|
| Hvad taber man hvis man sælger en gulplade~ Fra : Torben Christensen |
Dato : 31-07-04 09:03 |
|
Hej NG
Jeg har prøvet at søge efter dette emne, men har ikke lige fundet noget der
ligger i dk.fritid.bil.
Så jeg vover lige pelsen, og kaster dette emne op
Jeg står og skal købe ny bil til privat brug, og har fundet ud af jeg godt
kan nøjes med en "gulplade bil".
Det er jeg er lidt bage for, er at når jeg skal sælge den om 2 år og den har
kørt 100000 km, at så vil den havde tabt meget i værdi.
Jeg overvejer at købe en "Ford Focus C-Max" i diesel udgave. (Jeg kan spare
ca. 180000 kr., og det er jo også værd at tage med)
Min Ford forhandler siger at et meget konservativt bud ligger på at jeg
taber 50 %
(Jeg syntes ikke lige jeg har kunne finde noget svar på bilpriser.dk)
Er der nogle der har erfaringer med dette emne. ?
Med venlig hilsen
Torben Christensen
Nu Laguna snart nyt automobil
www.ski-fatal.dk
| |
NEiL DANELAW (31-07-2004)
| Kommentar Fra : NEiL DANELAW |
Dato : 31-07-04 13:01 |
|
"Torben Christensen" <spam-polle@torbensjul.dk-slet> skrev i en meddelelse
news:410b521d$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
En gulpladebil til ren privat-kørsel straffes meget hårdt med vægtafgift.
Hvem gider købe en brugt bil, der får en dummebøde på 10.000 om året.
Er totalvægten under 2000 kg, er reg. afgiften også på 90% istedet for 30%
(ret mig, hvis jeg tager fejl).
Når du køber en gulplade-bil som privat har du ingen
fradragsmuligheder/afskrivning på bilen, ligesom firmaer har.
Når et firma har afskrevet bilen (ladet skatten betale) betyder det jo ikke
så meget hvad de sælger bilen for.
Hvis du om 2 år vil sælge din bil, så skal den konkurrere som brugt 2
personers bil købt dyrt med høj vægtafgift, med andre større gulplade biler.
Husk også, at normalt opgives gul plade bil priser EXCL. moms, medmindre
momsen er betalt.
Der fidusen ved gulplade til privare ligger, er ved dyrere biler over 2 tons
(lav den evt. om til campingmodel), som fx. Porche Cayenne eller VW Touareg.
Her er besparelsen så stor, at man er ligeglad med den høje vægtafgift, og
bilen er envidere liebhaveri.
Skal du have en gulpladebil, så foreslår jeg at du anskaffer en brugt fra
før 1. jun 1998, da det var her, den nye vægtafgift kom til for private
gulplade-ejere.
| |
Torben Christensen (31-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben Christensen |
Dato : 31-07-04 15:58 |
|
> En gulpladebil til ren privat-kørsel straffes meget hårdt med vægtafgift.
> Hvem gider købe en brugt bil, der får en dummebøde på 10.000 om året.
>
> Er totalvægten under 2000 kg, er reg. afgiften også på 90% istedet for 30%
> (ret mig, hvis jeg tager fejl).
>
Det er sådan at den bil jeg kikker på har en totalvægt på 2025 kg !?!?!!
Så den kommer lige over grænsen.
Dummebøden ligger på ca 5000 kr/år.
Hvis man også bruger bilen til erhverv får man 50 % rabbat på bøden, så den
er "kun" på 2500 kr.
Men det Jeg er bange for, er nemlig de "gulpladebiler" der kommer fra
firmaer, som nok vil presser prisen ned.
Men jeg regnere videre på mit "nybil" project
Torben.
| |
NEiL DANELAW (31-07-2004)
| Kommentar Fra : NEiL DANELAW |
Dato : 31-07-04 21:37 |
|
"Torben Christensen" <spam-polle@torbensjul.dk-slet> skrev i en meddelelse
news:410bb374$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvis man også bruger bilen til erhverv får man 50 % rabbat på bøden, så
den
> er "kun" på 2500 kr.
vægtafgift er 3.140 (men sikkert + moms) og derudover dummebøde på 5.040 kr
http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html
> Men det Jeg er bange for, er nemlig de "gulpladebiler" der kommer fra
> firmaer, som nok vil presser prisen ned.
>
> Men jeg regnere videre på mit "nybil" project
Jeg ville købe en brugt gulpladebil. Har selv haft 2 af slagsen, men med
gammel ordning.
| |
BJ (01-08-2004)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 01-08-04 09:39 |
|
"Torben Christensen" <spam-polle@torbensjul.dk-slet> skrev i en meddelelse
news:410b521d$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har prøvet at søge efter dette emne, men har ikke lige fundet noget
der
> ligger i dk.fritid.bil.
> Så jeg vover lige pelsen, og kaster dette emne op
>
> Jeg står og skal købe ny bil til privat brug, og har fundet ud af jeg godt
> kan nøjes med en "gulplade bil".
>
> Det er jeg er lidt bage for, er at når jeg skal sælge den om 2 år og den
har
> kørt 100000 km, at så vil den havde tabt meget i værdi.
> Jeg overvejer at købe en "Ford Focus C-Max" i diesel udgave. (Jeg kan
spare
> ca. 180000 kr., og det er jo også værd at tage med)
>
> Min Ford forhandler siger at et meget konservativt bud ligger på at jeg
> taber 50 %
> (Jeg syntes ikke lige jeg har kunne finde noget svar på bilpriser.dk)
>
> Er der nogle der har erfaringer med dette emne. ?
>
> Med venlig hilsen
> Torben Christensen
> Nu Laguna snart nyt automobil
>
> www.ski-fatal.dk
>
>
Penge !!!
| |
cbr1k (01-08-2004)
| Kommentar Fra : cbr1k |
Dato : 01-08-04 13:36 |
|
> Det er jeg er lidt bage for, er at når jeg skal sælge den om 2 år og den
har
> kørt 100000 km, at så vil den havde tabt meget i værdi.
> Jeg overvejer at købe en "Ford Focus C-Max" i diesel udgave. (Jeg kan
spare
> ca. 180000 kr., og det er jo også værd at tage med)
>
> Min Ford forhandler siger at et meget konservativt bud ligger på at jeg
> taber 50 %
50% af 100.000 er ikke så meget som 25% af 250.000, og til den lavere pris
har du mulighed for at skifte hver gang garantien er væk. På den måde
sparer du jo også en del på værkstederne (som jo ikke giver rabat bare fordi
den har gule plader!)
Min pointe er, at du ikke skal lade dig skræmme at et højere procentvis tab.
| |
|
|