
>nAr den beArsket trAkker forbi en. Og sA er der i hvert flad en fed ting ved
>det hele - bilerne er m0g billige. For selvom amerikaner biler er fede - sA
>er jeg nu stadig forfArdelig forelsket i Mercedes - og jeg skal se at fA
>fingere i en Mercedes 190'er som denne
http://tinyurl.com/43ybl
Det er da på måder et dejligt sted at bo, men der er mange af de
gratis goder man må undvære, og som man tager for givet i Danmark. Men
jeg kan da kun anbefale et besøg herovre, og så kan man jo selv
vurdere, om man tør tage springet og flytte herover.
>
>Kan i have det godt i DK og nAr jeg fAr et digi-cam skal i fA billeder af
>det hele.
Håber du har en fed ferie nede sydpå!!
--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang
"Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)