"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:41055066$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>> > Jeg havde bilen på værksted og mekanikere mente at den virkede lidt
>> > tam,
>> så
>> > han anbefalede mig at få den målt på et rullefelt.
>>
>> Blir' den virkelig kvikkere af dêt ?
>> Hvad med, om din mekaniker fattede
>> lektiebogen, og undersøgte for mulig 'fejlkilde' ???
>>
>> Måske han ikke KAN finde fejlen, og sender
>> dig blot videre i systemet..skummelt..
>
> Jeg må tilstå at jeg er rimelig enig med dig.
> Bilen får da ikke flere heste ved at få den målt på rullefelt. Få en anden
> mekaniker til at lave en kompressionsmåling (så vil nogen mene at det får
> den heller ikke flere heste af). Kompressionsmålingen sammen med en Bosch
> motortest kan fortælle rigtige meget om ventilerne er utætte og knaster
> ikke
> åbner helt. Om luftfilter er forstoppet eller benzinpumpen ikke kan holde
> trykket oppe.
Skal kompressionstesten og Bosch motortesten helst foregå forskellige
steder?
> Det er stort set ovenstående ting der kan være årsag til at bilen mangler
> heste og det er noget ethvert værksted (burde) kunne udføre. Det koster
> desuden ikke så meget som en tur på rullefelt.
Hmm, spøjst. Sagen er den at bilen skulle have skiftet klimaanlægskoblingen
og da jeg alligevel havde bilen ude hos dem (Le petit garage i Ballerup, som
jeg valgte p.g.a. de positive anmeldelser de har fået mange steder på
nettet) nævnte jeg at jeg synes den hakker lidt ved nogle omdrejningstal og
spurgte om det kunne være en eller anden motorstyringsting (jeg må indrømme
at mit kendskab til bilmotorer er meget begrænset). Det ville han gerne
kigge på ved samme lejlighed og kørte derfor en tur i den. Hvad han gjorde
ved den udover at skifte klimaanlægskoblingen er jeg ikke helt klar over, da
han var gået da jeg hentede bilen, men da han ringede og sagde at den var
klar nævnte han at han syntes den var meget sløv og at det måske kunne være
katalysatoren, der var problemet.
Det mærkelige er så at da jeg hentede bilen er jeg sikker på at den virkede
meget mere tam end den plejer (den plejer at være rimelig kvik, på papiret
har den 170 hk, det er en Mondeo 2,5 V6).
Normalt begynder at trække ret kraftigt ved små 4000 rpm, men det er som om
denne reaktion pludselig udebliver.
Uden dog at være helt sikker på det, virker det som om den er rimelig kvik i
første gear, men ikke i de øvrige 4, hvilket jeg så tænker på (med mit som
sagt ringe kendskab til motorer) om kan indikere at motoren ikke får luft
nok.
Mvh Kim
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (
http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004