Henrik B. wrote:
>
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=256431
>
> Jeg vil lige fremhæve følgende, som jo meget præcist rammer det vi
> diskuterer, når vi diskuterer diesel.:
> "Paradokset ved de moderne dieselmotorer er deres styrke, men også
> snævre effektive arbejdsfelt, der ikke er bredere end et par tusinde
> omdrejninger - fra knap 2000 o./min. til knap 4000 o./min. Det
> betyder, at der i byen skal skiftes gear i en uendelighed, hvor en
> benzinmotor udviser større smidighed, men også forlanger mere for sin
> ulejlighed."
>
>
> Den ny franske linje
>
> BILTEST: Peter Aaboe prøver Peugeot 407 - der lægger
> afstand til 406 med sit design og helt anderledes måde at køre på
>
>
> Af Peter Aaboe - 9:10 - 20. jul. 2004
>
>
> Et kort og lidt hektisk første møde med Peugeot 407 for
> nogle måneder siden efterlod et billede af en temmelig egocentrisk og
> kompromisløs sportssedan, der nok skal være en familiebil i
> fortsættelse af den meget populære model 406, men som i højere grad
> fedter for chaufføren end for familien.
>
> Et nyt møde og 3000 km senere tegner der sig et nyt
> billede, lidt mere farverigt, men stadig med de samme
> baggrundsfarver. Peugeot har for så vidt ikke ændret sigte med hensyn
> til kundegruppen i forhold til 406, men midlet til at nå den er et
> andet.
>
> Peugeot 407 sigter på chaufførens velvære bag rattet med
> en ny og stram undervogn, der følger det mindste vink. Desværre på
> bekostning af noget af den komfort, der gjorde 406 så afholdt. 407 er
> snævrere i sit sigte og tager færre hensyn til alle i bilen.
>
> Designet er hurtigt med næsten coupélignende linjer, som
> mange bifalder. Fronten er skabt til at sluge konkurrenter, men er
> også udsat for skrammer ved parkering. Der bliver vist stort mod med
> dette design, men da det kom til bagenden, var enten modet eller
> inspirationen brugt op, og resultatet er et antiklimaks, der i design
> minder lovlig meget om en Audi.
>
> Enderne er usynlige
> Forruden og den stærkt skrånende A-stolpe dominerer
> designet og tvinger forsæderne langt tilbage i kabinen. Både forende
> og bagende er usynlige fra førersædet, og man har slet ingen
> fornemmelse af bilens ydre mål. Parkering er ikke så lige til, selv
> for en rutineret, og parkeringsradaren til 5500 kr. er en god for
> ikke at sige nødvendig hjælp.
>
> Vendediameteren på 12,8 m imellem mure slår Alfa 156's
> tvivlsomme rekord -jeg troede ikke, det var muligt...
>
> Når familien skal på ferie, skal der være plads til
> bagagen, men de 407 liter bagagerum er hurtigt fyldt til randen, og
> hvis der kun er to i bagsædet, er det fristende med en blød taske i
> midten. Men det er vel ikke lige meningen? Der er mulighed for at
> udvide bagagepladsen ved at lægge bagsædet ned, men det større rum er
> langtfra så praktisk som i en hatchback.
>
> Noget overraskende er der et næsten fladt gulv bagi, godt
> for den i midten, der dog skal sidde på en hårdere plads. Benpladsen
> er lige til øllet, og pladsen til håret lider under det coupélignende
> design. På de to forsæder er der ikke noget at klage over. Chaufføren
> har al den plads, han eller hun skal bruge, med alle tænkelige
> indstillinger af sædet og rattet.
>
> Interiørets design er en blanding af nyt og set før.
> Instrumenterne er stort set taget med fra de andre modeller hos
> Peugeot, hvorimod midterkonsollen er ny. Uheldigvis har designeren
> villet for meget på for lidt plads. Knapperne er talrige og derfor
> for små.
>
> Automatisk temperatur-regulering
> På nær billigste model har alle 407'ere bi-zone
> klimaanlæg, testbilen også med automatisk temperatur-regulering, men
> hvorfor er der ikke en knap, der kan koble de to sider sammen? Som
> det er, skal man omstændeligt stille temperaturen i hver side for sig.
>
> Klimaanlægget har nok at lave, og opgaven bliver ikke
> løst til fuldkommenhed, fordi afkølingen ikke kan hamle op med
> opvarmningen på grund af solindfaldet igennem forrudens gigantiske
> areal på halvanden kvadratmeter. Uanset hvor meget anlægget forsøger
> sig, er fødderne kolde og hoved og overkrop varm -for ikke at sige
> hed.
>
> Designet med den meget flade og store forrude, som Peugeot
> stædigt forfølger efter 206 og 307, har andre negative sider. Kører
> man igennem en skovstrækning med lys og skygge - og det hænder
> heldigvis - og lyset er imod, er der så store reflekser i forruden,
> at det er farligt. Man kan ganske enkelt ikke se vejen.
>
> I testbilen med beige interiør er det særlig grelt, men
> selv med sort instrumentpanel er det galt nok. At ingen testkører
> under udviklingens millioner af kilometer har rapporteret dette, er
> ikke en lapsus, det er en katastrofe. Se billedet - det er ikke
> overdrevet! Et beige interiør må kraftigt frarådes.
>
> Kører fremragende
> Men hvordan kører 407 så? Fremragende, slet og ret. Det er
> chaufførens bil, fars bil, som han kører omveje i på vej til bageren
> eller hjem fra arbejde. På de små veje er 407 i sit es med sin
> præcise styring, stive affjedring og meget lille krængning. Det er de
> samme egenskaber, der sætter familien til side.
>
> På ujævn vej får stiv affjedring og lille krængning
> hovedet til at dingle fra side til side. Kroppen er hele tiden lidt
> bagefter, fordi den ikke når at følge bilens affjedringsbevægelser.
> Når bilen er på vej op, er du på vej ned eller omvendt. Det kan give
> tendens til køresyge, som jeg oplevede med ellers hærdede passagerer.
>
> Testbilen er en 2,0 HDi turbodiesel med partikelfilter, en
> ydelse på 136 hk ved 4000 o./min. og et drejningsmoment på 320 Nm ved
> 2000 o./min. Samarbejdet mellem PSA Peugeot-Citroën og Ford har bragt
> Fords Duratorque overboost teknik til Peugeot.
>
> Under acceleration i fjerde, femte og sjette gear lukker
> elektronikken for turboens overtryksventil og åbner den gradvist igen,
> efterhånden som turbotrykket og bilens hastighed stiger.
>
> Under aktionen sætter det midlertidige drejningsmoment på
> 340 Nm effektivt skub i sagerne i maksimalt 30 sek. Det kan kun ske i
> de høje gear, fordi overtrykket ikke er tænkt som en hjælp til
> dækrygende biografsprint, men til at øge trafiksikkerheden ved at
> korte overhalingstiden ned.
>
> De 136 hk arbejder godt, og der er dejligt kraftoverskud,
> hvis man vælger det rigtige gear. Overboost er ikke altid nok og med
> en udveksling på 55 km/t. i sjette gear pr. 1000 o./min. skal der
> geares ned, så snart man ikke bare flyder på motorvejen, men vil
> foretage sig noget mere alvorligt f.eks. en overhaling. Gearskiftet
> er heldigvis letgående og præcist, for det skal bruges ofte under
> bykørsel.
>
> Paradokset ved de moderne dieselmotorer er deres styrke,
> men også snævre effektive arbejdsfelt, der ikke er bredere end et par
> tusinde omdrejninger - fra knap 2000 o./min. til knap 4000 o./min.
> Det betyder, at der i byen skal skiftes gear i en uendelighed, hvor
> en benzinmotor udviser større smidighed, men også forlanger mere for
> sin ulejlighed.
>
> Økonomien under forventning
> Styrke og økonomi går ofte hånd i hånd i en dieselmotor.
> Et gennemsnitligt testforbrug på 13,0 km/l er imidlertid under
> forventning og et godt stykke fra de knap 17 km/l liter, fabrikkens
> tal lover, især fordi en del at testkilometerne er kørt på motorvej
> ved konstant 110-130 km/t.
>
> Det er i byen, dråber bliver brugt, for 407 HDi vejer
> næsten 1600 kg, en uhørt høj vægt for en bil i denne klasse.
>
> Peugeot har været Danmarks mest købte bilmærke i fem år
> og den position opnår og bevarer et bilmærke ikke, hvis ikke det har
> noget særligt at byde på. Peugeot biler har en form kunder kan lide,
> de kører sportsligt og prisen er rigtig.
>
> Peugeot 407 er pejlet ind til at skulle følge efter, men
> indtil videre ved vi ikke om designet fænger blandt kunder til
> familiebiler og priserne er hoppet et stykke op over, hvad mange vil
> eller kan betale for en mellemstor bil.
>
> Højere priser gælder for stort set alle bilmærker, blot er
> Peugeot mere følsom på dette punkt. Testbilen koster 380.000 kr. og
> med alt udstyret løber prisen op i 450.000 kr. Det er mange penge,
> men der er der ingen direkte sammenligning med 406 og testbilen,
> fordi 2,0 liter HDi 16V 136 hk motoren ikke var i 406.
>
> En sammenligning mellem Peugeot 406 XS4 2,0 HDi med 110
> hk og Peugeot 407 SR med den nye 1,6 liter 16V HDi også med 110 hk og
> partikelfilter viser et moderat prishop på 21.000 kr. fra 289.000 kr.
> til 305.000 kr. Om man så kan nøjes med 110 hk er så en anden sag.
> Kigger vi på benzinmodellen med 2,0 motor og 138 hk er der 47.000 kr.
> i forskel fra 406 til 407.
>
> Det er sjældent, at en bil kun får tre logoer i vores
> Ekstra Test, men der er ikke mere til Peugeot 407. Designet sløser med
> pladsudnyttelsen og der er ikke taget hensyn nok til familien, hvis
> den vil være en familiebil.
>
> Der er for sparsom aflæggeplads i kabinen og klimaet er
> ulideligt i kabinen en varm sommerdag på grund af den overdrevet store
> forrude. Peugeot kan komme til at betale en høj pris for at forfølge
> et design, der nok finder en vis tilslutning blandt kunder, der
> sætter stil før indhold, men som også jager andre væk, der vil have
> lige meget af begge dele.
>
>
> Ekstra facts:
>
>
> PEUGEOT 407 2,0 HDi ST
>
> Standardpris: 379.990 kr.
> Testbilens pris: 449.490 kr.
> Type: 4-dørs, 5-personers sedan.
> Motor: HDi turbodiesel 2,0 liter, 4-cylindret 16V
> rækkemotor.
> Maks. ydelse: 136 hk ved 4000 o/m.
> Maks. moment: 320 Nm ved 2000 o/m.
> Transmission: Forhjulstræk, 6-trins manuel
> gearkasse. Bremser: Ventilerede skiver på forhjul,
> skiver på baghjul. Hjul: 16-tommer fælge med
> 205/50-R16 dæk. Præstationer: 0-100 km/t.: 11,0
> sek. Topfart: 208 km/t. Brændstofsøkonomi: EF-norm:
> By: 13,0 km/l. Land: 20,4
> km/l.
> Euro-miks: 16,9 km/l.
> Testforbrug: 13,0 km/l.
> Tankindhold: 66 liter.
> Dimensioner: Længde: 468 cm. Bredde: 181 cm. Højde:
> 148 cm.
> Akselafstand: 272,5 cm.
> Bagagerum: 407 liter.
> Vægt: 1500 kg.
> Reklamationsret: 2 år mekanisk, 3 år lak, 12 år mod
> gennemtæring. Krav om kontrol.
> Ejerafgift: 4500 kr. om året.
>
> Samlet vurdering: 3 STJERNER
Husk nu på at vi her har med en fransk bonderacer at gøre
/Claus