http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2520112
Offentliggjort 18. juli 2004 08:58
Vi kører for langsomt
Af MIA FRANCIS NIELSEN og LARS FROM
Hovedparten af de danske bilister kører i dag meget langsommere, end det
er tilladt, fordi speedometret i stort set alle biler viser for meget.
Politiet skønner, at 99 pct. af alle speedometre viser for meget, mens
bilimportørerne erkender, at fejlvisningen ofte ligger oppe på 5-10 pct.
Hos GM Danmark, der importerer Opel og Saab, lyder beskeden, at man
accepterer en fejlvisning på 10 pct., mens man hos Peugeot Danmark blot
oplyser, at speedometret på Peugeot-bilerne ligger inden for de
lovmæssige rammer.
Ifølge afdelingsleder Jørgen Jørgensen fra teknisk afdeling hos FDM
siger EU's regler: »Speedometret må ikke vise for lidt. Til gengæld er
det tilladt, at lade det vise 10 pct. plus 4 km/t for meget.«
Det betyder, at mange af de bilister, der i dag kører rundt og skælder
ud over, at man kun må køre 110 km/t på en del af det danske
motorvejsnet, formentlig reelt kører alt for langsomt. Hvis EU's regler
er fulgt til den maksimale fejlvisning, skal speedometret vise 125 km/t,
når man kører 110, og 147 km/t når man kører 130.
Den store fejlvisning er formentlig en del af forklaringen på, at farten
på motorvejene er faldet så kraftigt, efter at hastigheden er sat op,
også på de strækninger, hvor det i dag er tilladt at køre 130 km/t. På
130-strækningerne er gennemsnitsfarten i dag kun omkring 120 km/t.
Hos politiet er man godt tilfreds med fejlvisningen, fastslår
vicepolitiinspektør Asger Kristensen fra Rigspolitiets Færdselsafdeling:
»Det giver en bedre færdselssikkerhed, når alle kører lidt langsommere
og derved overholder fartgrænserne. Samtidig er bilisterne godt
tilfredse med deres biler, når de kigger på speedometret og ser, hvor
stærkt de kører.«
Fartbøller ikke i tvivl
Fejlvisningen betyder samtidig, at fartbøller ikke er i tvivl om, at de
har kørt for stærkt, når de bliver stoppet af politiet. Faktisk bliver
mange overrasket over, at de ikke har kørt stærkere, end de har:
»Når vi tager en bilist for at have kørt 117 km/t på en 110-strækning på
motorvejen, har speedometret i bilen vist et sted mellem 125 og 130
km/t. Derfor er der meget få, der laver vrøvl. Stort set alle
speedometre tæller mindst 7-8 km/t for meget,« vurderer Asger
Kristensen.