"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
news:cdqtc5$m7k$1@news.cybercity.dk...
[klip]
> Fordelene er velsagtens bedre vejgreb, men som den artikel Lars har
> henvist til påpeger, så er det kun et fåtal af dage om året, at et
> vinterdæk kommer til sin fulde ret.
Enig. Men du risikerer at du nogle dage i vinteråret ikke kan bruge din
bil - længere er den ikke. Bare du er opmærksom på risikoen.
> Ulempen er, at jeg skal have fire fælge med dæk liggende et halvt år
> ad gangen og at jeg skal skifte hjul på bilen 2 gange om året. Desuden
> skal der lidt flere penge på bordet.
Ja, det er da rigtigt. Der skal plantes lidt flere kroner, men samlet set er
der ingen ekstraomkostninger - bort set fra et ekstra sæt fælge.
> >Helårsdæk er reelt vinterdæk. Køb sommerdæk i god kvalitet, der også er
gode
> >til regnvejr. Vinterdæk er bedste til snedækkede veje, mens sommerdæk
klarer
> >resten. Derfor skal du vælge *GODE* sommerdæk, hvis du er for nærig til
at
> >bruge 600 kroner til fælge til vinterdæk.
>
> 600 kr - får man fire fælge for det? Det kan man jo ikke en gang få ét
> dæk for, til en motorcykel.
Stålfælge koster næsten ingen ting.... jeg husker ikke prisen men det er
mellem 600 og 1000 kroner.
> OK, det tyder på, at jeg skal ud og kigge på sommerdæk. For
> motorcykler gælder ofte, at det der er et godt dæk på en cykel, kan
> være ulideligt på en anden - gælder det også biler? Eller skal jeg
> bare finde det i Adac-testen, som passer bedst til mine forventninger
> og økonomiske formåen?
Jeg kører i en søster-bil til din, en Xantia. Jeg købte dæk efter de
parametre som du nævner. Jeg købte hos
www.give-daek.dk - UniRoyal 540 rally
(så vidt jeg husker) i størrelsen 205/60/15 er det vist - din 406'er og min
Xantia bruge samme hjul og fælgestørrelse så vidt jeg husker.
/Peter
--
http://www.grauslund.com