"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ceamt2$ijh$1@news.cybercity.dk...
>
> "Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:4108de27$0$231$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en
meddelelse
> > news:4108d68d$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > >
> > > "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@UPSpost.cybercity.dk> skrev i en
> > > meddelelse
> > >
> > > > Det er vel et spørgsmål om at køre efter forholdene.
> > > >
> > > Så er der jo ingen grund til vinterdæk? .
> >
> > Jo hvis man vil bare lidt hurtigere frem end man kan cykle
> >
> > Mikael
> >
> >
>
> Og det er jo ikke særlig godt med de smalle cykeldæk i sne, vel ?
>
> Altså er det bevist at jo bredere dækkene er, jo bedre er de i sne
>
> Mvh.
> Brian S Jensen
>
>
[SNIP]
> Og det er jo ikke særlig godt med de smalle cykeldæk i sne, vel ?
Jeg syntes du skal prøve at se om du ikke kan finde noget rally at kigge
lidt på. Jeg er helt klar over, at det er en -- for det første - helt anden
belastning de dæk kommer ud for, og -- for det andet -- nogen helt andre
hastigheder de kører rundt i svingene med. Men for så lige at komme tilbage
til det rally. Hvis du ser de rally der køres på asfalt er dækkene meget
bredere end dem du ser på bilerne i både det svenske rally, og lige så meget
i Rally Monte Carlo, når de kører på sne. Og hvorfor så mon det ?? Skulle
din påstand være sand om at - jo bredere dæk jo bedre når man kører i sne,
så forstår jeg slet ikke hvorfor de har de -- ja vi kan da godt kalde dem --
cykeldæk på. Der er et eller andet der siger mig at din påstand ikke holder
vand. Du kunne evt. prøve at tage en pakke margarine og skære over. Først
prøver du lige med et brædt. Når du så har fundet ud af hvor meget du skal
trykke for at nå til bunds, så prøv lige med en kniv. Hvad var lettest at
komme igennem med ?? -- Det skulle undre mig meget, om det ikke var kniven,
da den har det mindste areal der skal fjerne det materiale der er under den.
Så hvordan du end vender og drejer det, så er smalle dæk altså dem der først
når vejen på hele trædefladen. Det vil så samtidig sige, at kører du i sne
og sjap, som jeg godt er klar over vi ikke har så meget af herhjemme, så vil
du komme ned på asfalten før med de smalle dæk end med de brede, da de
smalle dæk ikke skal fjerne så meget for at komme igennem. Der skal
selvfølgelig køres med samme bil, og samme hastighed, for at du kan
sammenligne de to dæk.
Jesper